آزمایشگاه روانشناسی

 

آزمایشگاه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی در سال 1353 به همت و تلاش جناب آقای دکتر حسین شکرکن راه‌اندازی گردید.  در سال 1357 سرکار خانم دکتر مهناز مهرابی‌زاده هنرمند مسئولیت آزمایشگاه روانشناسی دانشکده را به عهده گرفتند.  از سال 1364 تا 1374 این مسئولیت به جناب آقای دکتر عبدالکاظم نیسی واگذار گردید و از سال 1374 تاکنون مسئول آن خانم دکتر نسرین ارشدی و هم اکنون مسئولیت آن بر عهده دکتر عسکر آتش افروز است.

از آنجا که آزمایشگاه روانشناسی جهت پیشبرد اهداف خود به ابزار و وسایل علمی متعددی نیاز دارد و نیز به این دلیل که گروه روانشناسی در شاخه‌های مختلف از جمله روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی بالینی، روانشناسی تربیتی و روانشناسی عمومی دانشجو پذیرفته و می‌پذیرد، طی سالهای گذشته جهت تکمیل و به روز درآوردن وسائل آزمایشگاهی اقدماتی جهت خرید ابزار مختلف به عمل آمده است.  همچنین به این علت که این گروه دارای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری می‌باشد و این دانشجویان گاه برای انجام پژوهش‌های خویش نیاز به ابزار آزمایشگاهی گوناگونی دارند، تلاش شده است تا در حد امکان آزمایشگاه به ابزار جدید مجهز گردد.

ابزارهای مختلف آزمایشگاهی از جمله عوامل اصلی در جریان پژوهش‌های رفتاری به شمار می‌روند.  هر چند ممکن است این پژوهش‌ها بدون استفاده از وسایل آزمایشی به مرحله اجرا درآیند لیکن این وسایل امتیازات خاص خود را دارند.

در حال حاضر آزمایشگاه روانشناسی ابزارهایی جهت سنجش قابلیت‌ها و توانایی‌های حرفه‌ای، دستگاههایی برای سنجش احساس و ادراک، یادگیری مهارت ادراکی- حرکتی، آزمونهای مهارت، سنجش زمان واکنش، دستگاه پلی‌گراف، دستگاه نوروفیدبک، دستگاه آی ترکینگ (eyetracking)، تی دی سی اس (TDCS) دستگاه بیوفیدبک و ... را در اختیار دارد.