خدیجه شیرالی نیا

دانشیار

تاریخ به‌روزرسانی: 1403/12/13

خدیجه شیرالی نیا

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی / گروه مشاوره و راهنمایی

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. نقش تعدیلگری کنش تاملی مادر در رابطه بین سبک های دلبستگی ناایمن و رفتار خودآسیبی بدون قصد خودکشی در دختران نوجوان شهرکرد
    سیده شقایق موسوی قهفرخی 782
  2. اثربخشی فرزندپروری ذهن آگاهانه بر کیفیت رابطه والد-نوجوان و احساس گناه مادران دارای فرزند نوجوان
    فرزانه کمانی 782
  3. پیش بینی ادراک قربانی شدن توسط همسالان براساس پیوند با مدرسه، دلبستگی ایمن به والدین و تصویر بدنی در دختران دوره ی اول متوسطه اول شهر اهواز1402
    پریسا کریمی 782
  4. تجربه فرسودگی والدگری در مادران دارای کودک مبتلا به فلج مغزی
    فاطمه شیروانی 782
  5. بررسی رابطه دلبستگی به مادر و مشکلات رفتاری دختران نوجوان . نقش میانجی ذهنی سازی و تعدیلگری ارتباط با مدرسه
    نجمه متوسل 781
  6. پیش بینی احساس گناه-کار خانواده در مادران شاغل براساس تعارض کار-خانواده، ناهمخوانی خود ، سبک دلبستگی و احساس کفایت فرزندپروری
    فاطمه انصاریپور 781
  7. نقش تعدیل کننده ادراک پاسخگویی همسر و تنظیم هیجان در رابطه بین ذهن آگاهی و غنی سازی خانواده- کار در زنان شاغل
    سهام عبادی 781
  8. اثربخشی شفقت به خود بر افزایش تاب آوری و امید به زندگی در جانبازان
    ندا غافل زاده اهواز 781
  9. پیش بینی فرسودگی والدگری مادران براساس سبک دلبستگی، ذهن آگاهی، رضایت زناشویی و روان رنجورخویی
    الهام جلال پور 781
  10. واکاوی عوامل موثر بر تاب اوری مراقبین خانگی سالمندان مبتلا به آلزایمر
    فائزه اکبریار 781
  11. تجربه زیسته زنان عضو هیات علمی از ایفای همزمان نقش مادری- شغلی :پژوهش کیفی
    مریم خدا کرمی فرد 780
  12. بررسی رابطه بین خودپنداره تحصیلی و عملکرد تحصیلی با نقش میانجی خودتنظیمی
    احمد گل محمدی 780
  13. اثربخشی درمان متمرکز بر خودشفقتی بر کاهش احساس شرم وعلائم افسردگی ، مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان
    سکینه ناصری 779
  14. شناسایی عوامل تاب آوری زنان مطلقه با حضور فرزند: یک پژوهش کیفی
    نسیم زکی خانی 779
  15. اثربخشی آموزش خودشفقتی به شیوه گروهی بر احساس خودکارآمدی، استرس ادراک شده و فرسودگی شغلی معلمان زن
    زهره بشیری 778
  16. آزمون مدل رابطه بین پیوند با مدرسه و افکار خودکشی گرایانه در دانش آموزان با میانجی گری افسردگی و قربانی بودن توسط همسالان
    ابوالقاسم محمدحسینی حاجیور 778
  17. بررسی نقش تعدیل گری تعلل ورزی و خودکارآمدی در رابطه بین سبک های دلبستگی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر اهواز
    شیوا شمس 777
  18. اثربخشی ذهن آگاهی متمرکز بر شفقت بر افزایش تاب آوری، کاهش استرس ادراک شده و نشخوار فکری دختران نوجوان
    معصومه خدری 777
  19. اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه بر واکنش پذیری افراطی، کیفیت رابطه والد- فرزند و سلامت روان مادران کودکان پیش دبستانی
    فاطمه شکری بک باغی 777
  20. نقش تعدیل گر ذهن آگاهی، تنظیم هیجانی، و خودسرزنشی در رابطه بین خشونت علیه زنان و سلامت روان پرستاران زن متاهل شهر مسجدسلیمان
    معصومه ابراهیمی 775

    این پژوهش با هدف بررسی نقش تعدیلگر ذهن آگاهی، تنظیم هیجانی، و خودسرزنشی در رابطه بین خشونت علیه زنان و سلامت روان پرستاران زن متاهل شهر مسجدسلیمان انجام شد. نمونه مورد پژوهش 150نفر پرستار زن متاهل به روش دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده این پژوهش پرسشنامه ذهن آگاهی (FFMQ)، پرسشنامه تنظیم هیجان (DERS)، پرسشنامه خودسرزنشی،(FSCRS) پرسشنامه خشونت علیه زنان و پرسشنامه سلامت روان(GHQ) بودند. ارزیابی و تحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS-22 انجام گرفت. برای آزمون فرضیه های پژوهش از روش همبستگی ساده و رگرسیون تعدیل گر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین خشونت علیه زنان و سلامت روان همبستگی منفی معنادار وجود دارد. همچنین بررسی نتایج رگرسیون تعدیل گر بیانگر آن بود که ذهن آگاهی و تنظیم هیجانی رابطه ی بین خشونت علیه زنان و سلامت روان را تعدیل می کند و نیز بر اساس یافته ها خودسرزنشی تعدیل گر رابطه خشونت علیه زنان و سلامت روان نمی باشد.


  21. اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر افسردگی، اضطراب، انعطاف‌پذیری ‌روان‌شناختی و سازگاری پس از طلاق زنان طلاق گرفته شهر اهواز: پژوهش تک موردی
    رحیم چلداوی 775

    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر افسردگی، اضطراب، انعطاف‌پذیری ‌روان‌شناختی و سازگاری پس از طلاق زنان طلاق‌گرفته شهر اهواز بود. بدین‌منظور چهار نفر از زنان طلاق‌گرفته با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از طرح تجربی تک‌موردی از نوع خط پایه چندگانه همزمان استفاده شد. مشارکت‌کنندگان در چند مرحله خط پایه، 8 جلسه مداخله درمانی و 2 نوبت پیگیری شرکت کردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی بک (BDI-13)، پرسشنامه اضطراب بک (BAI)، پرسشنامه پذیرش و تعهد نسخه دوم (AAQ-II) و پرسشنامه سازگاری پس از طلاق فیشر (FDAS) بودند. داده‌ها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (05/0P <) و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که درمان متمرکز بر شفقت بر کاهش افسردگی، اضطراب و افزایش سازگاری پس از طلاق اثر معناداری داشت اما بر افزایش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی معنادار نبود. بنابراین درمان متمرکز بر شفقت می‌تواند به عنوان روشی جدید در کاهش افسردگی، اضطراب و افزایش سازگاری پس از طلاق برای روان‌درمانگران و مشاوران خانواده مورد استفاده قرار گیرد.


  22. تاثیر آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر استرس فرزند پروری، علائم افسردگی و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال اتیسم شهر اهواز
    سیده حدیث عبدالهی موسوی 775

    هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر استرس فرزندپروری، افسردگی و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال اتیسم شهر اهواز بود. تعداد 45 نفر از مادرانی که فرزندانشان دارای این اختلال (اختلال اتیسم) تشخیص داده شده بودند پس از ارزیابی اولیه و احراز شرایط پژوهش انتخاب و در دو گروه درمان پذیرش و تعهد و کنترل گماشته شدند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه استرس فرزندپروری– فرم کوتاه (FS– PSI) ،پرسشنامه افسردگی بک پرسشنامه – ویرایش دوم (BDI-II)پذیرش و عمل- ویرایش دوم (AAQ-II) را در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری 2 ماهه تکمیل کردند.گروه آزمایشی به‌مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد دریافت کردند. نتایج پژوهش حاضر اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد را بر کاهش استرس فرزندپروری و افسردگی و افزایش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال اتیسم تاییدکرد. هم‌چنین دست‌آوردهای درمان در پیگیری 2 ماهه پایدار باقی‌ماند. نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌کند که این برنامه درمانی به‌منظور بهبود سلامت روانی خانواده‌های کودکان دارای اتیسم مورد استفاده قرارگیرد.


  23. تاثیر آموزش فرزند پروری ‌ذهن آگاهانه بر علائم روان‌پزشکی و کفایت فرزند پروری مادران کودکان با نیازهای ویژه شهر دزفول
    شکوفه رمضانی 774

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فرزندپروری ذهنآگاهانه بر علائم روان‌پزشکی و کفایت فرزندپروری مادران کودکان با نیازهای ویژه انجام شد. جامعه آماری کلیه مادران کودکان با نیازهای ویژه شهرستان دزفول بودند که در مدارس استثنایی تحصیل می‌کردند. که با روش دردسترس انتخاب شدند. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش- آزمون و پس- آزمون با گروه کنترل بود. که در آن ۴۹ نفر مادر کودکان با نیازهای ویژه انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه (۲۵ نفر گروه آزمایشی و ۲۴ نفر گروه گواه) گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه علائم روان‌پزشکی (SCL-90-R) و پرسشنامه احساس کفایت فرزندپروری (PSOC) بود. مداخله آموزشی در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای برای گروه آزمایشی اجرا شد اما گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی از جمله تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش فرزندپروری ذهنآگاهانه در کاهش علائم روان‌پزشکی و افزایش کفایت فرزندپروری موثر می‌باشد