طرح درس
شامل مجموعه ای از اهداف، انتظارات، مهم ترین محورهای محتوا و شیوه ارزشیابی
شامل مجموعه ای از اهداف، انتظارات، مهم ترین محورهای محتوا و شیوه ارزشیابی
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژة درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
آدرس ایمیل: abdparsa@gmail.com | مرتبة علمی: دانشیار | نام و نام خانوادگی استاد: عبدالله پارسا |
نیمسال تحصیلی: 2 – ۹۸
| گروه: علوم تربیتی | دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی |
تعداد واحد: ۲ | نام درس: روش های تحقیق در برنامه ریزی درسی | دورة تحصیلی: ارشد برنامه ریزی درسی
|
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: اصلی - تخصصی | ||
هدف کلی: آشنایی با روش های تحقیق در برنامه ریزی درسی | ||
اهداف یادگیری: آشنایی با مفاهیم تحقیق، علم، روش علمی، روش های گرداوری اطلاعات، منبع شناسی و ... آشنایی با رویکردهای کمی و کیفی به تحقیق انواع طرح ها و روش های تحقیقات کمی و کیفی و آمیخته شیوه های انجام تحقیق، گرداوری اطلاعات تهیه و تنظیم گزارش تحقیق شیوه تهیه و تنظیم مقاله | ||
رفتار ورودی: آگاهی دانشجویان از مفاهیم عمومی تحقیق، فرضیه، متغیر و ... آشنایی کافی با آمار و روش های آماری توانایی جست و جوی اطلاعات در اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی | ||
مواد و امکانات آموزشی: کلاس درس، ویدئو پرژکتور | ||
روش تدریس: سخنرانی و پرسش و پاسخ همراه با ارائه گزارش های تحقیق دانشجویان
| ||
وظایف دانشجو: مطالعه مفاهیم طرح شده در کلاس درس مشارکت در مباحث و گفتگوهای کلاس مطالعه و تهیه گزارش های خواسته شده ارائه نتایج گزارش تحقیق خود در کلاس درس ارائه فایل گزارش خود برای ارزیابی به استاد شرکت در امتحان پایان نیمسال
| ||
شیوه آزمون و ارزیابی: آزمون کتبی پایان نیمسال ( تشریحی) ارزیابی تحقیق و گزارش ارائه شده در کلاس درس ارزیابی مشارکت در مباحث کلاسی حضور مستمر و فعال
| ||
منابع درس: روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی- 2 جلد مردیت گال، والتر بورگ، موریس گال. ترجمه احمدرضا نصر و همکاران انتشارات سمت روش شناسی مطالعات برنامه درسی. ادموند سی. شورت. ترجمه محمود مهرمحمدی و همکاران مقالات و منابع مرتبط با رویکردهای تحقیق آمیخته مقالات و منابع مرتبط در اینترنت
|
هفتة یکم طرح مقدمات و آشنایی با مفاهیم اولیه در تحقیق |
هفتة دوم منابع کسب دانش، تئوری و انواع آن |
هفتة سوم مبانی فلسفی تحقیق. رویکردهای اثبات گرایانه و پسا اثبات گرایانه، مشکلات و محدودیت های تحقی در علوم انسانی و اجتماعی |
هفته چهارم شیوه های تهیه پرسش و فرضیه تحقیقاتی، انواع فرضیات، ویژگی ها وقواعد تنظیم فرضیات و طرح سؤالات تحقیق |
هفتة پنجم بیان مساله در تحقیق در رویکردهای کمی، کیفی و آمیخته |
هفتة ششم نمونه گیری و روش های ان در تحقیقات مختلف |
هفتة هفتم انواع روش های جمع آوری اطلاعات: پرسشنامه، آزمون، مشاهده، مصاحبه، مقیاس ها، روایی و پایایی و .. |
هفتة هشتم روش های تحقیق توصیفی، پیمایشی، ویژگی ها، مراحل، مزایا و محدودیت ها |
هفتة نهم روش های تحقیق همبستگی، تحقیقات رشد، ویژگی ها، مراحل، مزایا و محدودیت ها |
هفتة دهم روش تحقیق علی مقایسه ای، ویژگی ها، مراحل، مزایا و محدودیت ها |
هفتة یازدهم روش تحقیق آزمایشی، ویژگی ها، مراحل، مزایا و محدودیت ها |
هفتة دوازدهم ادامه روش تحقیق آزمایشی، ویژگی ها، مراحل، مزایا و محدودیت ها |
هفتة سیزدهم رویکردها، طرح ها و روش های تحقیق کیفی، انواع ویژگی ها، مراحل، مزایا و محدودیت ها |
هفتة چهاردهم رویکردها، طرح ها و روش های تحقیق آمیخته، ویژگی ها، مراحل، مزایا و محدودیت ها |
هفتة پانزدهم شیوه های تنظیم گزارش های پایان نامه ای و مقالات علمی و پژوهشی |
هفتة شانزدهم جمع بندی مباحث نیمسال |