Faculty Members

Back

اصول و روشهای راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی

هدف کلی:آشنایی دانشجویان با تعاریف، اهداف و کاربردهای راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی

اهداف یادگیری: -آشنایی دانشجویان با تعاریف و مفاهیم راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی - آشنایی دانشجویان با اهداف راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی - آشنایی دانشجویان با اهمیت و پیامدهای راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی - آشنایی دانشجویان با تاریخچه راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی در ایران و خارج - آشنایی دانشجویان با راهنمایی و مشاوره در مدارس و دانشگاه ها به تفکیک سطوح تحصیلی -آشنایی دانشجویان با راهنمایی و مشاوره شغلی در دوره های مختلف زندگی رفتار ورودی: اشنایی دانشجویان با مبانی راهنمایی و مشاوره مواد و امکانات آموزشی:ا ستفاده از تابلو کلاس، ویدئو پروژکتور، رایانه وسایر امکانات آموزشی روش تدریس: شیوه تدریس بدین ترتیب خواهد بود که استاد با توجه سرفصل ها تدریس را شروع می کند و درباره مفاهیم و نکات کلیدی بخش های مختلف توضیحات لازم را ارائه می دهد، سپس به سوال دانشجویان پاسخ می دهد و بر اساس بازخوردهای دانشجویان به تدریس ادامه می دهد. استاد برای ارائه دروس از امکانات آموزشی همچون ویدئو پروژکتور استفاده می کند و با پرسش هایی که مطرح می کند و تمرین هایی که به دانشجویان می دهد، باعث افزایش مشارکت دانشجویان می شود. بنابراین جو کلاس به صورت گفتگوی تعاملی است و دانشجویان در کلاس مشارکت فعال دارند. وظایف دانشجو: دانشجو با مطالعه کافی داشته باشد و در کلاس به موقع حاضر شود و در بحث های درسی مشارکت فعال داشته باشد. همچنین دانشجو باید به یک مدرسه و یا اداره کار مراجعه کند و بر اساس آموخته های خود در کلاس یک برنامه راهنمایی و مشاوره تحصیلی یا شغلی را اجرا کند و نتایج را به صورت کتبی به استاد گزارش دهد. قبل از مراجعه به مدرسه، دانشجو مراحل قانونی برای دریافت مجوز را انجام می دهد و با یک معرفی نامه قانونی به مدرسه یا اداره کار مراجعه می کند. شیوه آزمون و ارزیابی: شیوه ارزیابی بر اساس مشارکت فعال در کلاس و هم بر اساس آزمون پایان ترم می باشد. همچنین نمره بخش عملی نیز بر اساس گزارشی است که دانشجو پس از مراجعه به یک مدرسه یا اداره به استاد تحویل می دهد منابع درس: مشاوره مدرسه، نوشته جان ریتل و جین پترسون، ترجمه دکتر کیانوش زهراکار و عباس سامی. - مشاوره مدرسه(دیدگاه ها و کاربست های حرفه ای) نوشته تامارا دیویس، ترجمه دکتر زهراکار و زهرا کهلویی. کتاب راهنمایی و مشاوره تحصیلی شغلی نوشته دکتر عبداله شفیع آبادی روش ها و فنون راهنمایی و مشاوره، نوشته دکتر عبداله شفیع آبادی. هفتة یکم -آشنایی دانشجویان با تعاریف و مفاهیم راهنمایی و مشاوره تحصیلی هفتة دوم -آشنایی دانشجویان با تعاریف و مفاهیم راهنمایی و مشاوره شغلی هفتة سوم - آشنایی دانشجویان با اهداف راهنمایی و مشاوره تحصیلی هفتة چهارم آشنایی دانشجویان با اهداف راهنمایی و مشاوره تحصیلی هفتة پنجم - آشنایی دانشجویان با اهمیت و پیامدهای راهنمایی و مشاوره تحصیلی هفتة ششم - آشنایی دانشجویان با اهمیت و پیامدهای راهنمایی و مشاوره شغلی هفتة هفتم - آشنایی دانشجویان با تاریخچه راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی در ایران هفتة هشتم - آشنایی دانشجویان با تاریخچه راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی در خارج هفتة نهم آشنایی دانشجویان با راهنمایی و مشاوره در مدارس (ابتدایی) هفتة دهم آشنایی دانشجویان با راهنمایی و مشاوره در مدارس (مقطع متوسطه اول) هفتة یازدهم آشنایی دانشجویان با راهنمایی و مشاوره در مدارس (مقطع متوسطه دوم) هفتة دوازدهم آشنایی دانشجویان با راهنمایی و مشاوره در دانشگاه ها هفتة سیزدهم آشنایی دانشجویان با راهنمایی و مشاوره شغلی در دوره های مختلف زندگی (کودکی و نوجوانی) هفتة چهاردهم آشنایی دانشجویان با راهنمایی و مشاوره شغلی در دوره های مختلف زندگی (جوانی و بزرگسالی) هفتة پانزدهم آشنایی دانشجویان با راهنمایی و مشاوره شغلی در دوره های مختلف زندگی (میانسالی و سالمندی) هفتة شانزدهم مقدمات تمرین عملی: فرآیند انجام کار و توضیحات لازم