Faculty Members

Back

طرح درس آسیب شناسی اجتماعی کارشناسی

برای مشاهده طرح درس آسیب شناسی اجتماعی اینجا را انتخاب کنید.

http://طرح درس آسیب شناسی اجتماعی کارشناسی

دانشگاه شهید چمران اهواز

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

 

آدرس ایمیل:morteza_omid@scu.ac.ir

مرتبة علمی: دانشیار

نام و نام خانوادگی:      استاد:مرتضی امیدیان

نیمسال تحصیلی:: دوم ۱۴۰۰-۹۹

گروه:: روانشناسی

دانشکده::: علوم تربیتی و روانشناسی

تعداد واحد:۲واحد

نام درسر: آسیب شناسی اجتماعی

 دورة تحصیلی: کارشناسی

جایگاه درس در برنامة درسی دوره: اصلی

 

 

هدف کلی:

آشنایی با مهمترین آسیب های اجتماعی که جامعه با آنها مواجه است. شناسایی زمینه های نظری، زمینه های اجتماعی  و فرهنگی و بررسی هریک از انحراف های اجتماعی مانند فقر، فساد اداری و مالی، اعتیاد، فحشا، جرم و خشونت وچگونگی مقابله و پیشگیری از آسیب های اجتماعی

 

 

 

 

 

 

 

اهداف یادگیری:

از دانشجو انظار می رودآسیب شناسی اجتماعی را تعریف و زمینه های تاریخی آن را شرح دهد.

از دانشجو انتظار می رود روش های تحقیق و پژوهش و سنجش انحرافات اجتماعی را توضیح دهد.

از دانشجو انتظار می رودزمینه های اجتماعی و فرهنگی انحراف را تشخیص دهد.

از دانشجو انتظار می رودفقر رابه عنوان یک زمینه انحراف اجتماعی تعریف کند.

از دانشجو انتظار می رودچگونگی اندازهگیری فقر، علل فقر و نتایج و عکس العمل در برابر فقر را توضیح دهد.

از دانشجو انتظار می رود علل جرم و نقش جرائم سازمان یافته و نقش آن را در آسیب های اجتماعی شرح دهد.

از دانشجو انتظار می رود انواع خشونت های رایج در جامعه و روش های مقابله با آن را توضیح دهد.

از دانشجو انتظار می رود مهمترین انحرافات رفتاری که با مشکلات اجتماعی ربط داردرا شرح دهد.

از دانشجو انتظار می رودانحرافات جنسی را با تأکیدبر به هم جنس گرایی و نظریه های آن شرح دهد.

از دانشجو انتظار می رود روسپیگری و انواع آن و اثرات آن بر زندگی اجتماعی را شرح دهد.

از دانشجو انتظار می رود انحرافات رسانه ای را با تأکیدبر نقش خشونت، پورنوگرافی، ایمنی اطلاعات و جرائم رایانه ای و چگونگی نظارت با این فضارا شرح دهد.

از دانشجو انتظار می رودنظارت اجتماعی، عوامل آن و نقش آن در پیشگیری از آسیب های اجتماعی را توضیح دهد.

از دانشجو انتظار می رودبراساس الگوهای موجود روش هایی رابرای پیشگیری از آسیب های اجتماعی ارائه دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

رفتار ورودی:

دانشجو برمفاهیم روانشناسی اجتماعی در درس پیش نیاز مربوطه مسلط باشد.

مواد و امکانات آموزشی:

پورپوینت، ماژیک و وایت بورد، کتاب و اینترنت.

 

 

 

 

 

 

روش تدریس:

سخنرانی، مباحثه، پرسش و پاسخ

 

 

 

 

 

 

 

 

وظایف دانشجو:

پیش مطالعه موضوعات هر جلسه، جستجوی پژوهش های مطرح شده، پاسخ به پرسش های پایان هرفصل به عنوان تکلیف در طول ترم و مطالعات منابع جدید.

 

 

 

 

 

 

 

شیوه آزمون و ارزیابی:

آزمون کتبی مشتمل ۱۴ نمره و ۶نمره برای انجام تکالیف مربوطه در طول ترم منظور می گردد.

 

 

منابع درس:

 

جامعه شناسی انحرافات اجتماعی، دکتر منوپهر محسنی، چاپ دوم، انتشارات طهوری.

ه