Faculty Members

Back

مبانی روانشناختی تربیت اخلاقی

این درس برای ایجاد توانایی تحلیل نظریه های مختلف مربوط به تحول و تربیت اخلاقی و نقد آنها، اتخاذ دیدگاه جامع در مسائل اساسی تحول اخلاقی و عوامل تسهیل کننده آن، تحول شناختی، مدیریت کلاس، تعامل معلم و یادگیرنده و محیط مبتنی بر انصاف، عدالت و مراقبت، توانایی مشاهده یادگیرندگان در موقعیت های طبیعی و تهیه گزارش از روند تحول اخلاقی و اعتقادی آنها طراحی شده است.

طرح درس «مبانی روانشناختی تربیت اخلاقی»

هدف کلی: توانایی تحلیل نظریه­های مختلف مربوط به تحول و تربیت اخلاقی و نقد آنها، اتخاذ دیدگاه جامع در مسائل اساسی تحول اخلاقی و عوامل تسهیل­کننده آن، تحول شناختی، مدیریت کلاس، تعامل معلم و یادگیرنده و محیط مبتنی بر انصاف، عدالت و مراقبت، توانایی مشاهده یادگیرندگان در موقعیت­های طبیعی و تهیه گزارش از روند تحول اخلاقی و اعتقادی آنها.

جلسه اول: مبانی اپیستمولوژی و روش نقد نظریه­ها مورد بررسی قرار گرفته و ارزش داده­های علمی و نحوه تشخیص آنها از شبه علم روشن می­شود.

جلسه دوم: نوروسایکولوژی اخلاق و نقش ساختارهای عصبی و زیستی در پدیده اخلاق و تحول آن شرح داده می­شود.

جلسه سوم: ارتباط روان­شناسی اخلاق با جامعه­شناسی، روان­شناسی اجتماعی و تعلیم و تربیت بیان شده و نظریه­های مربوطه بیان و نقد می­شوند.

جلسه چهارم: مروری بر سوابق پژوهشی در زمینه تحول اخلاقی از هارت شورن و می تاکنون انجام می­شود و سیر تکاملی این روند واکاوی می­گردد.

جلسه پنجم: ابتدا مبانی فلسفی دیدگاه شناختی مورد بحث قرار می­گیرد. دیدگاه شناختی در تحول اخلاقی شرح داده شده و در این زمینه نظریه تحول اخلاقی پیاژه، نظریه کلبرگ، دیدگاله نوکلبرگیان، نقدهای گلیلگان بر کلبرگ، و دیدگاه توریل شرح و مقایسه شده و نقدهای وارد بر آنها بررسی می­شود. همچنین کاربرد عملی این نظریه­ها در برنامه­ریزی برای رشد و تحول اخلاقی واکاوی شده و مورد بحث گروهی قرار می­گیرد.

جلسه ششم: دیدگاه شناختی ـ اجتماعی در تحول و تربیت اخلاقی بررسی شده، یادگیری مشاهده­ای و دیدگاه بندورا و نقش آن در تربیت اخلاقی و دینی واکاوی می­شود. همچنین نقش نورون­های آینه­ای در یادگیری مشاهده­ای بیان شده و نقش مربی و الگو در تربیت اخلاقی بر اساس آموزه­های اسلامی و کاربست این دیدگاه­ها در برنامه­ریزی برای تربیت و رشد اخلاقی مورد کنکاش و بحث گروهی قرار می­گیرد.

جلسه هفتم: دیدگاه روانکاوی در تربیت اخلاقی مورد بحث قرار می­گیرد. ساختار و فرایندهای اصلی روانکاوی، میزان علمی بودن و نقد اپیستمولوژیک روانکاوی، تحول فراخود و رشد اخلاقی، معادل­های نوروسایکولوژیک فراخود و اخلاق، کاربست این دیدگاه­ها در برنامه­ریزی برای تربیت و رشد اخلاقی، نقد دیدگاه روانکاوی با تأکید بر نادیده گرفتن نقش الگوها، همسالان، و سایر عوامل اجتماعی مورد بحث گروهی قرار می­گیرد.

جلسه هشتم: موضوع هویت اخلاقی، موضع روانکاوی جدید درباره هویت با تأکید بر دیدگاه اریکسون، مارسیا و برزونسکی، مورد بحث و نقادی قرار گرفته و کاربست این دیدگاه­ها در برنامه­ریزی برای تربیت و رشد اخلاقی مورد بحث گروهی قرار می­گیرد.

جلسه نهم: دیدگاه هافمن در تحول اخلاقی و تبیین همدلی، نقد نظریه روان­شناسی تکاملی و دیدگاه آن در خصوص اخلاق، نوعدوستی و همدلی شرح داده شوده و مورد بحث گروهی قرار می­گیرد.

جلسه دهم: هوش اخلاقی و مؤلفه­های آن از دیدگاه لنیک و کی­یل بیان شده و سنجه­ هوش اخلاقی مورد بررسی قرار می­گیرد. سپس ارتباط هوش اخلاقی با سایر انواع هوش در زمینه نظریه هوش­های چندگانه گاردنر، به ویژه هوش هیجانی، هوش شناختی و هوش معنوی و دیدگاه­های کینگ، سیسک و دیگران و جنبه­های رشدی این هوش­ها و روش­های ارتقای آنها بر مبنای پژوهش­های تجربی مورد کنکاش قرار می­گیرند.

جلسه یازدهم: شرح تفصیلی دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه­السلام از دیدگاه رشد و تحول اخلاقی بیان شده و مورد بحث گروهی قرار می­گیرد. سپس عناصر شناختی، رفتاری، معنوی و وجودی این دعا در زمینه تربیت اخلاقی واکاوی شده و پشتوانه­های پژوهشی اثربخشی این دعا در تربیت اخلاقی بیان می­شوند.

جلسه دوازدهم: تربیت اخلاقی از دیدگاه ملا احمد نراقی بیان شده و مروری بر کتاب معراج السعاده انجام می­شود و نمونه­هایی از راهکارهای شناختی، رفتاری، معنوی و وجودی که ملا احمد نراقی در کتاب معراج السعاده در تحول و رشد اخلاقی بیان کرده مورد بحث گروهی قرار می­گیرد.

جلسه سیزدهم: در این جلسه تکالیف دانشجویان در خصوص مشاهده و تهیه گزارش از توجه مدرسه به تربیت دینی و اخلاقی دانش­آموزان و چگونگی تسهیل آن ارائه و مورد بحث و نقد گروهی قرار می­گیرد.

جلسه چهاردهم: در این جلسه تکالیف دانشجویان در خصوص تدوین یک جدول مقایسه­ای از آراء متفکران اسلامی و روان­شناسان در زمینه عوامل مؤثر بر تربیت اخلاقی و دینی کودکان و نوجوانان  و نقش الگوها در این زمینه ارائه و مورد بحث و نقد گروهی قرار می­گیرد.

جلسه پانزدهم: در این جلسه تکالیف دانشجویان در خصوص ارائه مقالات کاربردی در زمینه تربیت اخلاقی، هویت دینی و اخلاقی نقش الگوها در تربیت اخلاقی از منظر آموزه­های اسلامی و تبیین همدلی در تحول اخلاقی و اعتقادی ارائه و مورد بحث و نقد گروهی قرار می­گیرد.