منصور سودانی

استاد

تاریخ به‌روزرسانی: 1403/12/13

منصور سودانی

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی / گروه مشاوره و راهنمایی

رساله های دکتری

  1. مقارنه اثر اسلوبی التنظیم الذاتی والتفاعل التکاملی فی تعدیل سلوک الشخصیه السیکوباثیه والعزله الاجتماعیه لدى الارامل
    کاظم جواد شهاب 782
  2. تدوین برنامه آموزشی مبتنی بر توانمند سازی روان شناختی و مقایسه اثربخشی آن با رفتاردرمانی شناختی بر انعطاف پذیری روان شناختی، امیدواری تحصیلی و رضایت از زندگی نوجوانان
    ایمان بهاروند 782
  3. فاعلیه برنامج ارشادی باسلوبی الحدیث الذاتی والحوار فی خفض الطلاق العاطفی وتنمبه التوافق الزواجی لدى طلبه الجامعه
    محمد سبتی عیسی 781
  4. مقارنه بین فاعلیه العلاج المتمرکز حول العمیل والعلاج بالمعنى فی خفض الشعور بالوحده النفسیه وتنمیه حب الحیاه لدى المطلقات
    مروه برهان فرمان 781
  5. مقارنه بین فاعلیه برنامج ارشادی باستخدام نموذج جولمان واسلوب لعب الدور فی تنمیه الوعی الذاتی والاختیار الزواجی السلیم لدى طالبات الجامعه الموهلات للزواج
    منی یاسین درویش 781
  6. بررسی تجربه زیسته انتخاب همسر در فرزندان طلاق (مطالعه کیفی)
    رویا حیدری 781
  7. ارائه مدل صمیمیت زناشویی در ازدواج های پایدار
    رضا ریحانی 779
  8. تدوین برنامه مداخله ای مبتنی بر توانمندی های شخصیتی معتادان بهبودیافته و اثربخشی آن بر اجتناب تجربی، شادکامی و صمیمیت زناشویی
    رضا قاسمی جوبنه 778
  9. تجربه زیسته تاب آوری در مادران کودکان دارای اختلال بیش فعالی: یک مطالعه پدیدارشناختی
    علی امیری مقدم 777
  10. اثربخشی بخشش درمانی رابرت انرایت و بخشش درمانی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر تعهد و کیفیت زناشویی زنان آسیب دیده از پیمان شکنی زناشویی شهر اهواز
    هادی غلام محمدی 776
  11. واکاوی عوامل موثر بر خشونت علیه زنان متاهل شهر اهواز: یک پژوهش کیفی
    علی غلامی 776
  12. اثربخشی مداخله شناخت درمانی هستی نگر و درمان میان سیستمی پیمان شکنی بر اعتماد و نشخوار فکری زنان آسیب دیده از پدیده پیمان شکنی همسر
    مرتضی عباسی 776
  13. اثر بخشی درمان ودیعه¬های انسانی و درمان ادلری بر شادکامی و بهزیستی روان¬شناختی زوجین دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز
    شهیدی-محمود 775

    این بررسی با هدف تعیین اثر بخشی درمان ودیعه های انسانی و درمان ادلری بر شادکامی و بهزیستی روان شناختی زوجین دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفته است. بر این اساس جفت زوج دانشجو، به شیوۀ نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. سپس برای مداخلات مشاوره ای،  جفت زوج در هرگروه آزمایش( درمان ادلری و درمان ودیعه های انسانی ) قرار گرفتند. آزمودنی ها در هر دو گروه آزمایش به مدت  جلسه تحت مشاوره قرار گرفتند. دراین پژوهش ازطرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه استفاده شد. درمان ودیعه های انسانی و درمان ادلری در سه مرحله خط پایه، مداخله و پیگیری انجام شد و آزمودنیها به پرسشنامه های مقیاس به زیستی روانشناختی ریف(RSPWB) و پرسشنامه شادکامی کالیفرنیا (OHI ) پاسخ دادند. داده ها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (RCI) و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که درمان ودیعه های انسانی و درمان ادلری برای زوجین در بهبودی و تغییر سبک زندگی روان شناختی و همچنین افزایش سطح شادکامی آنان موفق بوده اند. با توجه به درصد بهبودی بدست آمده از تحلیل های آماری، مشاهده شد که در بهبودی بهزیستی روان شناختی درمان ودیعه های انسانی17/37 و درمان ادلری 43/40 و در افزایش سطح شادکامی درصد بهبودی توسط درمان ودیعه های انسانی94/48 و درمان ادلری 96/51 موثر بوده و این تاثیر به طور کلی معنادار می باشد.اما در هر دو متغیر و شیوه درمانی یک زوج تغییر معناداری را نشان ندادند، بنابراین یافته ها درمان ودیعه های انسانی در هر دو متغیر نسبت به درمان ادلری از کارآئی بالینی و درصد بهبودی کمتری، برخوردار بوده است.


  14. ارایه الگوی سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه: یک تحقیق کیفی.
    محسن نظری فر 774

     هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی کیفی سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه بود. روش این پژوهش کیفی بوده و جهت اجرای آن از نظریه زمینه ای استفاده گردید. مشارکت کنندگان این پژوهش را زنان مطلقه شهر اهواز تشکیل دادند که از میان آنها 19 زن مطلقه به روش هدفمند-داوطلب مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. داده های حاصل از مصاحبه ها بر اساس رویکرد پژوهشیِ نظریه زمینه ای در قالب سه مرحله کد گذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری گزینشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. ماحصل مرحله کد گذاری باز، 18 مقوله عمده در ارتباط با سازگاری پس از طلاق بود. در کد گذاری محوری بر اساس مقولات عمده پژوهش به ارائه یک مدل مفهومی پرداخته شد و نهایتاً در مرحله کد گذاری گزینشی، مقوله مرکزی پژوهش تعیین و یافته های پژوهش در قالب یک سیر داستانی بیان شده است. یافته های پژوهش نشان داد که سازگاری پس از طلاق به شکل داشتن یک زندگی نرمال، توانایی مدیریت نیازها، رضایتمندی و دوری از تنش ها نمود پیدا می کند. این مسئله متاثر از برخی شرایط علّی نظیر: حمایت خانواده و اطرافیان، رویارویی مذهبی، صبوری کردن، مدیریت بهینه اقتصادی، ارتباط با اجتماع واطرافیان و فرزندان منشا مقاومت است. زمینه خانوادگی و تربیتی و نیز زمینه های موجود در دوران ازدواج از جمله عوامل زمینه ای موثر بر سازگاری پس از طلاق محسوب می شوند. تمرین خوداندیشی با مطالعه و درگیر شدن در فعالیت های ورزشی و سرگرم کننده، شرایط مداخله گری هستند که سازگاری پس از طلاق را افزایش می کند. آنان در مواجهه با طلاق استراتژی ها و راهبردهایی چون جستجوی کمک های تخصصی، تمرکز بر شغل و ادامه تحصیل و نیز استفاده از مهارت های حل مسئله را برای کسب سازگاری به کار می گیرند. پیامد های فردی، اجتماعی و خانوادگی پیامدهایی هستند که به دنبال سازگاری پس از طلاق به وجود می آیند. در نهایت امر، «سازگاری پس از طلاق: فرایندی فردی، خانوادگی و اجتماعی برای کسب استقلال و آرامش» به عنوان کد گزینشی از دل همه داده ها و یافته های پژوهش حاضر، استخراج گردید.


  15. بررسی تبرج در بین زنان متاهل شهر اهواز: یک پژوهش کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد.
    بشکار - سلطانعلی 774

     پژوهش حاضر با هدف بررسی تبرج در بین زنان متاهل شهراهواز انجام گردید. رویکرد پژوهشی مورد استفاده در این تحقیق، از نوع روش شناسی کیفی بود و روش «نظربه پردازی داده بنیاد» برای انجام عملیات پژوهشی به کار گرفته شد. داده ها با استفاده از روش مشاهده، مصاحبه نیمه ساختار یافته و بررسی اسناد، جمع آوری شده و سپس با استفاده از روش مثلث سازی ترکیب گردیدند. روش نمونه گیری، از نوع کیفی- نظری است و با استفاده از شاخص اشباع نظری تعداد 24 نفر از بین زنان متاهل که رفتار آنان بر اساس بررسی توصیفی تبرج با ملاک های تبرج همخوان بوده است، به عنوان نمونه تحقیق در سه دور مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها و نتیجه گیری از یافته ها، از نظریه پردازی داده بنیاد استفاده شد. در این تحقیق، به تبیین و ارائه نظریه به صورت محدود به عنوان بخشی از یک پارادایم جدید پرداخته شد. یافته های اصلی این تحقیق، با استفاده از نظریه پردازی داده بنیاد شامل مولفه هایی مانند: تغییرات اجتماعی و تولید مطالبات جدید؛ نگاه کالایی و سرمایه ای به زنان؛ تمایل به متمایز سازی خود و هویت مستقل و مجزا؛ مدل سازی و الگوسازی توسط سینما، تلویزیون و هنرپیشه ها؛ فرد گرایی افراطی؛ مصرف گرایی، مهندسی رضایت و لذت طلبی افراطی؛ کم رنگ شدن حیای قلب و عمل و تقوای قلب و عمل؛ قلب مریض؛ تعارضات زناشویی، طلاق عاطفی و کاهش مهارت و فرصت گفتگو و روابط عاطفی رو در رو می باشد که می توان تمامی مقولات را زیر مقوله کم رنگ شدن حیای قلب و عمل و تقوای قلب و عمل، و این مولفه ها را زیر مجموعه‏ی مقوله «کم رنگ شدن ایمان و عمل صالح (قلب مریض)»، قرار داد. به بیان دیگر، کم رنگ شدن ایمان و عمل صالح (قلب مریض) «مقوله هسته ای» این نظریه داده بنیاد می باشد. تبیین یافته های تحقیق در قالب مدل پارادایمی عمل صالح صورت بندی شده است. بر این اساس، ارائه دکترین تبرج، از منظر چیستی، چرایی و چگونگی تبرج با یک انتقال پارادایمی از پارادایم های رایج به پارادایم (وادی) قرآنی مواجهه داده شد. برای طرح ریزی خط مشی مناسب تبرج، سه رویکرد کلی کارکردمحور، فرایندمحور و محصول محور مد نظر قرار گرفت.


  16. اثربخشی زوج درمانی های مشارکتی و تصویرسازی ارتباطی(ایماگوتراپی) بر الگوهای ارتباطی و صمیمیت زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهربهبهان
    شجاعیان-منصور 774

     هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی زوج¬درمانی¬های مشارکتی و تصویرسازی ارتباطی(ایماگوتراپی) بر الگوهای ارتباطی و صمیمیت زوج‏های ‏آشفته بود. جامعه پژوهش کلیه زوج‏های ‏آشفته مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بهبهان و نمونه شامل شش زوج بودند که با استفاده از ملاک‏های ‏ورود و خروج و نمره برش 120 پرسشنامه رضایت زناشویی انریج (فرم کوتاه) انتخاب شدند. روش نمونه گیری هدفمند-داوطلب بود. سپس زوج‏ها ‏بصورت تصادفی در دو گروه( هر گروه سه زوج) تحت درمان زوج درمانی‏های ‏مشارکتی و تصویر سازی ارتباطی قرار داده شدند. روش پژوهش، طرح خط پایه چند گانه ناهمزمان بود و زوج‏ها ‏طی چند مرحله خط پایه، درمان و پیگیری در چند نوبت پرسشنامه‏های ‏الگوهای ارتباطی و صمیمیت را تکمیل کردند. دادها با استفاده از روش‏های ‏تحلیل دیداری(رسم نمودار)، شاخص تغییر پایا، فرمول درصد بهبودی( درصد افزایش) و مقایسه هنجاری تحلیل شدند. یافته¬ها نشان داد که زوج درمانی مشارکتی باعث افزایش الگوی ارتباطی سازنده (05/47%)، صمیمیت (95/30%) و کاهش الگوهای توقع-کناره¬گیری (57/29%) و اجتنابی متقابل (64/33%) شده است. از سویی دیگر، رویکرد تصویرسازی ارتباطی موجب افزایش الگوی ارتباطی سازنده متقابل (36/30%)، صمیمیت (77/38%) و کاهش الگوهای توقع-کناره¬گیری (90/28%) و اجتنابی متقابل (57/29%) گردیده است. همچنین مقایسه هنجاری نشان داد که زوج‏های ‏شرکت کننده بعد از درمان از زوج‏های ‏بهنجار قابل تمایز نیستند. بنابراین می‏توان گفت هر دو رویکرد زوج درمانی ضمن بهبود الگوهای ارتباطی و صمیمیت توانسته¬اند آشفتگی در زوج‏های ‏مراجعه کننده را کاهش دهند.


  17. بررسی اثربخشی آموزش گروهی نظریه انتخاب و بهداشت روانی با رویکرد اسلامی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روان‌شناختی معتادان
    علی مهدی زاده تواسانی 773

    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی نظریه انتخاب و بهداشت روانی با رویکرد اسلامی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روان‌شناختی معتادان شهر اهواز بود. این پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه‌ی این پژوهش شامل کلیه معتادان شهر اهواز بود که از میان آن‌ها ۷۵ معتاد داوطلب بر اساس نمره پایین در پرسشنامه کیفیت زندگی و بهزیستی روان‌شناختی و معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی ساده در ۳ گروه نظریه انتخاب، به گروه بهداشت روانی با رویکرد اسلامی و گروه کنترل (هر گروه ۲۵ نفر) گمارده شدند. شرکت‌کننده‌ها، پرسشنامه کیفیت زندگی و بهزیستی روان‌شناختی را در سه نوبت پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری (بعد از ۶۰ روز) تکمیل کردند. هر یک از گروه‌های آموزشی جداگانه، ۱۰ جلسه به مدت ۹۰ دقیقه به‌صورت یک جلسه در هفته تحت آموزش‌های مربوطه قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که (1) آموزش گروهی نظریه انتخاب در افزایش کیفیت زندگی و بهزیستی روان‌شناختی معتادان موثر است، (2) آموزش گروهی بهداشت روانی با رویکرد اسلامی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روان‌شناختی معتادان موثر است. بعلاوه هر دو رویکرد به یک اندازه در افزایش کیفیت زندگی و بهزیستی روان‌شناختی معتادان در مرحله پس‌آزمون و پیگیری موثر بودند. بر اساس یافته‌های این پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی نظریه انتخاب و بهداشت روانی با رویکرد اسلامی، روش‌های مناسبی برای افزایش کیفیت زندگی و بهزیستی روان‌شناختی معتادان می‌باشند.


  18. مقایسه اثربخشی آموزش تقویت مقابله زوجی با برنامه پیشگیری و تقویت رابطه بر مقابله زوجی، سبک های حل تعارض، گفتگوی غیر موثر و امنیت صمیمانه زوج ها
    مهراور مومنی جاوید 773

    هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش تقویت مقابله زوجی با برنامه پیشگیری و تقویت رابطه بر مقابله زوجی، سبک های حل تعارض، گفتگوی غیر موثر و امنیت صمیمانه زوج ها بود. در این پژوهش روش نمونه گیری داوطلب دردسترس بود و از میان زوج‌های مراجعه کننده به مراکز مشاوره خصوصی (نیسی، مهرآوران، آرامش، رایان، نوید و شکوفا) و دولتی (آموزش و پرورش) شهر اهواز با استفاده از ملاک‌های ورود و خروج، 45 زوج انتخاب شدند و به صورت جایگزنی تصادفی در 3 گروه آموزش تقویت مقابله زوجی (15 زوج)، برنامه پیشگیری و تقویت رابطه (15 زوج) و گروه کنترل (15 زوج) جای گرفتند. طرح پژوهش حاضر روش آزمایشی به شیوه پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری (یک ماه بعد از آموزش) با گروه آزمایش و گروه کنترل بود و زوج ها پرسشنامه‌های مقابله زوجی، سبک حل تعارض، گفتگوی غیر موثر و امنیت صمیمانه را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس (آنکوا) و کوواریانس چند متغیری (مانکوا) تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش تقویت مقابله زوجی بر مقابله زوجی، سبک¬های حل تعارض، گفتگوی غیرموثر و امنیت صمیمانه زوج¬ها در مرحله پس آزمون و پیگیری موثر است. برنامه پیشگیری و تقویت رابطه بر سبک¬های حل تعارض، گفتگوی غیرموثر و امنیت صمیمانه زوج¬ها در مرحله پس آزمون و پیگیری موثر است. بررسی نتایج نشان داد بین اثر بخشی آموزش تقویت مقابله زوجی با برنامه پیشگیری و تقویت رابطه، بر مقابله زوجی و امنیت صمیمانه زوج¬ها تفاوت وجود دارد. چنانکه برنامه مقابله زوجی بر مقابله زوجی و آموزش یرنامه پیشگیری و تقویت رابطه بر امنیت صمیمانه تاثیر بیشتری دارد. همچنین بر اساس نتایج دو رویکرد در سبک های حل تعارض و گفتگوی غیر موثر تفاوتی ندارند.


  19. مقایسه اثربخشی زوج درمانی روایتی و زوج درمانی رفتاری تلفیقی بر شیوه حل تعارضات و سازگاری زناشویی زوجین
    نصیر داستان 773

     هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی زوج¬درمانی روایتی و زوج¬درمانی رفتاری تلفیقی بر شیوه های حل تعارضات و سازگاری زناشویی زوج¬های مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز بود. بدین منظور 45 زوج از زوج¬های مراجعه کننده به مراکز مشاوره ی شهر اهواز با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در سه گروه گمارده شدند. برای جمع¬ آوری داده ها از مقیاس شیوه¬های برخورد در تعارضات زناشویی(ROCI-2) و مقیاس تجدید نظر شده سازگاری زناشویی(RDAS) استفاده شد. جلسات درمانی بصورت یک جلسه در هفته و بر اساس پروتکل درمانی مشخص برای گروه های آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین زوج¬های گروه های آزمایش و کنترل در تاکتیک های حل تعارض و سازگاری زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد و فرضیه های پژوهش مبنی بر تاثیر زوج درمانی های روایتی و رفتاری تلفیقی بر بهبود تاکتیک های حل تعارض و سازگاری زناشویی تایید شد. براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که مداخلات زوج درمانی روایتی و زوج¬درمانی رفتاری تلفیقی باعث تغییر تاکتیک های حل تعارض و افزایش سازگاری زناشویی می شود. همچنین تفاوت معناداری در مقایسه اثربخشی مداخلات زوج¬درمانی روایتی و رفتاری تلفیقی در تاکتیک¬های همراهانه و اجتنابی به نفع زوج¬درمانی رفتاری¬تلفیقی مشاهده شد. همچنین با توجه به یافته¬های پژوهش تفاوت معناداری در مقایسه اثربخشی مداخلات زوج¬درمانی روایتی و رفتاری تلفیقی بر افزایش سازگاری زناشویی مشاهده نشد. با توجه به یافته¬های پژوهش تداوم درمان در هر دو روش تا مرحله پی¬گیری مشاهده شد.


  20. مقایسه اثر بخشی زوج درمانی یکپارچه نگر با زوج درمانی هیجان مدار بر کاهش آسیب های ناشی از خیانت زناشویی
    جواد کریمی 770

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. اثربخشی آموزش به شیوه راه حل محور بر تعارض کار- خانواده و تعهد زناشویی زنان شاغل در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب
    سمیه قلی پور 782
  2. اثر بخشی آموزش به شیوه ذهن آگاهی بر بهزیستی روان شناختی و بهبود کیفیت زندگی سالمندان مقیم در سرای سالمندان شهر اهواز
    پریا سرهنگی 782
  3. اثر بخشی آموزش مبتنی بر رابطه والد-کودک بر هیجانات منفی تحصیلی، امید و افسردگی در کودکان دارای پدر زندانی
    سمانه دریکوند 781
  4. اثر بخشی آموزش به شیوه راه حل محور بر اضطراب و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه اول ناحیه 1 شهر اهواز
    معصومه علیدادی شمس ابادی 780
  5. اثربخشی آموزش تاب آوری بر خودتنظیمی و گرایش به مصرف مواد مخدر در دانش آموزان مقطع متوسطه
    عبداله شجاعی نژاد 780
  6. اثربخشی آموزش روان شناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی و امید به زندگی نوجوانان مادر سرپرست تحت پوشش نهاد های حمایتی
    محمد باغبان 780
  7. اثربخشی درمان راه حل محور بر اهمال کاری تحصیلی و راهبرد های شناختی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان شوش.
    فاطمه ال کثیر 780
  8. اثربخشی زوج درمانی مثبت گرا بر ابراز احساسات مثبت نسبت به همسر و رضایت زناشویی در زوج های دچار تعارض زناشویی
    کریم سواری 780
  9. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر آیات و روایات بر کاهش اضطراب امتحان و افسردگی دانش آموزان متوسطه اول شهرخرم آباد
    زهرا جودکی 779
  10. اثربخشی درمان ماتریکس بر سرمایه روانشناختی و پیشگیری از عود مجدد زنان سوءمصرف کننده مواد مراجعه کننده به کلینیکهای ترک اعتیاد شهر خرم آباد
    نسیم جاورانصاری 779
  11. اثربخشی زوج درمانی کوتاه مدت راه حل محور بر خود تنظیمی زناشویی و تحمل پریشانی زوجین شهر ایلام
    حمید سلیمی 779
  12. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انتظارات زناشویی و تنظیم هیجان در زوجین دارای تعارض زناشویی
    مریم صفری ازان اخاری 779
  13. اثربخشی آموزش غنی سازی روابط زوجین بر مبنای رویکرد هیجان مدار بر همدلی زناشویی و نارسایی هیجانی زوج های مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز
    ریحانه شاپوری فر 778
  14. اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر کفایت اجتماعی و رفتارهای مقابله ای نوجوانان مادر سرپرست تحت پوشش نهادهای حمایتی
    سجاد کوهی 778
  15. اثربخشی آموزش مهارت های مقابله ای بر افزایش سخت رویی و تاب آوری دانشجویان دارای استرس دانشگاه شهید چمران اهواز.
    محدثه ایزدی 777
  16. تاثیر آموزش فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اختلالات رفتاری و خودکارامدی دانش آموزان 6-8 ساله شهر اهواز
    مجتبی پورکاوه دهکردی 777
  17. اثربخشی درمان راه‌حل محور بر مسئولیت‌پذیری ، سرزندگی و تاب‌آوری تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول مادر سرپرست
    اکبر اکبری راد 777
  18. اثربخشی آموزش زهد مبتنی بر آیات و روایات اسلامی بر تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی روان شناختی دانشجویان دختر با احساس تنهایی دانشگاه شهید چمران اهواز
    صبا خیری 775

     مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش زهد مبتنی بر آیات و روایات اسلامی بر تنظیم شناختی هیجان شناختی و بهزیستی روان¬شناختی دانشجویان دختر با احساس تنهایی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام گرفته است. طرح پژوهش حاضر از نوع آزمایشی است. در این پژوهش برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد، و پس از انجام غربالگری روی 200 نفر از دانشجویان، 30 نفر که بالاترین نمرات احساس تنهایی را دریافت کردند به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گروه کنترل (15 نفر در هر گروه) قرار گرفتند. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ)و پرسشنامه بهزیستی روان-شناختی (RWQ) استفاده شد. اعضای گروه آزمایشی در یک دوره مداخله 8 جلسه¬ای (هر هفته یک جلسه، به مدت90 دقیقه) شرکت کردند، شرکت‌کنندگان هر دو گروه قبل از شروع مداخله، و حدود 1 ماه بعد از پایان دوره مداخله (در مرحله پیگیری)، به ابزار پژوهش پاسخ دادند. سپس نتایج حاصل از تفاضل پیش¬آزمون و پس-آزمون مربوط به دو گروه، و تفاضل پیش¬آزمون و پیگیری¬ آن¬ها به وسیله¬ی مدل¬های آماری با هم مقایسه شدند. تحلیل داده¬ها بر اساس واریانس چند متغیری نشان داد که مداخله¬ی آموزش زهد باعث افزایش تنظیم شناختی هیجان سازگارانه و بهزیستی روان¬شناختی گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل، در مراحل پس‌آزمون و پیگیری شده است، ولی این مداخله بر تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه در مرحله پس‌آزمون بی‌تاثیر بوده است. اما نتایج تحلیل داده¬ها نشان داد که در مرحله پیگیری آموزش زهد باعث کاهش تنظیم شناختی هیجان ناسازگارانه گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد این آموزش می-تواند برای تنظیم شناختی هیجان و بهزیستی روان¬شناختی دانشجویان با احساس تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.


  19. اثربخشی مشاوره با تاکید بر نظریه انتخاب در کاهش طلاق عاطفی و بهبود نگرش به خیانت زوجین
    سهیلا کریمی 774

    هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مشاوره با تاکید بر نظریه انتخاب بر کاهش طلاق عاطفی و بهبود نگرش به خیانت زوجین ناسازگار شهر اهواز بود. جامعه آماری شامل کلیه زوج‌های ناسازگار مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز در سال 1395 بود. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند-داوطلب انتخاب شدند، نمونه شامل 3 زوج (6 نفر) از افراد مراجعه‌کننده به این مراکز بودند که با توجه به نمره پرسشنامه طلاق عاطفی و نگرش به خیانت، جزء زوج‌های نیازمند درمان قرار می‌گرفتند. در این پژوهش از طرح آزمایشی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه ناهم‌زمان استفاده شد و آزمودنی‌ها قبل از درمان، میانه درمان، پایان درمان و 1 ماه پس از پایان درمان به پرسشنامه طلاق عاطفی و نگرش به خیانت پاسخ دادند. داده‌ها به روش ترسیم دیداری، درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مشاوره با تاکید بر نظریه انتخاب بر همه متغیرهای موردمطالعه تاثیر مثبت دارد.


  20. اثربخشی آموزش گروهی مهارت¬های زندگی بر امید به زندگی و بهزیستی روان¬شناختی دانشجویان دختر تحت پوشش کمیته امداد دانشگاه شهید چمران اهواز
    صغری بداغی مهرگان 774

    هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش گروهی مهارت¬های زندگی بر امید به زندگی و بهزیستی روان¬شناختی دانشجویان دختر تحت پوشش کمیته امداد دانشگاه شهید چمران اهواز بود. جامعه¬ی آماری پژوهش حاضر، همه دانشجویان دختر تحت پوشش کمیته امداد دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 96-95 بود. نمونه‌ی آماری شامل 50 دانشجوی تحت پوشش بود که پایین¬ترین نمرات را در مقیاس امید به زندگی اسنایدر و مقیاس بهزیستی روان¬شناختی ریف به دست آوردند که به طور تصادفی به دو گروه 25 نفری (گروه آزمایشی و گروه کنترل) گمارده شدند. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش-آزمون- پس¬آزمون- پیگیری با گروه کنترل بود. ابتدا هر دو گروه به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند و سپس گروه آزمایشی 13 جلسه¬ی 90 دقیقه¬ای آموزش مهارت¬های زندگی (یک جلسه در هفته) دریافت نمود، در حالی که گروه کنترل مداخله¬ای دریافت نکرد. پس از پایان مداخله، آزمودنی¬های هر دو گروه به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند و آزمون پیگیری نیز یک ماه پس از اجرای پس¬آزمون، مجدداً روی هر دو گروه اجرا گردید. یافته¬های پژوهش با استفاده از روش کواریانس چند متغیری (MANCOVA) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش مهارت¬های زندگی موجب افزایش امید به زندگی و ابعاد آن و همچنین بهزیستی روان¬شناختی و ابعاد آن در آزمودنی¬های گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل شد.


  21. اثربخشی آموزش مولفه¬های برگرفته از آموزه¬های دینی بر تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی زوج¬های ارجاعی به شعب شوراهای حل اختلاف اهواز
    طیبه فاطمی نیک 774

    هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مولفه¬های برگرفته از آموزه¬های دینی بر تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی زوج¬های ارجاعی به شعب شوراهای حل اختلاف شهر اهواز بود. جامعه آماری شامل کلیه زوج¬های مراجعه کننده به شعب شوراهای حل اختلاف شهر اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 16زوج بود که با استفاده از روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب و به¬طور تصادفی به گروه آزمایشی و گروه گواه تقسیم شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تعارضات زناشویی و پرسشنامه کیفیت زندگی بود. طرح پژوهش نیمه¬آزمایشی از نوع پیش¬آزمون، پس¬آزمون و پیگیری با گروه گواه بود که همه زوج¬ها به دو پرسشنامه پاسخ دادند. سپس زوج¬های گروه آزمایشی مداخله آموزشی (آموزه¬های دینی) را طی 8 جلسه 60 دقیقه¬ای یک¬بار در هفته دریافت نمودند. در پایان هر دو گروه به دو پرسشنامه تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی پاسخ دادند و پس از گذشت یک ماه از اجرای پس¬آزمون، آزمون پیگیری برای هر دو گروه اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها علاوه¬بر آمار توصیفی، از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. تحلیل داده¬ها نشان داد که آموزش آموزه¬های دینی در مرحله پس¬آزمون و پیگیری موجب کاهش تعارضات زناشویی و بهبود کیفیت زندگی زوج¬های گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه شده است.


  22. اثر بخشی آموزش کارآفرینی بر خودکار آمدی عمومی و انگیزه پیشرفت افراد جویای کار مراجعه کننده به مراکز کاریابی شهر ماهشهر
    حسن قیم 773

    آموزش کارآفرینی درکی از مشاغل، اهداف و ساختارهای شغلی را برای فراگیران فراهم می آورد و به شکل گیری دیدگاه های کارآفرینی مثبت در ذهن آنان کمک می کند و برای دستیابی به رشد اقتصادی و کاهش میزان بیکاری، تشویق افراد به کارآفرینی و آموزش((نسل جدید کارآفرینان)) ضروری است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی آموزش کارآفرینی بر خودکار آمدی عمومی و انگیزه پیشرفت افراد جویای کار مراجعه کننده به مراکز کاریابی شهر ماهشهر بود. پژوهش حاضر در حیطه تحقیقات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل جای می گیرد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام افرادی است که در سال 94 در مراکز کاریابی شهر ماهشهر اقدام به ثبت نام کرده بودند و از بین آن ها 60 با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس بصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و تحت آموزش های کارآفرینی به مدت 6 جلسه ی، 90 دقیقه ای بصورت یک جلسه در هفته قرار گرفتند. ابزار این پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (SGSES) و انگیزه پیشرفت هرمنس (A.M.T) بود .برای تجزیه و تحلیل داده ها، مدل آماری MANCOVA به کار گرفته شد. یافته های پژوهش نشان می دهند که آموزش کارآفرینی اثر معنا داری بر خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت افراد جویای کار مراجعه کننده به مراکز کاریابی شهر ماهشهر داشته است .



  23. اثربخشی درمان راه حل-محور به شیوه گروهی بر کاهش پرخاشگری مادران آسیب رسان و بهبود کیفیت زندگی فرزندان
    اسد اسدی حسن وند 773

    هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی درمان راه حل – محور به شیوه گروهی بر کاهش پرخاشگری مادران آسیب رسان و بهبود کیفیت زندگی فرزندان بود. طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری با گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران و فرزندان پسر در مدارس متوسطه اول شهر اهواز بود. نمونه هدفمند مورد نظر به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه اختصاص یافتند. گروه آزمایش در 7 جلسه 90 دقیقه ای به صورت یک جلسه در هفته، تحت مداخله درمان راه حل – محور قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری و پرسشنامه کیفیت زندگیSF-36 استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها نشان داد درمان راه حل – محور به شیوه گروهی موجب کاهش پرخاشگری مادران و بهبود کیفیت زندگی فرزندان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شد. و این اثر تا مرحله پیگیری ادامه داشته است.


  24. بررسی اثربخشی درمان فعال سازی رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش علایم افسردگی، اجتناب شناختی-رفتاری و کیفیت زندگی دانشجویان مرکز آموزش عالی امام رضا (ع) اندیمشک
    علی محمد ولیان 773

    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان گروهی فعال¬سازی رفتاری برکاهش علایم افسردگی، اجتناب شناختی – رفتاری و کیفیت زندگی دانشجویان بود. در یک طرح آزمایشی از نوع پیش آزمون –پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل، تعداد40 نفر از دانشجویان ساکن در خوابگاه های مرکز آموزش عالی امام رضا(ع) اندیمشک به شکل نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه درمان فعال سازی رفتاری (20 ) و گروه کنترل ( 20) قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه درمان هفتگی فعال سازی رفتاری را دریافت کردند.ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه افسردگی بک – ویرایش دوم، پرسشنامه اجتناب شناختی – رفتاری و پرسشنامه کیفیت زندگی بودند که در سه مرحله قبل از مداخله، پایان مداخله و پیگیری یک ماهه تکمیل شدند.برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.نتایج پژوهش حاضر نشان داد که درمان فعال سازی رفتاری بر کاهش علایم افسردگی و اجتناب شناختی– رفتاری اثربخش بود.اما در متغیر کیفیت زندگی، تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گروه کنترل مشاهده نشد.با توجه به اثربخشی درمان گروهی فعال سازی رفتاری بر علایم افسردگی و اجتناب شناختی-رفتاری، درمان فعال سازی رفتاری می تواند برای مراجعینی که جهت دریافت درمان کارآمد و کوتاه مدت به مراکز مشاوره دانشجویی مراجعه می کنند ، گزینه درمانی مناسبی باشد


  25. اثر بخشی درمان راه حل محور به شیوه گروهی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روان شناختی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر
    ندا نظری 773

     هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی رویکرد راه حل محور بر کیفیت زندگی و بهزیستی روان شناختی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیرمی باشد. جامعه آماری کلیه مادران دارای کودک عقب مانده ذهنی آموزش پذیر به مدارس استثنایی شهر اهوازمی باشد که با روش نمونه گیری داوطلبانه انجام شد. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون پس¬آزمون و پیگیری با گروه کنترل میباشد.حجم نمونه 30 آزمودنی مادران کودکان آموزش پذیر بودند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقه ای هر هفته یک جلسه( تحت مداخله درمان راه حل محور) قرار گرفتند اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. هر دو گروه یک بار پیش از مداخله، یک بار پس ازمداخله و یک ماه پس از انجام مداخلات پرسشنامه کیفیت زندگی و بهزیستی روان شناختی را پر کردند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی از جمله تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها نشان داد آموزش را حل محور بر کیفیت زندگی و بهزیستی روان شناختی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر تاثیر دارد.


  26. بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زناشویی با تاکید بر رویکرد شناختی رفتاری بر افزایش تعهد و صمیمیت زناشویی زوج‌های دانشجو
    محمدحسین فریدونی مهر 773

    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زناشویی با تاکید بررویکرد شناختی رفتاری بر افزایش تعهد و صمیمیت زناشویی زوج‌های دانشجو می‌باشد. جامعه آماری، شامل زوجین دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز است که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس در دو گروه آزمایش و کنترل، جایگزین شدند. روش تحقیق، آزمایشی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. ابزارهای اندازه‌گیری، پرسشنامه صمیمیت زناشویی باگاروزی و پرسشنامه تعهد زناشویی آدامز و جونز(DCI) بود. از هر دو گروه آزمایش و کنترل بصورت همزمان پیش تست به عمل آمد. گروه آزمایش، در ده جلسه کارگاه آموزشی مهارت‌های زناشویی به شیوه شناختی رفتاری شرکت کردند، اما گروه کنترل هیچ گونه مداخله‌ای دریافت ننمودند. به فاصله یک هفته پس از اتمام جلسات از هر دو گروه به طور همزمان پس‌آزمون و پس از یک ماه آزمون پیگیری به عمل آمد. یافته‌های تحقیق که با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، نشان داد که آموزش مهارت‌های زناشویی به شیوه شناختی رفتاری، میزان صمیمیت کلی همسران و مولفه‌های آن(صمیمیت عاطفی، روان‌شناختی، عقلانی، جنسی، جسمانی و اجتماعی – تفریحی) را افزایش داده‌ است. همچنین زوج درمانی گروهی به شیوه شناختی – رفتاری، میزان تعهد زناشویی کلی و مولفه‌های آن(تعهد شخصی، تعهد اخلاقی و تعهد ساختاری) را افزایش می‌دهد. همچنین این نتایج تا مرحله پیگیری نیز ادامه داشته‌اند.


  27. اثربخشی رویکرد هیجان- مدار بر تحمل پریشانی و تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دچار شکست عاطفی
    زینب کرمی نژاد 773

    هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رویکرد هیجان مدار بر تحمل پریشانی و تنظیم شناختی هیجان دانشجویان دختر دچار شکست عاطفی بوده¬است. جامعه¬ی آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دچار شکست عاطفی دانشگاه¬های شهر اهواز در سال 94-93 بود. نمونه¬ی پژوهش شامل 22 دانشجوی دختر دچار شکست عاطفی بود. از این 22 نفر، 11 نفر از آزمودنی¬هایی که رضایت داشتند در گروه آزمایش و 11 نفر دیگر در گروه گواه جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ضربه عشق راس، پرسشنامه تحمل پریشانی (DTS) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش¬آزمون، پس¬آزمون و پیگیری با گروه گواه بود که همه آزمودنی¬ها به سه پرسشنامه پاسخ دادند. سپس افراد گروه آزمایش مداخله درمانی (رویکرد هیجان¬مدار) را طی 8 جلسه 60 دقیقه¬ای به صورت فردی و 2 بار در هفته دریافت نمودند. در پایان هر دو گروه مجدداً به دو پرسشنامه تحمل پریشانی و تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند و پس از گذشت یک ماه از اجرای پس¬آزمون، آزمون پیگیری برای هر دو گروه اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها علاوه بر آمار توصیقی، از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. تحلیل داده¬ها نشان داد که رویکرد هیجان¬مدار در مرحله پس¬آزمون و پیگیری موجب بهبود تحمل پریشانی و تنظیم شناختی هیجان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده¬است


  28. اثربخشی درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر بهزیستی ذهنی و تاب آوری زنان سرپرست خانوار
    اذر کشاورزقیری 773

    هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر بهزیستی ذهنی و تاب آوری زنانسرپرست خانوار مراجعه کننده به کمیته امداد شهر قیروکارزین می¬باشد. جامعه آماری کلیه زنان سرپرست خانوار مراجعه کننده به کمیته امداد شهرستان قیروکارزین در سال 94-93 می¬باشد که با روش نمونه گیری داوطلبانه انجام شد. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش¬آزمون ـ پس¬آزمون و پیگیری با گروه کنترل می¬باشد. حجم نمونه 30 آزمودنی زن سرپرست خانوار بودند که به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه¬ی 90 دقیقه¬ای (هر هفته یک جلسه) تحت مداخله درمان مبتنی برکیفیت زندگی قرار گرفتند اما گروه کنترل مداخله¬ای دریافت نکردند. هر دو گروه یک بار پیش از مداخله، یک بار پس از مداخله و یک ماه پس از انجام مداخلات پرسشنامه¬های تاب آوری، عاطفه مثبت و منفی و رضایت از زندگی را پر کردند. داده¬ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی از جمله تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته¬ها نشان داد درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر بهبود بهزیستی ذهنی و تاب آوری زنان سرپرست خانوار تاثیر دارد.


  29. تاثیر آموزش مهارت¬های زندگی با تاکید بر آموزه های اسلامی بر عزت نفس و پرخاشگری دانش آموزان دختر دوره متوسطه ناحیه 1 شهر اهواز
    شبیبی - خدیجه 773

    چکیده
    این پژوهش با هدف تاثیر آموزش مهارت¬های زندگی با تاکید بر آموزه های اسلامی بر عزت نفس و پرخاشگری دانش آموزان دختر دوره متوسطه ناحیه 1 شهر اهواز صورت گرفت. روش تحقیق نیمه آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر دبیرستان¬های ناحیه یک شهرستان اهواز که در سال تحصیلی94-93 بود. نمونه آماری شامل 60 نفر دانش آموز دختر بود که بالاترین نمرات را در اجرای پرسشنامه پرخاشگری به دست آوردند و پایین ترین نمرات را در اجرای پرسشنامه عزت نفس به دست آوردند که به طور تصادفی به دو گروه 30 نفره آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه پرخاشگری اچ باس و مارک پری و پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ بود. ابتدا هر دو گروه مورد پیش آزمون قرار گرفتند و سپس گروه آزمایش در 10 جلسه آموزش مهارت های زندگی با رویکرد اسلامی به شیوه گروهی شرکت نمودند. پس از پایان مداخله بر روی گروه آزمایش، آزمودنی های هر دو گروه به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. داده¬های تحقیق با استفاده از روش کواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد آموزش مهارت های زندگی موجب کاهش پرخاشگری و ابعاد آن (پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی، خشم و خصومت)، و باعث بهبود عزت نفس دانش آموزان دختر گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد.
     


  30. اثربخشی آموزش کسب امید با تاکید بر آموزه¬های قرآنی بر سلامت معنوی و کیفیت زندگی زنان تحت پوشش بهزیستی شهرستان اهواز
    عبدالرحیم صالحی زاده 773

     

    هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش کسب امید با تاکید بر آموزه¬های قرآنی بر سلامت معنوی و کیفیت زندگی زنان تحت پوشش بهزیستی شهرستان اهواز بود. طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه گواه با آزمون پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان تحت پوشش کلینیک¬های مددکاری بهزیستی شهر اهواز بود. نمونه موردنظر به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه اختصاص یافتند. گروه آزمایش در 8 جلسه گروهی 90 دقیقه¬ای به‌صورت یک جلسه در هفته، تحت مداخله آموزش کسب امید با تاکید بر آموزه¬های قرآنی قرار گرفتند. برای گردآوری داده¬ها از پرسشنامه سلامت معنوی، پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و مقیاس امید اسلامی استفاده شد. داده¬ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفتند. یافته¬ها نشان داد آموزش کسب امید با تاکید بر آموزه¬های قرآنی به شیوه گروهی باعث افزایش سلامت معنوی و بهبود کیفیت زندگی زنان تحت پوشش بهزیستی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شد. و این اثر تا مرحله پیگیری همچنان ادامه داشته است.


  31. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روان شناختی زنان شهراهواز
    طاهری - نرگس 773

    هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی ذهن آگاهی با رویکرد اسلامی بر بهبود بهزیستی روانشناختی زنان شهراهواز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل زنان شرکت کننده دردوره های معارف اسلامی مساجد شهر اهواز بوده اند. از این جامعه نمونه ای به تعداد 40 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدواین 40نفربه صورت تصادفی در دوگروه 20 نفری، آزمایش و گواه جایابی شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف وپرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) و تحلیل کوواریانس تک متغیری (آنکووا) موردتجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج این تحلیل نشان داد که آموزش ذهن آگاهی با رویکرد اسلامی موجب بهبود بهزیستی روانشناختی و مولفه های آن در زنان گروه آزمایش شده و این اثر تا مرحله پیگیری هم چنان ادامه داشته است.


  32. بررسی اثربخشی شناخت‎درمانی مبتنی بر ذهن‎آگاهی به شیوه‎ی گروهی بر اختلال پرخوری، خودکنترلی و کیفیت زندگی بانوان متاهل مراجعه کننده به انجمن پرخوری شهر اهواز
    نجفی حاجیور-صدیقه 773

    هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر‎بخشی شناخت‎درمانی مبتنی بر ذهن‎آگاهی (MBCT) بر اختلال پرخوری، خود‎کنترلی و کیفیت زندگی بانوان متاهل مراجعه کننده به انجمن پرخوری شهر اهواز بود. جامعه‎ی پژوهش شامل کلیه‎ی بانوان مراجعه‎کننده به انجمن پرخوری شهر اهواز در سال 1393 بود. نمونه‎ی پژوهش را 22 نفر از زنان متاهل تشکیل دادند که با توجه به نمره‎ی پرسشنامه‎ی پرخوری و مصاحبه تشخیصی، پرخور تشخیص داده شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه‎ی پرخوری، مقیاس خود کنترلی و پرسشنامه‎ی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی-فرم کوتاه و طرح پژوهش از نوع پیش‎آزمون-پس‎آزمون و پیگیری یک‎ماهه با گروه کنترل بود. همه‎ی آزمودنی‎ها به سه پرسشنامه پاسخ دادند، سپس گروه آزمایش تحت مداخله‎ی شناخت‎درمانی مبتنی بر ذهن‎آگاهی قرار گرفتند. بعد از مداخله هر دو گروه مجدداً به پرسشنامه‎ها پاسخ داده و بعد از گذشت یک ماه از اجرای پس آزمون، آزمون پیگیری بر روی هر دو گروه اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها علاوه بر آمار توصیفی، روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیری به‎کار برده شد. تحلیل داده‎ها نشان داد که رویکرد شناخت‎درمانی مبتنی بر ذهن‎آگاهی موجب کاهش نشانه‎های اختلال پرخوری، بهبود خودکنترلی و بهبود کیفیت زندگی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. پیگیری با فاصله‎ی یک‎ماهه، ماندگاری اثر شناخت‎درمانی مبتنی بر ذهن‎آگاهی را بر اختلال پرخوری، خودکنترلی و کیفیت زندگی نشان داد.


  33. اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه¬ی شناختی رفتاری بر کاهش نشانگان پیش از قاعدگی و افسردگی دانش¬آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان هویزه
    ساکی - امل 773

    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه¬ی شناختی رفتاری بر کاهش نشانگان پیش از قاعدگی و افسردگی دانش¬آموزان دختر، انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش¬آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 60 نفر بود که به روش تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه (30نفر) آزمایش و (30نفر) گواه جایگزین شده¬اند. سپس گروه آزمایش به مدت ده جلسه، هر جلسه 90 دقیقه¬ای بصورت یک جلسه در هر هفته در کلاس-های آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری شرکت کرده و تحت آموزش قرار گرفتند. برای جمع¬آوری داده¬ها از پرسشنامه¬های پرسشنامه نشانگان پیش از قاعدگی، پرسشنامه عملکرد پیش از قاعدگی و پرسشنامه افسردگی بک استفاده شد. نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند، میانگین نمرات پس آزمون و پیش آزمون، مربوط به نمرات پرسشنامه¬های نشانگان پیش از قاعدگی، عملکرد پیش از قاعدگی و افسردگی بک در گروه آزمایش به طور معناداری نسبت به گروه کنترل باعث بهبود نشانگان پیش¬از قاعدگی و کاهش افسردگی شد (05/ 0P<). این نتایج نشان می¬دهد آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری می¬تواند به عنوان یک روش آموزشی برای بهبود نشانگان پیش از قاعدگی مورد استفاده قرار گرفته و موجب کاهش افسردگی گردد.


  34. اثربخشی آموزش رویکرد راه‌حل- محور بر سازگاری و خودکارآمدی زنان مطلقه‌ی مراجعه‌کننده به اداره‌ی بهزیستی شهرستان ماهشهر
    ثریا محمودی 772

    هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش رویکرد راه‌حل-محور بر سازگاری و خودکارآمدی زنان مطلقه‌ بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی زنان مطلقه‌ی تحت پوشش اداره‌ی بهزیستی شهرستان ماهشهر در سال 93 بود. نمونه‌ی پژوهش را 24 نفر زن مطلقه تشکیل دادند که دارای کمترین سطح سازگاری و خودکارآمدی بودند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه‌ی سازگاری پس از طلاق فیشر ) FDAS ( و پرسشنامه‌ی خودکارآمدی عمومی شرر ) (GSES بود. طرح پژوهش از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. همه‌ی آزمودنی‌ها به دو پرسشنامه پاسخ دادند، سپس گروه آزمایش مداخله‌ی درمانی ( درمان راه‌حل-محور) را دریافت کردند. بعد از این مرحله هر دو گروه مجدداً به پرسشنامه‌ها پاسخ داده و پس از گذشت یک ماه از اجرای پس‌آزمون، آزمون پیگیری بر روی هر دو گروه اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر آمار توصیفی روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیری به کار برده شد. تحلیل داده‌ها نشان داد که رویکرد راه‌حل-محور موجب بهبود سازگاری و خودکارآمدی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. پیگیری با فاصله‌ی یک ماهه ماندگاری اثر رویکرد راه‌حل-محور را بر سازگاری و خودکارآمدی نشان داد.


  35. اثربخشی آموزش مهارتهای اساسی زندگی به شیوه گروهی بر کاهش پرخاشگری زندانیان مخل نظم
    سخاوت-محمدسعید 772

    این پژوهش با هدف تاثیر آموزش مهارت های زندگی به شیوه گروهی بر کاهش پرخاشگری زندانیان مخل نظم زندان دزفول صورت گرفت. روش تحقیق نیمه آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه زندانیان حاضر به خواب زندان دزفول در سال 1393 بود. نمونه آماری شامل 50 نفر زندانی بود که بالاترین نمرات را در اجرای پرسشنامه پرخاشگری اچ باس و مارک پری به دست آوردند که به طور تصادفی به دو گروه 25 نفره آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه پرخاشگری اچ باس و مارک پری بود. ابتدا هر دو گروه مورد پیش آزمون قرار گرفتند و سپس گروه آزمایش در 18 جلسه آموزش مهارت های زندگی به شیوه گروهی شرکت نمودند. پس از پایان مداخله بر روی گروه آزمایش، آزمودنی های هر دو گروه به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. یافته های تحقیق با استفاده از روش کواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد آموزش مهارت های زندگی موجب کاهش پرخاشگری و ابعاد آن (پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی، خشم و خصومت). در زندانیان مخل نظم گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد.


  36. اثربخشی آموزش مهارت های اساسی زندگی بر بهزیستی روان شناختی زندانیان آزادشده تحت پوشش مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت پس ازخروج زندان های استان خوزستان
    مسعودی نسب - کریم 772

    هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اساسی زندگی بر بهزیستی روان شناختی زندانیان آزادشده تحت پوشش مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت پس ازخروج زندان های استان خوزستان است. طرح پژوهش، یک طرح آزمایشی میدانی حقیقی با گروه کنترل، پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری بوده است. جامعه پژوهش، زندانیان آزادشده تحت پوشش مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت پس از خروج زندان¬های خوزستان بود. نمونه آماری مشتمل بر 50 نفر از این افراد که به طور تصادفی به دو گروه (25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه کنترل) انتساب شدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه¬ی بهزیستی روان شناختی ریف بود. آزمودنی های گروه آزمایش در معرض آموزش18جلسه 90دقیقه ای ودوباردرهفته مهارت های اساسی زندگی چند جلسه¬ چند دقیقه¬ای به¬صورت یک جلسه در هفته قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS18 تجزیه و تحلیل شده است. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری نشان داد که آموزش مهارت های زندگی به این افراد موجب بهبود تمامی خرده مقیاس¬های بهزیستی روان شناختی شامل رضایت از زندگی، معنویت، شادی و خوش¬بینی، رشد و بالندگی فردی، ارتباط مثبت با دیگران و خود پیروی شده است. همچنین، نتایج حاکی از این بود که اثر آموزش مهارت های اساسی زندگی تا مرحله پیگیری یک¬ماهه تداوم داشته است. نتایج به دست آمده، نشان داد که آموزش مهارت های اساسی زندگی یکی ازروش های موثر در ارتقاء سطح بهزیستی روان شناختی افراد به ویژه زندانیان آزاد شده می باشد.


  37. اثربخشی درمان راه حل محور به شیوه گروهی، بر میزان شادکامی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس
    سمیرا اکبری 772

    هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی در مان راه حل- محور به شیوه گروهی بر شادکامی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس بود. طرح پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه با آزمون پیگیری بود. جامعه آماری کلیه زنان مراجعه کننده به انجمن بیماران ام اس بیمارستان گلستان شهر اهواز بود. نمونه مورد نظر به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه اختصاص یافتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقه ای به صورت یک جلسه در هفته، تحت مداخله درمان راه حل- محور قرار گرفتند. برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه کیفیت زندگی در مولتیپل اسکلروزیس استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کواریانس مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها نشان داد در مان راه حل- محور به شیوه گروهی باعث افزایش شادکامی و بهبود کیفیت زندگی زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شد. و این اثر تا مرحله پیگیری همچنان ادامه داشته است.


  38. اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر کیفیت زندگی بر دلزدگی زناشویی و بهزیستی روان شناختی زوجهای مراجعه کننده به مراکز مشاوره ی شهر پاوه
    علی ولی 771

    هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر کیفیت زندگی بر دلزدگی زناشویی و بهزیستی روان¬شناختی زوج¬های مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهرستان پاوه بود. جامعه آماری شامل کلیه زوج¬های مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهرستان پاوه در مهر ماه 1392بود. نمونه تحقیق شامل 16 زوج بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل 1) مقیاس دلزدگی زناشویی پاینز و 2) مقیاس بهزیستی روان¬شناختی بود. طرح تحقیق شامل پیش¬آزمون، پس¬آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. همه آزمودنی¬ها به دو مقیاس پاسخ دادند و سپس گروه آزمایش مداخله درمانی (آموزش مبتنی بر کیفیت زندگی) را دریافت کردند. بعد از این مرحله هر دو گروه دوباره به مقیاس¬ها پاسخ دادند. پس از گذشت یک ماه پیگیری برای گروه آزمایش اجرا گردید.داده¬های حاصل از این پژوهش به روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته¬های پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر کیفیت زندگی موجب کاهش دلزدگی زناشویی و بهبود بهزیستی روان¬شناختی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. پیگیری با فاصله یک ماهه ماندگاری اثر آموزش مبتنی بر کیفیت زندگی بر دلزدگی زناشویی و بهزیستی روان¬شناختی را نشان داد.


  39. اثربخشی درمان راه-حل محوربرتاب آوری و دلزدگی زناشویی زوج های متقاضی طلاق
    علی میرزاوند 771
  40. بررسی اثربخشی آموزش زوج درمانی کوتاه مدت به شیوه ی خودنظم بخشی بر تمایز یافتگی و کیفیت زناشویی زوجین ناسازگار مراجعه کننده به مرکز بهزیستی شهر اهواز.
    سارا نیل ساز 770
  41. بررسی اثر بخشی مشاوره انگیزشی نظام مند بر سازگاری زناشویی و بهبود کیفیت زندگی زوجین نا سازگار مراجعه کننده به شعب شورای حل اختلاف شهر بهبهان
    محمود امیدی 770
  42. بررسی اثر بخشی آموزش به شیوه رویکرد راه حل – محور بر افسردگی و بهزیستی روان‌شناختی زوجین مراجعه کننده به شعب شورای حل اختلاف شهر ماهشهر
    زیبا حیدری 770
  43. اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر دلزدگی زناشویی و عملکرد خانواده در زوجین شهر اهواز
    فاطمه رشیدپورحریسی 770
  44. اثر بخشی آموزش تمایزیافتگی بر تعارضات زناشویی و تمایزیافتگی زوجین دارای تعارضات زناشویی شهر اهواز با کنترل هوش هیجانی
    افسانه شیخ زاده 770
  45. اثر بخشی زوج درمانی هیجان - محور بر دلزدگی زناشویی و صمیمیت زوجین شرکت ملی حفاری
    خدیجه بهرامپور 769
  46. اثر بخشی آموزش رویکرد ارتباطی ویرجینیا ستیر بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش انطباق پذیری، همبستگی خانواده در زوجین ارجاعی به شعب شوراهای حل اختلاف شهر اهواز.
    علی امیری مقدم 769
  47. اثر بخشی آموزش کسب معنا بر افزایش تاب آوری و بهبود کیفیت زندگی مادران دارای فرزند با نیازهای ویژه شهر برازجان
    ضرغام ضرغامیان 769
  48. اثر بخشی آموزش تمایز یافتگی بر بهزیستی روان شناختی و سلامت عمومی زنان مطلقه مراجعه کننده به مرکز بهزیستی شهر رشت
    سونا کارجوکسمایی 768
  49. اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر حل مشکل خانواده و سازگاری زناشویی دانشجویان متاهل دانشگاه شهید چمران اهواز
    شهلا کرائی 768
  50. بررسی اثربخشی زوج‌درمانی کوتاه‌مدت به شیوه خودتنظیمی بر بهزیستی روان‌شناختی و ارتباط زناشویی زوجین ناسازگار مراجعه کننده به مرکز بهزیستی شهرستان جهرم
    سهیلا دهقان 765
  51. اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی در افزایش صمیمیت فرهنگیان مرد و همسرانشان در شهرستان بانه
    منصور احمدی 765
  52. تاثیر آموزش مهارت‌های مدیریت خشم در کاهش تعارضات زناشویی زوج‌های ارجاع داده شده به شعب شوراهای حل اختلاف شهرستان باغ‌ملک
    سلطانعلی بشکار 765
  53. اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل برکارآیی خانواده زوجین ناسازگار مراجعه کننده به مرکز بهزیستی بروجن
    زیبا سلطانی‌ دزکی 765
  54. بررسی اثربخشی گشتالت درمانی به شیوه گروهی بر عزت‌نفس، افسردگی و احساس تنهایی در بین زنان مطلقه افسرده تحت پوشش اداره بهزیستی خرمشهر
    فرحناز بهرامی 764