Khadijeh Shiralinia

Associate Professor

Update: 2025-03-03

Khadijeh Shiralinia

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی / گروه مشاوره و راهنمایی

Master Theses

  1. نقش تعدیلگری كنش تأملی مادر در رابطه بین سبك های دلبستگی ناایمن و رفتار خودآسیبی بدون قصد خودكشی در دختران نوجوان شهركرد
    سیده شقایق موسوی قهفرخی 1403
  2. اثربخشی فرزندپروری ذهن آگاهانه بر كیفیت رابطه والد-نوجوان و احساس گناه مادران دارای فرزند نوجوان
    فرزانه كمانی 1403
  3. پیش بینی ادراك قربانی شدن توسط همسالان براساس پیوند با مدرسه، دلبستگی ایمن به والدین و تصویر بدنی در دختران دوره ی اول متوسطه اول شهر اهواز1402
    پریسا كریمی 1403
  4. تجربه فرسودگی والدگری در مادران دارای كودك مبتلا به فلج مغزی
    فاطمه شیروانی 1403
  5. بررسی رابطه دلبستگی به مادر و مشكلات رفتاری دختران نوجوان . نقش میانجی ذهنی سازی و تعدیلگری ارتباط با مدرسه
    نجمه متوسل 1402
  6. پیش بینی احساس گناه-كار خانواده در مادران شاغل براساس تعارض كار-خانواده، ناهمخوانی خود ، سبك دلبستگی و احساس كفایت فرزندپروری
    فاطمه انصاریپور 1402
  7. نقش تعدیل كننده ادراك پاسخگویی همسر و تنظیم هیجان در رابطه بین ذهن آگاهی و غنی سازی خانواده- كار در زنان شاغل
    سهام عبادی 1402
  8. اثربخشی شفقت به خود بر افزایش تاب آوری و امید به زندگی در جانبازان
    ندا غافل زاده اهواز 1402
  9. پیش بینی فرسودگی والدگری مادران براساس سبك دلبستگی، ذهن آگاهی، رضایت زناشویی و روان رنجورخویی
    الهام جلال پور 1402
  10. واكاوی عوامل موثر بر تاب اوری مراقبین خانگی سالمندان مبتلا به آلزایمر
    فائزه اكبریار 1402
  11. تجربه زیسته زنان عضو هیات علمی از ایفای همزمان نقش مادری- شغلی :پژوهش كیفی
    مریم خدا كرمی فرد 1401
  12. بررسی رابطه بین خودپنداره تحصیلی و عملكرد تحصیلی با نقش میانجی خودتنظیمی
    احمد گل محمدی 1401
  13. اثربخشی درمان متمرکز بر خودشفقتی بر کاهش احساس شرم وعلائم افسردگی ، مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان
    سكینه ناصری 1400
  14. شناسایی عوامل تاب آوری زنان مطلقه با حضور فرزند: یک پژوهش کیفی
    نسیم زكی خانی 1400
  15. اثربخشی آموزش خودشفقتی به شیوه گروهی بر احساس خودکارآمدی، استرس ادراک شده و فرسودگی شغلی معلمان زن
    زهره بشیری 1399
  16. آزمون مدل رابطه بین پیوند با مدرسه و افکار خودکشی گرایانه در دانش آموزان با میانجی گری افسردگی و قربانی بودن توسط همسالان
    ابوالقاسم محمدحسینی حاجیور 1399
  17. بررسی نقش تعدیل گری تعلل ورزی و خودکارآمدی در رابطه بین سبک های دلبستگی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر اهواز
    شیوا شمس 1398
  18. اثربخشی ذهن آگاهی متمرکز بر شفقت بر افزایش تاب آوری، کاهش استرس ادراک شده و نشخوار فکری دختران نوجوان
    معصومه خدری 1398
  19. اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه بر واکنش پذیری افراطی، کیفیت رابطه والد- فرزند و سلامت روان مادران کودکان پیش دبستانی
    فاطمه شكری بك باغی 1398
  20. نقش تعدیل گر ذهن آگاهی، تنظیم هیجانی، و خودسرزنشی در رابطه بین خشونت علیه زنان و سلامت روان پرستاران زن متأهل شهر مسجدسلیمان
    معصومه ابراهیمی 1396

    The purpose of this study was to investigate the role of moderator of mindfulness, emotional regulation and self-control in relation between violence against women and mental health of married women nurses in Masjed Soleyman. 150 married women nurses were selected by available method. The instruments used in this research were Mindfulness questionnaire, emotion regulation questionnaire, self-inductance questionnaire, violence against women questionnaire and mental health questionnaire. The results were evaluated and analyzed by using SPSS-22 software. To test the research hypotheses, simple correlation and moderator regression were used. The results of the research showed that there is a significant negative correlation between violence against women and mental health. Also, the results of moderating regression results indicate that mindfulness and emotional regulation moderates the relationship between violence against women and mental health, and, based on findings, self-control cannot moderate the relationship between violence against women and mental health.


  21. اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر افسردگی، اضطراب، انعطاف‌پذیری ‌روان‌شناختی و سازگاری پس از طلاق زنان طلاق گرفته شهر اهواز: پژوهش تک موردی
    رحیم چلداوی 1396

    The aim of this present research was to determine the effectiveness of compassion focused therapy on depression, anxiety, psychological flexibility and divorce adjustment divorced women in Ahvaz. Four divorced women were selected using convenience sampling method. In this research simultaneous multiple baseline experimental single case design was used. Participants participated in several stages of the baseline, 8 intervention sessions and 2 follow-ups. The instruments used were Beck Depression Inventory (BDI-13), Beck Anxiety Inventory (BAI), Acceptance and Commitment Questionnaire (AAQ-II) and Fisher's Divorce Adjustment Scale (FDAS). Data were analyzed using Visual Drawings, Reliable Change Index (P<0/05) and Percentage Improvement Formula. The results showed that compassion focused therapy had a significant effect on reducing depression, anxiety and increasing adjustment divorce, but there was no significant increase in psychological flexibility. Consequently, compassion focused therapy can be used as a new way of reducing depression, anxiety, and increasing adjustment divorce for Psychotherapists and family counselors.


  22. تأثیر آموزش گروهی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر استرس فرزند پروری، علائم افسردگی و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال اتیسم شهر اهواز
    سیده حدیث عبدالهی موسوی 1396

    The present study aimed to investigating the effectiveness of using group acceptance and commitment therapy -based training on reducing parenting stress, depression and increase psychological flexibility in mothers of children with autism disorder in Ahwaz. 45 mothers of children with autism disorder subsequent to primary assessment and obtaining study requirements were selected and randomly assigned to either acceptance and commitment therapy or a control groups. The Parenting Stress Index- Short Form (PSI-SF), Beck Depression Inventory second revised (BDI-II) and Acceptance and Action second revised (AAQ-II) were used as outcome measures. The questionnaires were administered immediately before and after the intervention and two months following the termination of the intervention. The intervention group received group Acceptance and Commitment Therapy for 8 sessions of 90 minutes. The results indicated the effectiveness of experimental treatment on the reduced scores of parenting stress, depression and increase psychological flexibility in the mothers in the experimental group. Treatment gains are maintained to some extent over the two month follow-up., It is suggested that this treatment be used to improve the mental health of families with autistic children.


  23. تأثیر آموزش فرزند پروری ‌ذهن آگاهانه بر علائم روان‌پزشکی و کفایت فرزند پروری مادران کودکان با نیازهای ویژه شهر دزفول
    شكوفه رمضانی 1395

    The current research aims to determine the effects of mindful parenting training on psychiatry symptoms and parenting competence on mothers of children with special needs in Dezful. The statistical population included all of the mothers of children with special needs in Dzful who are studying at special schools. The research plan was pretest-posttest and with control group. The sample size were 20 mothers of children with special needs where they were availability in experimental and control situations. Educational intervention was presented in eight (each 90 min) sessions to the experimental group, but the control group received no intervention. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics including covariance analysis. The findings showed that mindful parenting training was effective on reducing psychiaty symptoms and increase parenting competence