طرح درس
باسمه تعالی
نام درس: مدیریت دانش سازمانی
کارشناسی ارشد
علم اطلاعات و دانش شناسی
نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399
هدف درس: کسب دانش پایه لازم برای ایفای نقش موثر در مدیریت دانش سازمانی (کتابخانه ای و غیر کتابخانه ای)
اهداف رفتاری: در پایان درس، دانشجو باید دارای توانایی های زیر باشد:
سرفصلهای درس
جلسه اول:
تعریف و مفهوم مدیریت دانش (دکتر فرج پهلو)
ضرورت و اهمیت مدیریت دانش
راهبردهای مدیریت دانش
تاریخچه و سیر تحول مدیریت دانش
جلسه دوم: (دکتر خادمی زاده)
مدلهای مدیریت دانش
زیرساختهای مدیریت دانش
جلسه سوم: (دکتر خادمی زاده)
فرایندهای مدیریت دانش
جلسه چهارم: (دکتر فرج پهلو)
مخازن دانش سازمانی
حافظه سازمانی
جلسه پنجم: (دکتر خادمی زاده)
ساختار سازمانی دانش محور
جلسه ششم (دکتر فرج پهلو)
بلوغ سازمانی
مدیریت دانش و عملکرد سازمانی
افزایش کیفیت در سازمان
جلسه هفتم: (دکتر خادمی زاده)
منابع دانش در سازمان
مدیریت دانش و مدیریت منابع سازمانی
جلسه هشتم (دکتر فرج پهلو)
استخراج و مستندسازی دانش
جلسه نهم (دکتر خادمی زاده)
مدیریت و انتقال دانش
انتقال دانش و توانمندسازی کارکنان
عوامل موثر بر مدیریت دانش
فرهنگ و اشتراک دانش
جلسه دهم: (دکتر فرج پهلو)
ابزارها و فناوری های مدیریت دانش
سیستم های مدیریت دانش
جلسه یازدهم: (دکتر خادمی زاده)
ابزارها و فناوری های مدیریت دانش
نظام های نوین سازماندهی دانش
جلسه دوازدهم: (دکتر فرج پهلو)
پیاده سازی مدیریت دانش
جلسه سیزدهم: (دکتر خادمی زاده)
استقرار مدیریت دانش
جلسه چهاردهم: (دکتر فرج پهلو)
اثربخشی مدیریت دانش
جلسه پانزدهم: (دکتر خادمی زاده)
ارزیابی و اندازه گیری اثربخشی مدیریت دانش
جلسه شانزدهم: (دکتر فرج پهلو و دکتر خادمی زاده)
نقش کتابخانه ها در مدیریت دانش
جمع بندی مطالب درس
**********************************
این درس شامل بررسی و تحلیل متون مرتبط با بحث مدیریت دانش بهطور کلی و نیز منابع مرتبط با مبحث مدیریت دانش سازمانی به طور مشخص میباشد. ارایه درس با روشهای ارایه سمینارهای دانشجویی برای موضوعات مربوط با هر جلسه، مباحثه و طوفان فکری در انتهای سمینارهای کلاسی خواهد بود.
اتظار میرود دانشجویان محترم علاوه بر حضور منظم در کلاسها، مشارکت فعال و اثربخش در جهت یادگیری هرچه بهتر داشته باشند.
بنا بر موضوع هر جلسه و با تشخیص مدرس، ارایهها در قالب یک نفره و یا ارایههای تیمی (دو نفره) در نظر گرفته میشوند. دانشجویان موظفند اسلایدهای ارایه خود را از چند روز قبل در اختیار سایر دانشجویان قرار دهند تا همه دانشجویان با آمادگی نسبت به محتوای جلسه و تعامل فکری، در کلاس حضور داشته باشند.
دانشجویان موظفند ارایه سمینارهای خود را برمبنای منابع معتبر و روزآمد تهیه نمایند. رعایت تمامی موارد ذکر شده در این بخش و نیز کیفیت ارایه دانشجو، مجموعه نمره سمینار کلاسی را تعیین خواهد کرد.
هر دانشجو موظف است مقالهای در زمینه موضوع ارایه کلاسی خود یا هر موضوع دیگری که مرتبط با محتوای درس باشد ارایه نماید. لازم است موضوع مقاله حداکثر تا پایان جلسه چهارم کلاس تعیین شده و مورد تایید مدرس مربوطه قرار بگیرد. مقالات دانشجویان بر مبنای نوآوری در موضوع، رعایت اصول و ساختار نگارش مقاله علمی و نگارش روان و صحیح مورد ارزیابی قرار میگیرند.
1.فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی https://jkm.ihu.ac.ir/
2. فصلنامه علمی مدیریت سازمانهای دولتی http://ipom.journals.pnu.ac.ir/
3. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی https://ormr.modares.ac.ir/
عبدالحسین فرج پهلو
شهناز خادمی زاده
اعضای هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
دانشگاه شهید چمران اهواز
مهرماه 1399