طرح درس
راهنمای دانشجویان
راهنمای دانشجویان
آدرس ایمیل: a.haji@scu.ac.ir | مرتبة علمی: استادیار | نام و نام خانوادگی استاد: علیرضا حاجییخچالی |
نیمسال تحصیلی: دوم | گروه: روانشناسی | دانشکده: علوم تربیتی و روان شناسی |
تعداد واحد: 2 | نام درس: شیوه های پیشرفته روانسنجی | دورة تحصیلی: دکتری |
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: اصلی | ||
هدف کلی: آشنایی دانشجویان به انواع روش ها تهیه پرسشنامه- آزمون به روش کلاسیک و سئوال پاسخ در روانسنجی | ||
اهداف یادگیری: -آشنایی با انواع روش های اندازه گیری - آشنایی با انواع آزمون های روانی، تربیتی و تحصیلی - آشنایی با انواع روش های تجزیه و تحلیل سوالات آزمون - آشنایی با انواع هنجارها ونیمرخ ها - آشنایی با انواع روش های محاسبه روایی و پایایی آزمون ها - آشنایی با نظریه کلاسیک روانسنجی- آشنایی با نظریه سئوال- پاسخ روانسنجی | ||
رفتار ورودی: آشنایی دانشجویان با روش های آماری | ||
مواد و امکانات آموزشی: استفاده از تابلو کلاسی، ویدیو پروژکتور، رایانه و نرم افزارهای مربوطه برای کاربردی نمودن مطالب و سایر امکانات آموزشی | ||
روش تدریس: روش توضیحی، عملی و پرسش و پاسخ. در این روش مطالب، اصول ها و روش های مختلف سنجش و اندازه گیری به صورت مستقیم و با استفاده از مطالب چاپی (کتاب)، رایانه و نرم افزارهای مربوطه با استفاده از مثال ها و تمرین ها به صورت ساده و با اصول علمی و پرسش و پاسخ و شرکت دادن دانشجویان در کلاس درس انتقال داده می شود. | ||
وظایف دانشجو: حضور مستمر در کلاس درس. مشارکت مستقیم و فعال در یادگیری مفاهیم سنجش و اندازه گیری. حل مسائل اندازه گیری با فرمول ها و نرم افزارهای مربوطه. | ||
شیوه آزمون و ارزیابی: شیوه ارزیابی به صورت امتحان های جداگانه کتبی و عملی(اجرای آزمون ها) از دروس تدریس شده در طول ترم تحصیلی می باشد که بر اساس بارم هر سؤال از نمره کتبی و عملی درس شیوه های پیشرفته روانسجی دانشجو گزارش خواهد شد. | ||
منابع درس: کتاب اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی تالیف دکتر علی اکبر سیف. کتاب اصول روانسنجی و روان آزمایی تالیف حسن پاشاشریفی کتاب نظریه های جدید روانسنجی برای روانشناسان- تألیف امرسون- راس ترجمه حسن پاشا شریفی و همکاران |
هفتة یکم (5/11/98 تا 11/11/98) مقدمه و تاریخچه |
هفتة دوم (12/11/98 تا 18/11/98) نظریه کلاسیک روانسنجی |
هفتة سوم (19/11/98 تا 25/11/98) انواع مقیاس های اندازه گیری |
هفتة چهارم (26/11/98 تا 2/12/98) انواع سوالات آزمون |
هفتة پنجم (3/12/98 تا 9/12/98) تجزیه و تحلیل سوالات آزمون |
هفتة ششم (10/12/98 تا 16/12/98) انواع روش های همبستگی سوالات آزمون |
هفتة هفتم (17/12/98 تا 23/12/98) انواع هنجارها و نیم رخ ها |
هفتة هشتم (24/12/98 تا 29/12/98) نظریه سوال- پاسخ |
هفتة نهم (16/1/99 تا 22/1/99) انواع روش های محاسبه روایی آزمون های هنجار- مرجع |
هفتة دهم (23/1/99 تا 29/1/99) انواع روش های محاسبه روایی آزمون های ملاک- مرجع |
هفتة یازدهم (30/1/99 تا 5/2/99) انواع روش های محاسبه پایایی آزمون های هنجار- مرجع |
هفتة دوازدهم (6/2/98 تا 12/2/98) انواع روش های محاسبه پایایی آزمون های ملاک- مرجع |
هفتة سیزدهم (13/2/99 تا 19/2/99) تحلیل عامل تاییدی و اکتشافی |
هفتة چهاردهم (20/2/99 تا 26/2/99) قواعد کلاسیک روانسجی |
هفتة پانزدهم (27/2/99 تا 2/3/99) قواعد نطریه سوال- پاسه روانسنجی |
هفتة شانزدهم (3/3/99 تا 9/3/99) جمع بندی و رفع اشکال |