Faculty Members

Back

1- درس اول _ چرا نمونه گیری می کنیم

بیشتر پژوهش ها در حوزه های مختلف آموزش سه هدف زیر را دنبال می کنند: پژوهشگر در پژوهش خود به دنبال دانستن احتمال یک پیشامد و یا پیش بینی آن است. پژوهشگر در پژوهش خود به دنبال دانستن اندازه یک ویژگی یا تفاوت آن در افراد و گروههای مختلف است. پژوهشگر فرضیه ای بخردانه درباره ویژگی افراد، گروهها و... دارد و می خواهد آن را بیازماید. مزیت هایی که نمونه گیری بر سر شماری دارد: نمونه گیری موجب کاهش هزینه ها می شود. در جامعه های بزرگ نتایجی که از طریق نمونه‌گیری به‌دست می‌آیند آن قدر دقیق هستند که می‌توان آنها را به عنوان نتایج خود جامعه مورد استفاده قرار داد. در ایالات متحده برای بررسیهای نمونه‌ای حکومتی غالباً از هر ۱۲۴۰ واحد جامعه یک واحد برای عضویت در نمونه انتخاب می‌شود و مسلماً نتایج چنین نمونه‌ای ارزانتر از سرشماری از جامعه مورد نظر است. نمونه گیری موجب استفاده بهینه از زمان شده و سرعت کار را افزایش می دهد. چون حجم نمونه کمتر از حجم جامعه در سرشماری است، جمع‌آوری و تلخیص داده ها با سرعت بیشتر، یعنی با وقت کمتری انجام می‌شود. این مزیت، به خصوص در مواردی که کسب نتایج و اطلاعات جنبه فوریت دارند مزیتی مهم است. نمونه گیری قابل اعتمادتر از سر شماری است. در نمونه‌گیری ممکن است از دقت عمل بیشتری برخوردار باشیم چون در کل جامعه به دلیل زیاد بودن جمعیت(واحدها) ممکن است دچار خطاهای زیاد شویم. در نمونه گیری علاوه بر استفاده بهینه از منابع، صحت عمل و قدرت عمل بیشتر، واحدهای جامعه نیز حفظ می شوند.