طرح درس مربوط به توسعه سازمانی(OD)
توضیح کلی درباره درس توسعه سازمانی، انتظارت از دانشجویان، مباحث کلی مربوطه، روش تدریس، شیوه ارزشیابی و جدول زمان بندی مباحث در نیمسال ارائه شده است.
توضیح کلی درباره درس توسعه سازمانی، انتظارت از دانشجویان، مباحث کلی مربوطه، روش تدریس، شیوه ارزشیابی و جدول زمان بندی مباحث در نیمسال ارائه شده است.
توسعه سازمانی(Organizational Development)، مفهومی است که بر تغییرات برنامه ریزی شده سازمانی تمرکز دارد. در حقیقت توسعه سازمانی تکنیکی عملیاتی است که بر اساس قواعد علوم رفتاری، چارچوبی را برای ایجاد، پذیرش و مدیریت فرایند ایجاد تحول در سازمان، فراهم می آورد. در این درس بر اساس سر فصلهای تدوین شده انتظار می رود دانشجویان در پایان دوره به عنوان یک عامل تغییر در سازمان عمل کنند و بتوانند به اهداف زیر دسترسی پیدا کنند.
ماهیت تغییرات برنامه ریزی شده را بشناسند.
الگوهای مدیریت تحول در سازمان را تحلیل کند و چگونگی کاربرد آنها در سازمان را بدانند.
بتواند مداخله تغییر برنامه ریزی شده برای تیم، فرد و سازمان بر حسب مسائل و مشکلات ارجاعی طراحی و تدوین کنند.
فرایند تحول و چگونگی انجام آن در سازمان را ارزیابی کند.
منابع :
منبع اصلی: مدیریت تحول در سازمان فرنچ و بل ترجمه الوانی و دانایی فرد، انتشارات صفار 1396. سایر منابع پیشنهادی در جدول کلی نوشته شده است.
هدف کلی:
آشنایی و کاربرد شیوه های تحول برنامه ریزی شده در سازمان
تعداد و شروع جلسات:
برای درس توسعه سازمان(OD) 16 جلسه 2 ساعته در نظر گرفته شده است. این جلسات در روزهای دوشنبه ساعت 16 تا 18 و تشکیل می شود. با توجه به اینکه این درس برای ورودیهای مهر 1398 ارائه می شود و ثبت نام نو ورودها 30 و 31 شهریور می باشد، شروع جلسات از 1 مهر است. جدول موضوعات و جلسات تنظیم شده در اولین جلسه درس در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.
نمره ارزشیابی مستمر | جمعبندی مستندات و گزارش | نمره آزمون پایانی | نمره نهایی |
3 | 3 | 14 | 20 |
قابل توجه دانشجویان عزیز:
منبع اصلی: مدیریت تحول در سازمان فرنچ و بل ترجمه الوانی و دانایی فرد، انتشارات صفار 1396.
منابع کمکی: مدیریت تحول: استراتژیها، کاربرد و الگوهای نوین اصغر زمردیان انتشارات سازمان مدیریت صنعتی- توسعه سازمان، کامینگز و ورلی ترجمه کورش برابر پور ، 1394 و توسعه سازمان، دانش بهسازی و نوسازی سازمان جعفر ممی زاده، آخرین ویرایش.
سرفصل مربوط به جلسات درس:
شماره جلسه | موضوع | تاریخ | تکالیف |
جلسه اول | توسعه سازمان: آشنایی با حوزه تحول سازمان، تعاریف و مفاهیم | 1/7/98 |
|
جلسه دوم | نقش مفروضات و ارزشهای زیربنایی، باورها و پیش فرضها در توسعه سازمان | 8/7/98 |
|
جلسه سوم | ماهیت و مبانی تحول در سازمان بررسی تغییرات انقلابی و تدریجی | 15/7/98 |
|
جلسه چهارم | مدیریت فرایند تحول در سازمان بر اساس الگوی اولیه کرت لوین | 22/7/98 |
|
جلسه پنجم | اقدام پژوهی و تحول سازمان: به عنوان یکی از شیوه های تحول تدریجی | 29/7/98 |
|
جلسه ششم | برنامه های ایجاد تغییر: مرور اجمالی. تغییرات فردی، گروهی و سازمانی | 6/8/98 |
|
جلسه هفتم | برنامه های اجرای تغییر در تیمها: تحلیل ویژگیهای تیمهای اثربخش | 13/8/98 | پروژه: مدیریت تغییر |
جلسه هشتم | برنامه های ایجاد تغییر بین گروهی و میانجیگری شخص ثالث | 20/8/98 |
|
جلسه نهم | برنامه های ایجاد تغییرات جامع: تغییرات انقلابی مبتنی بر برنامه | 27/8/98 |
|
جلسه دهم | برنامه های ایجاد تحول ساختاری: تغییر ساختار تغییری بنیادی یا تدریجی | 4/9/98 |
|
جلسه یازدهم | برنامه های آموزشی الگوسازی رفتاری ، آموزش حساسیت(گروه T) | 11/9/98 |
|
جلسه دوازدهم | روابط مشاور-متقاضی تحول: مشاور درون سازمانی/ برون سازمانی | 18/9/98 | پروژه: مداخله تغییر |
جلسه سیزدهم | ابعاد سیستمی برنامه های تحول سازمانی | 25/9/98 |
|
جلسه چهاردهم | قدرت، سیاست و تحول سازمان: تحلیل نقش روابط قدرت در تحولات اثربخش | 2/10/98 |
|
جلسه پانزدهم | برنامه های ارزیابی اثرات تحول در سیستم و سازمان: فرد، گروه و سازمان | 9/10/98 |
|
جلسه شانزدهم | توسعه سازمان در عمل و چالشهای آینده | جبرانی | تحویل کارهای نهایی |