Back COURSE DESCRIPTION he objective of this course is to prepare students to understand the current theories, practices, tools and techniques in knowledge management (KM) to deal with the challenges with the organization and management of knowledge. STUDENT OUTCOMES: Upon satisfactory completion of this course, students will: 1. Analyze the role of knowledge management in attainment of financial objectives, quality and process improvement, and innovation. 2. Apply knowledge management models and technologies to business situations. 3. Use a knowledge management system for an organization. 4. Create a knowledge management plan to leverage opportunities to create, capture, represent and share knowledge within an organization. COURSE DESIGN The course adopts an active learning approach. Students are required to complete all required readings, attend all class lectures, complete graded activities and assignments, and participate in all class activities, including teacher-led and student-led discussions, and small-group and individual activities. All required readings are listed in the Course Outline section of this syllabus. Optional readings are also provided. While not required, you may find it helpful to consult these optional readings when completing select assignments.
Knowledge Management :Experiences of Iran’s and Other countries
Authors:
Yadollah Mehralizadeh Ph.D.
Professor of HRM
Shahid Chamran University of Ahvaz
2019
تغییرات سریع در دنیای امروز و لزوم هماهنگی با تغییرات ، سازماﻧﻬا را بر آن داشته است آه با آمک ابزارهای مدیریتی و فناوریهای نوین از فر صت های ایجاد شده به نفع خود استفاده نمایند . مدیریت دانش در سازمان یکی از بهترین ابزارها برای بهبود عملکرد سازمان و تحقق اهداف می باشد . در سال های اخیر یکی از موضوعاتی که نظرات بسیاری از مدیران سازمان ها ی دولتی و خصوصی را به خود جلب کرده است موضوع " مدیریت دانش[1]" یا " مدیریت دانایی" است. پیتر دراکر (1993و 1999) نیز برای نخستین بار به دو واژه " جامعه دانش محور" و "اقتصاد دانش محور " اشاره کرده است. این رشته از دانش بشری ریشه در رشته هایی مانند هوش مصنوعی، مدیریت صنایع، فن آوری اطلاعات، مدیریت بازرگانی، جامعه شناسی، علوم تربیتی، روانشناسی، و اقتصاد دارد. رشد مدیریت دانش به عنوان یک استراتژی برای مدیریت در سازمان ها به عنوان رویکردی جدید قلمداد می شود. رویکردهای متعددی تاکنون در عرصه مدیریت ظاهر شده اند اما به تدریج پس از اندک زمانی دستخوش تغییر شده اند. رویکرد هایی مانند نظریه ایکس و وای ، سازمان ماتریس، مدیریت کیفیت فراگیر، مدیریت مبتنی بر هدف،برنامه ریزی و بودجه بندی برنامه ای، توسعه سازمانی،کوچک سازی،تغییر فرهنگی،کارگروهی، نظام های اطلاعات مدیریت، نظام های بهبود کیفیت ایزو، بالدریج، تعالی سازمان، کارآفرینی فردی و سازمانی، سازمان یادگیرنده و اخیراً مدیریت دانش. (مهرعلی زاده،1388).
به بیان دیگر، مدیریت دانش سازمان دادن برای دانستن است. مدیریت دانش شامل تصرف دانش، خرد، تجربیات با ارزش افزوده کارکنان، آسان کردن بازیابی دوباره و نگه داری آن بعنوان دارایی سازمانی است. مدیریت دانش کوششی برای تبدیل دانش کارکنان (سرمایه انسانی) به دارایی مشترک سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است. تجارب سازمان هابه موفقیت در بکارگیری مدیریت دانش دستاوردهای زیر را به همراه داشته است. دانش مدیریت یک رهیافت منظم برای شناسایی، مدیریت و اشاعه و اشتراک کلیه دارایی های اطلاعاتی سازمان از قبیل، بانک های اطلاعاتی، اسناد، خط مشی ها، دستورالعملها، و تجارب قبلی و کنونی کارکنان سازمان است. اساساً، مدیریت دانش تلاش می کند تا دسترسی به تجارب و اطلاعات موجود در سازمان را برای کلیه کارکنان سازمان فراهم سازد. گفته می شود که اتصال مدیریت دانش با اهداف و ابعاد کلیدی کارکنان، فرآیندها و فن آوری اهمیت زیادی در شرکت های مهندسی دارد.(کلینهام و همکاران، 2006). بنابراین، هدف مدیریت دانش مستلزم در اختیار قراردادن اطلاعات صحیح برای افراد صحیح و در زمان صحیح می باشد تا بدین طریق به افراد در جهت ایجاد , انتشار و عمل به صورتی قابل سنجش برای ارتقاء فعالیت های شخصی و سازمانی کمک کند.
مطالعات و بررسیها در سازمانهای خارجی و ایرانی تأکید داشته اند که برای موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش مسائلی (نظیر کارکنان، فرهنگ سازمانی، مدیران سازمانی، نوع دانش و فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی) بر حسب عوامل زمانی و مالی در نظر گرفته شوند. به هر حال، برای طراحی و اجرای نظام مدیریت دانش، در نظر گرفتن عوامل و اصول زیر ضرورت زیادی دارد:
شکل 1: عوامل مؤثر در نظام دانش مدیریت سازمان (منبع :مهرعلی زاده ، 1388 )
tions | subject | Time/session | What is the meaning of knowledge? Describe which concepts are behind knowledge management? | Getting Started Nature of the knowlegde | -
| What are the models of km What Paradigms of the Past and The New Paradigm? What are the similiarity and differences among diferent models? How models of km is developed during the time? | Models of Km | -
| Chemical Petrolum companies Experience | Iraanian organizations and companies Experience in KM | -
| Iran Oil companies Experience | -
| Railway companies Experience | -
| Water and Electerecity companies Experience | -
| Steel companies Experience | -
| What are the main barrires of Implementing and institutionalizing the Km in companies- In foreign and Iranian Companies? | Barriers of Implementing KM in organizations? | -
| What are the Models of evaluation of Km maturity in organization? | Models of evaluation of Km maturity in organization | -
| How to design a roadmap of km in organization? What are the main factors should be considered in measuring readiness of irganization to implement the km roadmap? | Building a KM Rationale and Develop a roadmap of Km in organization | -
| | - Student presention of their project
| -
| | - Student presention of their project
| -
| | Student presention of their project | -
| | Student presention of their project | -
| |
گزارش کلاس درس:
در هر جلسه تعدادی سوال برای شما مطرح می شود که دانشجو موظف است پاسخ سوالات را از اینترنت و منابع علمی استخراج و در کلاس درس ارائه دهد
گزارش پایانی درس:
با توجه به شرایط کرونایی امکان حضور شما در شرکت ها وجود ندارد لذا برای افزایش یادگیری در این درس نوشتن یک مقاله علمی در نظر گرفته شده است. برای نوشتن مقاله علمی مراحل زیر را دنبال نمایید :
- انتخاب یک موضوع در حوزه مدیریت دانش مثلا نظریه های مدیریت دانش، استراتژی های نوین مدیریت دانش، نقشه راهبردی مدیریت دانش، ماهیت دانش در سازمانهای نسل چهارن انقلاب صنعتی، نسل چهارم انقلاب صنعتی و جایگاه مدیریت دانش، بررسی تجریه مدیریت دانش در یک شرکت معروف مثلا شل، تویوتا، نفت، پتروشیمی، گاز، بانک ، ...بررسی تجازب مدیریت دانش در شرکت های ایرانی و ...
- تدوین اهداف مقاله
- بررسی سوابق موضع یا مقاله مورد نظر
- روش شناسی بررسی موضوع
- نتایج بدست آمده
- پیشنهادات
- منابع علمی و به روز به صورت سبک APA
لازم به توضیح است شیوه نوشتن مقاله علمی را بر اساس دستور العمل موجود در مجلات علمی دانشگاهها می توانید ببینید/
فهرست منابع اصلی
- مهرعلی زاده. یداله و عبدی، محمدرضا (1388). نظام مدیریت دانش در سازمان امور مالیاتی کشور، اهواز:انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
- افروزه،عباس، مدیریت دانش (مفاهیم ، مدل ها، اندازه گیری و پیاده سازی) تالیف :عباس افروزه – تهران دانشگاه امیرکبیر- 1386
- Kimiz Dalkirv(2017). Knowledge Management in Theory and Practice, Third Edition, The MIT Press
-
فهرست منابع فرعی
- مهرعلیزاده،یداله (1386). طرح پیشنهادی طراحی استراتژی، اجرا و ارزیابی نظام مدیریت دانش در شرکت فولاد خوزستان ، دانشگاه شهید چمران اهواز..
- مهر علی زاده. یداله (1387) . بررسی و ارزیابی مدیریت دانش در موسسات آموزش عالی معاونت پژوهشی ، دانشگاه شهید چمران ، معاونت پژوهشی ، مدیریت امور پژوهشی، گزارش نهایی طرح پژوهانه
- مهر علی زاده. یداله (1387) نظریه های نوین مدیریت : مباحث نظری و عملی ، اهواز:انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز (در دست چاپ).
- مهر علی زاده. یداله (1384) جهانی شدن، تغییرات سازمانی و برنامه ریزی توسعه منابع انسانی، اهواز:انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
- مهرعلیزاده. یداله.(1380). اقتصاد جهانی، تغییرات سازمانی، آموزش و کار آموزی و ایجاد و بهره برداری از مهارت در صنایع. مجله مطالعات مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.شماره 27-28.
- اقبال سرابی ، مهدی و اسماعیلی، حسن (1386).تجربه طرح جامع مدیریت دانش در شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی ،اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش،13 تا 14 بهمن ماه 1386،تهران:مرکز همایشهای بین المللی رازی
- ساعدی، مهدی و نادعلیپور، حمید(1386). تجربه مدل پیاده سازی مدیریت دانش در ایران خودرو بر مبنای یادگیری و نگاه منبع محور به شرکت در بستر فناوری اطلاعات.
- برگرون ، برایان ، اصول مدیریت دانش ، برایان برگرون ، ترجمه منوچهر انصاری ، تهران : مؤسسه کتاب مهربان نشر ، 1386
- پروست،گیلبرت،مدیریت دانش/گیلبرت پروست،استفان روب وکایرومهاردت،مترجم علی حسینی خواه-تهران:انتشارات یسطرون،1385
- جعفری مقدم ، سعید ، مستندسازی تجربیات مدیران ( از دیدگاه مدیریت دانش ) سعید جعفری مقدم،کرج : مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت ، 1385