صفحه اعضا هیئت علمی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
استاد
تاریخ بهروزرسانی: 1403/12/13
غلامرضا رجبی
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی / گروه مشاوره و راهنمایی
رساله های دکتری
-
تاثیر برنامهی آموزش و مهارتهای پیشگیرانهی خطرات کمالگرایی بر کمالگرایی زوجی، کیفیّت رابطه و الگوهای ارتباطی زوجین در دوران عقد
یعقوب سروستانی 782 -
بررسی اثربخشی درمان تعاملی والد-کودک بر بهبود رابطهی والد-کودک، کاهش استرس والدگری و تنظیم هیجان در مادران با کودکان طیف اوتیسم
سیدخلیل موسویان نژاد 781 -
بررسی اثربخشی آموزش برنامه مبتنی بر آگاهی و انتخاب های بین فردی و برنامه آمادگی پیش از ازدواج مبتنی بر دیدگاه آدلری بر باورهای محدودکننده انتخاب همسر دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوّم
سهیلا قیصری 778 -
اثربخشی زوجدرمانی مبتنی بر بازسازی عاطفی بر ترس از صمیمیت، اعتماد در روابط نزدیک و رضایت زناشویی در زوجین با ازدواج مجدد با تجربه طلاق: یک مطالعه موردی
قاسمعلی خوشنود 777 -
بررسی تجربه زیسته رضایت زناشویی در زوجین با فرهنگ های متفاوت: یک مطالعه پدیدارشناسی
امید حمیدی 775امروزه ازدواج¬های بین¬فرهنگی به واسطه فراگیر شدن ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی رو به افزایش است و بررسی رضایت زناشویی به عنوان مهم¬ترین و اساسیترین عامل پایداری و دوام زندگی مشترک در این ازدواج-ها دارای اهمیت است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته رضایت زناشویی زوج¬هایی با فرهنگ¬های متفاوت بود که به روش کیفی و با استفاده از راهبرد پدیدارشناسی توصیفی کلایزی انجام شد. 16 زوج با ازدواج¬های بین¬فرهنگی روش نمونهگیری مبتنی بر هدف از نوع گلوله برفی تا حد اشباع انتخاب و با استفاده از مصاحبه نیمه¬ساختاریافته مورد بررسی قرار گرفتند. سپس، داده¬ها جمع¬آوری، ثبت، کدگذاری و در قالب مضمون¬های اصلی و فرعی طبقه¬بندی گردیدند. تحلیل تجارب مشارکت¬کنندگان منجر به شناسایی 750 کد اولیه، 20 زیرمضمون و 6 مضمون اصلی شامل فرایندهای قبل از ازدواج، ادراک حضور خانوادهها، تصمیمگیری در مورد فرزند، ادراک ابعاد ارتباطی و زناشویی، ادراک نیازهای کلی ازدواجهای بین¬فرهنگی و ادراک چالش¬های ازدواج بین¬فرهنگی شد. با توجه به یافته¬ها می¬توان بیان کرد که مضمون ادراک ابعاد ارتباطی و زناشویی با مضامین فرعی مانند نقش حیاتی حمایت و درک همسر، راهبردهای تسهیلکننده ارتباطی و زناشویی و تجربه ادراک یا عدم ادراک تفاوتها و شباهتهای شخصیتی در مرکز تجربه رضایت زناشویی زوج های با ازدواج بین¬فرهنگی قرار دارد. این مطالعه مفاهیم مهمی برای مشاوران خانواده دارد و در برنامههای غنیسازی و ارتقای روابط زوجین بین¬فرهنگی، سودمند خواهد بود. هم¬چنین، این پژوهش می¬تواند اطلاعات کاربردی و مفیدی برای پژوهش¬های آتی در زمینه ازدواج های بین فرهنگی باشد.
-
آموزش قبل از ازدواج به شیوه برنامه آگاهی و انتخابهای بین فردی بر کاهش ترس از ازدواج و افزایش انگیزه و ادراک از ازدواج در دانشجویان مجرد
عثمان محمودی 775هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش قبل از ازادواج به شیوه برنامه آگاهی و انتخابهای بین فردی بر کاهش ترس از ازدواج و افزایش انگیزه و ادراک از ازدواج دانشجویان مجرد بود. پژوهش حاضر از نوع طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. 39 دانشجوی مجرد دانشگاههای شهر اهواز به صورت داوطلبانه و بر اساس کسب نمره بالاتر از 100 در مقیاس انگیزه ازدواج انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (19 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 9 جلسه آموزش برنامه آگاهی و انتخابهای بین فردی به مدت 90 دقیقه و بهصورت دو بار در هفته شرکت کردند، و گروه کنترل تحت مداخله قرار نگرفتند. یافتههای تحلیل واریانس با اندازههای تکراری نشان داد که برنامه آموزش آگاهی و انتخابهای بین فردی منجر به کاهش ترس از ازدواج و افزایش انگیزه و ادراک از ازدواج دانشجویان مجرد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پسآزمون و پیگیری شده است. به نظر میرسد که برنامه آگاهی و انتخابهای بین فردی، یک روش مناسب برای ترغیب دانشجویان مجرد به ازدواج، افزایش ادراک و کاهش ترس آنان از ازدواج باشد
-
تدوین الگویی کیفیت زناشویی دبیران شهر اهواز: یک پژوهش کیفی
ذبیح الله کاوه فارسانی 774هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی کیفیت زناشویی دبیران شهر اهواز: یک پژوهش کیفی بود. روش این پژوهش کیفی است و جهت اجرای آن از نظریه زمینه ای استفاده گردید. مشارکت کنندگان این پژوهش را کلیه دبیران آموزش و پرورش شهر اهواز به همراه همسرانشان تشکیل دادند که از میان آنها 22 زوج به روش هدفمند-داوطلب مورد مصاحبه های نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. داده های حاصل از مصاحبه ها بر اساس رویکرد پژوهشیِ نظریه زمینه ای در قالب سه مرحله کد گذاری های باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند. در مرحله کد گذاری باز، 25 مقوله عمده در ارتباط با کیفیت زناشویی به دست آمد. در کد گذاری محوری بر اساس مقولات عمده پژوهش به ارائه یک مدل مفهومی پرداخته شد و در نهایت، در مرحله کد گذاری گزینشی، مقوله مرکزی پژوهش تعیین و یافته های پژوهش در قالب یک سیر داستانی بیان شده است.
یافته های پژوهش نشان از تجسم کیفیت در قالب احساسات مثبت در بین زوج ها دارد. این مسئله متاثر از برخی شرایط علی نظیر: همسان همسری، صداقت و روراستی، مشارکت منصفانه، واقع بینی، مسئولیت پذیری، مدیریت بهینه ی اقتصادی، توجه به خواسته ها و انتظارات متقابل، احترام و تایید متقابل و تعادل ارتباطی با اطرافیان است. زمینه خانوادگی، زمینه اقتصادی و زمینه اجتماعی– فرهنگی از جمله عوامل زمینه ای موثر بر کیفیت زناشویی زوج ها محسوب می شوند. افزایش سطح آگاهی و شناخت، بهره مندی از اوقات فراغت، نزدیکی فامیلی و آشنایی از زمان کودکی و تولد فرزند، شرط مداخله گری است که جریان کیفت زناشویی را تشدید می کنند. زوج ها بر حسب اتخاذ استراتژی های مواجهه با وضعیت موجود، در مواقع مختلف زندگی مدیریت بحران و حل مساله قرار می گیرند. پیامد های درون خانوادگی، اجتماعی و فردی از جمله پیامدهایی هستند که برای زوج هایی با کیفیت زناشویی بالا همراه است. در نهایت امر، «کیفیت زناشویی: پدیده اجتماعی، خانوادگی و فردی» به عنوان کد گزینشی از دل کل داده های و یافته های پژوهش حاضر، استخراج شد.
-
اثربخشی زوج درمانی سیستمی-سازهگرا بر پردازش بین فردی، رابطه متقابل، نزدیکی رابطه و سازگاری زوجی در زوجهای آشفته
زهرا نادری نوبندگانی 773هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی زوجدرمانی سیستمی-سازهگرا بر پردازش بین فردی، رابطه متقابل، نزدیکی رابطه و سازگاری زوجی در زوجهای آشفته بود. روش نمونهگیری هدفمند-داوطلب بود و از میان زوجهای آشفته مراجعهکننده به مراکز مشاوره خصوصی (روانآسا، رایان، پیشگام، نیسی و جوادالائمه) و دولتی (نیروی انتظامی) شهر اهواز با استفاده از ملاکهای ورود و خروج و نیز نقطه برش 101 در پرسشنامه سازگاری زوجی اسپانیر چهار زوج انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر طرح خط پایه چندگانه ناهمزمان بود و زوجها طی مراحل خط پایه، درمان و پیگیری در چند نوبت پرسشنامههای پردازش بین فردی، رابطه متقابل، نزدیکی رابطه و سازگاری زوجی را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روشهای تحلیل دیداری (رسم نمودار)، شاخص تغییر پایا، فرمول درصد بهبودی (درصد افزایش) و مقایسه هنجاری تحلیل شد. یافتهها نشان داد که زوجها در مرحله درمان در پردازش بین فردی (86/35%)، رابطه متقابل (22/29%)، نزدیکی رابطه (85/34%) و سازگاری زوجی (55/30%) بهبود را تجربه کردهاند. همچنین تحلیل دادهها با استفاده از مقایسه هنجاری نشان داد که زوجهای شرکت کننده بعد از درمان از زوجهای بهنجار قابل تمایز نیستند. بنابراین زوج درمانی سیستمی-سازه گرا توانست آشفتگی را در زوجهای مراجعه کننده به کلینیکها کاهش دهد.
-
بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر برنامه آموزش ارتباط و برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی بر انتظارات زناشویی و باورهای ارتباطی دانشجویان مجرد دانشگاه های شهر اهواز
قدرت اله عباسی 773هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش قبل از ازدواج به شیوه برنامه آموزش ارتباط و برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی بر کاهش انتظارت زناشویی ایده¬آل¬گرایانه و باورهای ارتباطی ناکارآمد دانشجویان مجرد دانشگاه¬های شهر اهواز بود. این پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی بسط یافته با پیش¬آزمون، پس¬آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه¬ی این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مجرد دانشگاه¬های شهر اهواز بودند که از میان آن¬ها 57 دانشجوی داوطلب بر اساس نمره یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در خرده مقیاس انتظارت زناشویی ایده¬آل¬گرایانه و معیارهای ورود و خروج انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده یکی به گروه برنامه آموزش ارتباط (19 نفر)، یکی به گروه برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی (19 نفر) و یکی به گروه کنترل (19 نفر) واگذار شدند. شرکت¬کننده¬ها، خرده مقیاس انتظارت زناشویی ایده¬آل¬گرایانه و پرسش¬نامه باورهای ارتباطی را در سه نوبت (پیش¬آزمون، پس¬آزمون و پیگیری بعد از 45 روز) تکمیل کردند. هر یک از گروه¬های آموزشی جداگانه، 9 جلسه به مدت 90 دقیقه دو بار در هفته تحت آموزش¬های مربوطه قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که (1) برنامه آموزش ارتباط در کاهش انتظارت زناشویی ایده¬آل¬گرایانه و مولفه¬های باورهای ارتباطی ناکارآمد دانشجویان مجرد موثر است، (2) برنامه آگاهی و انتخاب بین فردی در کاهش انتظارت زناشویی ایده¬آل¬گرایانه و مولفه¬های باورهای ارتباطی ناکارآمد دانشجویان مجرد موثر است و (3) برنامه آموزش ارتباط و برنامه آموزش آگاهی و انتخاب بین فردی توانسته¬اند به یک اندازه در کاهش انتظارات زناشویی ایده¬آل¬گرایانه و مولفه¬های باورهای ارتباطی ناکارآمد دانشجویان مجرد در مرحله پس¬آزمون و پیگیری موثر باشند. بر اساس یافته¬های این پژوهش، می¬توان نتیجه گرفت که برنامه آموزش ارتباط و برنامه آموزش آگاهی و انتخاب بین فردی روش-های مناسبی برای کاهش انتظارت زناشویی ایده¬آل¬گرایانه و باورهای ارتباطی ناکارآمد دانشجویان مجرد قبل از ازدواج می¬باشند.
-
مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای مساله گشایی و مهارت های ارتباطی بر تمایز یافتگی خود، ابراز وجود، راهبردهای مساله گشایی و مهارت های ارتباطی در زوج های مراجعه کننده برای عقد دائم به دفاتر ثبت ازدواج شهرستان مسجدسلیمان
مسعود شهبازی 772این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای مساله گشایی و مهارت های ارتباطی بر تمایز یافتگی خود، ابراز وجود، راهبردهای مساله گشایی و مولفه های مهارت های ارتباطی در زوج های مراجعه کننده برای عقد دائم به دفاتر ثبت ازدواج شهرستان مسجد سلیمان انجام گرفت. در این پژوهش 8 زوج ( جمعاً 16 زن و مرد ) با روش نمونه گیری داوطلب – هدفمند و بر اساس ملاک های ورود و خروج انتخاب شدند. طرح تحقیق از نوع طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه چند گانه بوده است. صورت جلسه های آموزشی راهبردهای مساله گشایی و مهارت های ارتباطی در 10 جلسه به زوج ها آموزش داده شد و زوج ها به پرسش نامه راهبردهای مساله گشایی، مهارت های ارتباطی، تمایز یافتگی و ابراز وجود در سه مرحله خط پایه، آموزش و پی گیری دو ماهه پاسخ دادند. داده ها به روش ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (RCI) و فرمول درصد بهبودی تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که آموزش راهبردهای مساله گشایی باعث افزایش کلی تمایزیافتگی خود با %61/26، ابراز وجود با 48/30 و مهارت های مساله گشایی با 72/30 در مرحله بعد از آموزش در زوج ها شده است، که این درصدها در مرحله پی گیری تا حدودی کاهش یافته است. همچنین شاخص های تغییر پایا هر یک از چهار زوج در این آموزش نشان از تاثیر راهبردهای مساله گشایی بر متغیرهای وابسته است.یافته های مربوط به آموزش مهارت های ارتباطی نشان می دهند که این نوع آموزش باعث افزایش کلی متغیرهای تمایز یافتگی خود با %43/26، ابراز وجود با %75/32 و ارتباط سازنده متقابل با %14/29 و کاهش مولفه ارتباط اجتنابی متقابل با %46/28 در مرحله بعد از آموزش در چهار زوج شده است. شاخص های تغییر پایا هم حاکی از معنادار بودن تغییر و افزایش ایجاد شده در متغیرهای وابسته هستند اما این نوع آموزش در کاهش مولفه ارتباط توقع کناره گیر از مهارت های ارتباطی موثر نمی باشد (%92/24).
-
مقایسه اثر بخشی رفتار درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد با زوج درمانی رفتاری یکپارچه نگر بر زوج های آشفته مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
مهدی ایمانی گلوچه 770 -
بررسی و مقایسه¬ی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و دارودرمانی بر درمان انزال زودرس، تجربه های ذهنی انزال و رضایت زناشویی افراد مبتلا به انزال زودرس
عباس امان الهی فرد 770
پایاننامههای کارشناسیارشد
-
ارزیابی مدل سواد سلامت و کیفیت زندگی با نقش میانجی خودمدیریتی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲
منظر صالحی 782 -
اثربخشی درمان تعاملی والد-کودک بر رابطه والد-کودک و بهزیستی ذهنی مادران دانش آموزان ابتدایی
الهه اللهی گندمانی 782 -
بررسی قصدها و نیات، نگرشها و موانع ازدواج در دانشجویان
حامد اسدپور 782 -
بررسی اثربخشی آموزش روابط سالم با جنس مخالف بر افزایش عزت نفس و بهزیستی ذهنی دانشجویان دختر
مائده سلامات 781 -
بررسی اثربخشی آموزش پیش از ازدواج بر نگرش نسبت به ازدواج و قصد ازدواج در دانشجویان دختر
فاطمه صالحی 781 -
بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس پیش بینی پذیر نبودن خانواده گذشته نگر در جوانان
کوثر مطوری قاطع 780 -
بررسی اثربخشی بازی درمانی بر کاهش استرس رابطهی معلّم - دانشآموزان در مدارس ابتدایی
مریم پورامامی 780 -
بررسی رابطهی بین تعارض بین والدین، تعارض والد-فرزند با افسردگی در نوجوانان
حمیده بقالی 780 -
ارزیابی مدل سلامت روان و انطباق پذیری و انسجام خانواده با میانجیگری الگوهای ارتباطی خانواده
اسیه سلیمانی بابادی 779 -
پیش بین های شادکامی زناشویی در زوجین کودکان با مشکلات ویژه: وجدانی بودن، رضایت زناشویی و قدردانی از همسر
فاطمه کاظمیان حیدری 779 -
اثربخشی مداخلهی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBSR) بر کاهش اضطراب ناشی از ابتلا به کووید-19 در دانشآموزان
سمیه رشنوصادقی 779 -
آموزش برنامه ی فرزندپروری مثبت بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان و افزایش کیفیّت زندگی والدین کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم
یاسمن شیخی قهفرخی 779 -
بررسی آموزش پیشگیری از خودکشی مبتنی بر شناخت درمانی پس از پذیرش بر کاهش افکار خودکشی در دانشجویان
زهرا مرادی وستگانی 779 -
بررسی تاثیر آموزش برنامه پیش از ازدواج به روش انتخاب و آگاهی بین فردی بر افزایش راهبردهای حفظ رابطه و بهبود تنظیم هیجانی در جوانان مجرد متقاضی ازدواج شهر یاسوج
حسین سبحانی 779 -
شیوع اختلالهای روانی: تابآوری و شادکامی به عنوان پیشبینهای اختلالهای روانی در دانشآموزان مقطع متوسطۀ دوم
عظیمه مرادی 777 -
آموزش مهارت های پیش از ازدواج (انتظارات زناشویی، مهارت های ارتباطی، مهارت های حل تعارض و تعهد) بر افزایش مهارت های فوق الذکر در زوج های متقاضی ازدواج
عاتکه خان زاده 777 -
ارزیابی مدل رابطۀ کمالگرایی در روابط زوجی و بهزیستی ذهنی در رابطۀ زناشویی با میانجیگری خود-پنهانی از همسر در دانشجویان زن متاهل دانشگاه جندی شاپور اهواز
سمیه ایزدی 777 -
اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش افسردگی و افزایش عزت نفس و تاب آوری نوجوانان دارای والد ازدواج مجدد
عصمت نصیری دشتکی 777 -
بررسی وضعیت ازدواج جوانان در شهر اهواز
مریم میرزایی خوندابی 776 -
بررسی مدل رابطهی خودکارآمدی در رابطهی رمانتیک و رضایت زناشویی با میانجیگری رفتارهای حفظ رابطه در معلمان زن مدارس ابتدایی
فرزانه رشیدی 775هدف این پژوهش بررسی مدل رابطه¬ی خودکارآمدی در رابطه¬ی رمانتیک و رضایت زناشویی با میانجی¬گری رفتارهای حفظ رابطه در معلمان زن مدارس ابتدایی بود. 200 معلم زن از میان مدارس ابتدایی به روش نمونه¬گیری تصادفی چندمرحله¬ای از میان نواحی 1 و 3 شهر اهواز برگزیده شدند، به مقیاس خودکارآمدی در روابط رمانتیک (SERR)، شاخص راهبرد حفظ رابطه¬ای و مقیاس رضایت زناشویی پاسخ دادند. طرح این پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. داده¬ها با استفاده از نرم¬افزارهای آماری 23-SPSS و AMOS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که همه شاخص¬های برازندگی مدل همگی مناسب بودند. ضرایب مسیر مستقیم خودکارآمدی در رابطه¬ی رمانتیک به راهبردهای حفظ رابطه و راهبردهای حفظ رابطه به رضایت¬زناشویی معنی¬دار بودند (001/p<) اما مسیر خودکارآمدی در رابطه رمانتیک به رضایت زناشویی معنی¬دار نبود. همچنین، راهبردهای حفظ رابطه نقش میانجی¬گر بین خودکارآمدی در رابطه رمانتیک و رضایت زناشویی بر عهده دارد. بنابراین، به نظر می¬رسد افرادی که از خودکارآمدی مناسبی در رابطه رمانتیک برخوردار باشند، به دلیل استفاده از راهبردهای حفظ رابطه، رضایت زناشویی بیش¬تری را تجربه می¬کنند
-
بررسی مدل رابطه¬ بین ذهن¬آگاهی و رضایت زناشویی با میانجی¬گری همدلی زناشویی
فرزاد کاظمی 775جامعه¬ی این پژوهش شامل کلیه¬ی زنان خوداشتغالی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی شهر اهواز بود، که از میان آن¬ها 150 نفر به صورت داوطلب و براساس ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند. طرح پژوهش همبستگی از نوع تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی همزمان به روش بارون و کنی (1986) بود. زنان مورد مطالعه پرسشنامهی پنج جنبهای ذهن¬آگاهی (FFMQ)، مقیاس همدلی زناشویی (MES) و مقیاس رضایت زناشویی را تکمیل نمودند. یافته ها نشان داد که مفروضه های اول و دوم بارون وکنی بین متغیرهای ذهن آگاهی، همدلی زناشویی و رضایت زناشویی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد تایید گردید. همچنین تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی همزمان به روش بارون و کنی و بر اساس چهار مفروضه نشان داد که همدلی زناشویی نقش میانجی گری بین ذهن آگاهی و رضایت زناشویی را بر عهده دارد. بر اساس یافته ها می توان استنباط نمود که درک و همدلی زنان به شیوه های مختلف مانند رفتارهای کلامی و غیرکلامی، به خواستهها و نیازهای دیگران پی بردن و تلاش برای درک احساسها و عواطف آنها موجب می شود که احساس خوب بودن و رضایت داشتن زن و شوهر از یکدیگر مهیا گردد.
-
بررسی و مقایسه متغیرهای روانشناختی رضایت زناشویی، حمایت اجتماعی و راهبردهای مقابله ای در زنان بارور و نابارور شهر اهواز
مریم کریمی 775هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه متغیرهای روانشناختی رضایت زناشویی، حمایت اجتماعی و راهبردهای مقابله¬ای در زنان بارور و نابارور شهر اهواز بود. طرح پژوهش، توصیفی از نوع علی-مقایسه¬ای بود. 100 زن بارور و 100 زن نابارور از مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی شهر اهواز به روش نمونه¬گیری هدفمند-داوطلب از میان زنان بارور و نابارور شهر اهواز انتخاب شدند و به مقیاس رضایت زناشویی، مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی تصوری (MSPSS) و سیاهه¬ی مقابله با شرایط پراسترس-فرم کوتاه (CISS-21) پاسخ دادند. داده¬ها با استفاده از آزمون t-test و نرم افزار آماری SPSS-22 تحلیل شدند. یافته¬ها نشان داد که بین زنان بارور و نابارور در متغیرهای رضایت زناشویی (ناخوشنودی از ازدواج)، حمایت اجتماعی تصوری (حمایت دیگران مهم) و سبک¬های مقابله¬ای مساله-مدار تفاوت معنادار آماری وجود دارد و در بقیه¬ی متغیرها مانند خشنودی از ازدواج، حمایت اجتماعی تصوری (حمایت دوستان و خانواده) و سبک¬های مقابله¬ای هیجان-مدار و اجتنابی بین زنان بارور و نابارور تفاوت وجود ندارد.
-
بررسی پایایی و روایی مقیاس توانمندسازی خانواده در خانوادههای با کودکان با اختلالهای بیشفعال، درخود مانده و یادگیری
زهرا ذوالمجد 775تولد یک کودک دچار ناتوانی یا فهمیدن آن که کودک از نوعی ناتوانی رنج می¬برد می¬تواند فشار روان-شناختی، اجتماعی و اقتصادی زیادی بر خانواده وارد کرده و تاثیرات عمیقی بر کل خانواده داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی پایایی و روایی مقیاس توانمندسازی خانواده در خانواده¬های با اختلال¬های بیش¬فعالی، درخودمانده و یادگیری بود. طرح پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل عاملی اکتشافی بود. جامعه-ی پژوهش حاضر، والدین کودکان با اختلال¬های فوق الذکر شهر اهواز بود. 210 نفر از این خانواده¬ها به روش نمونه¬گیری هدفمند¬–داوطلب انتخاب شدند و به مقیاس¬های توانمندسازی خانواده و رضایت زناشویی پاسخ دادند. داده¬ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و نرم افزار آماری 21- SPSSتحلیل شدند. یافته¬ها نشان داد که مقیاس توانمندسازی خانواده (FES) شامل سه عامل توانمندسازی با توجه به سیستم خانوادگی، توانمندسازی با توجه به سیستم خدماتی و توانمندسازی با توجه به سیستم اجتماعی/سیاسی است. ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس 94/0 و برای سه عامل فوق¬الذکر از 91/0 تا 93/0 بدست آمد. همچنین بین مقیاس حاضر و مقیاس رضایت زناشویی همبستگی 31/0 (001/0>p) مشاهده گردید. بر اساس نتایج بدست آمده می¬توان از این مقیاس به عنوان ابزار مناسبی جهت اندازه¬گیری توانمندی والدین دارای کودک با اختلال¬های رشدی و مراکز استثنایی و بازپروری بهره برد و از آن در تبیین و شناسایی پیشایندها و پیامدهای ناشی از این نوع اختلال¬ها استفاده کرد.
-
بررسی مدل رابطه ی بین نگرش های مذهبی و سلامت روان با میانجی گری خوش بینی در زنان مطلقه ی تحت پوشش کمیته ی امداد امام خمینی و بهزیستی شهر خرم آباد
حدیث امرایی 775نام خانوادگی: امرایی نام: حدیث شماره دانشجویی: 8937101
عنوان پایان¬نامه: بررسی مدل رابطه¬ی بین نگرش¬های مذهبی و سلامت روان با میانجی¬گری خوش¬بینی در زنان مطلقه¬ی تحت پوشش کمیته¬ی امداد امام خمینی و بهزیستی شهر خرم¬آباد
استاد/ اساتید راهنما: آقای دکتر غلامرضا رجبی
استاد/ اساتید مشاور: آقای دکتر رضا خجسته¬مهر
درجه تحصیلی: کارشناسی ارشد رشته: مشاوره گرایش: مشاوره خانواده
دانشگاه: شهید چمران اهواز دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی گروه : مشاوره
تاریخ فارغ التحصیلی: تعداد صفحه: 102
کلیدواژه¬ها: نگرش¬های مذهبی، سلامت روان، خوش¬بینی، زنان، طلاق.
سازمان بهداشت جهانی، سلامت را به عنوان حالت بهزیستی کامل جسمی، ذهنی و اجتماعی تعریف میکند. هدف پژوهش حاضر، بررسی مدل رابطه¬ی بین نگرشهای مذهبی و سلامت روان با میانجی¬گری خوش¬بینی در میان زنان مطلقه¬ی تحت پوشش کمیته¬ی امداد امام خمینی و بهزیستی شهر خرم¬آباد بود. طرح این پژوهش همبستگی از نوع تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی همزمان بود. جامعهی این پژوهش شامل کلیهی زنان مطلقهی تحت پوشش کمیتهی امداد امام خمینی و بهزیستی شهر خرم¬آباد بالغ بر 508 نفر بر اساس ملاکهای ورود و خروج 220 زن مطلقه به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به پرسشنامه¬ی نگرش مذهبی، آزمون جهت¬گیری زندگی (LOT) و پرسشنامه¬ی سلامت عمومی (11-GHQ) پاسخ دادند. داده¬ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی با استفاده از نرم¬افزار آماری 21-SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که بین متغیرهای نگرش مذهبی به عنوان متغیر مستقل و خوش¬بینی به عنوان متغیر میانجی، بین متغیرهای خوش¬بینی به عنوان متغیر میانجی و سلامت روان به عنوان متغیر وابسته و بین متغیرهای نگرش مذهبی به عنوان متغیر مستقل و سلامت روان به عنوان متغیر وابسته، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که خوش بینی نقش مهمی مابین نگرش مذهبی و سلامت روان در این گروه از جامعه بر عهده دارد.
-
بررسی پایایی و روایی مقیاس تعارض کار-خانواده در کارکنان دانشگاههای شهید چمران و جندی شاپور اهواز
عنایت مکی 774پژوهش حاضر به منظور ارزیابی ساختار عاملی اکتشافی مقیاس تعارض کار-خانواده بر روی کارمندان دانشگاه¬های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز صورت گرفت. 146 کارمند از دانشگاه شهید چمران اهواز و 132 کارمند از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (جمعا 278 نفر) به روش نمونه¬گیری داوطلب انتخاب شدند و مقیاس تعارض کار-خانواده کارلسون (2000)، حمایت اجتماعی درک شده و مقیاس رضایت زناشویی را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و نرم افزار 21-SPSS تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مولفههای اصلی (چرخش واریماکس) سه عامل تعارض کار-خانواده و خانواده-کار مبتنی بر زمان، تعارض کار-خانواده و خانواده-کار مبتنی بر فشار و تعارض کار-خانواده و خانواده-کار مبتنی بر رفتار را شناسایی کرد. ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس 86/0 و در عاملهای اول تا سوم به ترتیب 85/0، 84/0 و 88/0 رضایت¬بخش بودند. ضرایب همبستگی بین هر یک از مادههای مقیاس و نمره کل مقیاس بین 40/0 تا 65/0 (001/0 > p) و ضرایب روایی واگرا این مقیاس با مقیاس¬های منابع حمایت اجتماعی درک شده 72/0- و رضایت زناشویی 62/0- (001/0 > p) معنادار بودند. بر اساس نتایج بدست آمده از این ابزار پژوهشگران می¬توانند از این ابزار در محیط¬های پژوهشی، صنعتی و پرسنلی استفاده نمایند.
-
ارزیابی مدل رابطه بین خانواده اصلی و رضایت زناشویی با میانجی¬گری¬های تعهد زناشویی و همدلی زناشویی
محمد کریمی وردنجانی 774خانواده یکی از رکن¬های اصلی جامعه به شمار می¬رود و دستیابی به جامعه¬ی سالم در گرو سلامت آن است. از جمله عواملی که بر سلامت خانواده تاثیرگذارند، می¬توان به سلامت خانواده اصلی، تعهد و همدلی زناشویی اشاره کرد. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی مدل خانواده اصلی و رضایت زناشویی با میانجی¬گری-های تعهد زناشویی و همدلی زناشویی در پرستاران بود. این مطالعه همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه¬ی پژوهش شامل کلیه پرستاران متاهل بیمارستان¬های دولتی و خصوصی شهر شهرکرد بود، که از میان آن¬ها 200 پرستار با توجه به ملاک¬های ورود و خروج و با استفاده از روش نمونه¬گیری داوطلب برگزیده شدند. شرکت کننده¬ها به مقیاس خانواده اصلی، مقیاس رضایت زناشویی، پرسشنامه تعهد زناشویی، پرسشنامه¬ همدلی زناشویی پایه¬ی بزرگسالان، مقیاس انسجام خانواده، آزمون سازگاری زناشویی لاک–والاس و مقیاس صفات همدلی باتسون پاسخ دادند. داده¬ها با استفاده از روش¬های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و با استفاده از برنامه¬های 21-SPSS و AMOS تحلیل شدند. نتایج شاخص¬های برازندگی حاکی از برازش مدل پیشنهادی بود و ضرایب مسیر مستقیم مدل پیشنهادی نشان داد که خانواده اصلی به تعهد زناشویی، خانواده اصلی به همدلی زناشویی، خانواده اصلی به رضایت زناشویی، تعهد زناشویی به رضایت زناشویی و همدلی زناشویی به رضایت زناشویی و ضرایب مسیر غیرمستقیم خانواده اصلی به رضایت زناشویی با میانجیگری تعهد زناشویی و خانواده اصلی به رضایت زناشویی با میانجیگری همدلی زناشویی همگی معنادار بودند (001/0 > p). با توجه به یافته¬های پژوهش حاضر، بر نقش تعهد زناشویی و همدلی زناشویی در میانجی¬گری بین خانواده¬ی اصلی و رضایت زناشویی تاکید شد و ضرورت انجام پژوهش¬های بیشتر در این زمینه مورد بحث قرار گرفت.
-
بررسی مدل رابطه ی بین خانواده اصلی و رضایت زناشویی با میانجیگری سبک های مقابله ای مسئله-مدار و هیجان -مدار
طاهره فاتح 774رضایت زناشویی یک جنبه¬ی بسیار مهم از زندگی زناشویی زن و شوهر است و شناخت عوامل موثر بر آن امکان رشد جامعه را فراهم خواهد آورد. این پژوهش با هدف بررسی مدل¬های رابطه¬ی بین خانواده¬ی اصلی و رضایت زناشویی با میانجی¬گری های سبک¬های مقابله¬ای مسئله-مدار و هیجان-مدار انجام شد. این پژوهش، همبستگی از نوع رگرسیون سلسله مراتبی هم¬زمان بود. جامعه¬ی این پژوهش شامل زنان متاهل مراجعه¬کننده به دفاتر مشاوره شهر اهواز بود که از آن میان آن¬ها 200 زن با توجه به ملاک¬های ورود و خروج و با استفاده از روش نمونه¬گیری هدفمند-داوطلب انتخاب شدند. شرکت¬کننده¬ها مقیاس¬های خانواده¬ی اصلی، رضایت زناشویی و مقابله با شرایط پراسترس به عنوان ابزارهای اصلی و پرسشنامه انسجام محیط خانوادگی، مقیاس¬های رضایت¬مندی خانوادگی، خودکارآمدی عمومی و عزت نفس روزنبرگ را به عنوان ابزارهای روایی تکمیل کردند. داده¬ها با استفاده از روش¬های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی هم¬زمان و آزمون سوبل و با استفاده از نرم افزارSPSS-21 تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم مدل خانواده اصلی و رضایت زناشویی با میانجی¬گری سبک مقابله¬ای مسئله-مدار و مدل خانواده اصلی و رضایت زناشویی با میانجی¬گری سبک مقابله ای هیجان-مدار معنادار بودند. بنابراین، شرایط مناسب و جوّ حمایت¬گر، مسئولیت ¬پذیر و توانا در حل تعارض¬ها در خانواده اصلی از طریق نقش واسطه¬ای سبک مقابله ¬ای مسئله-مدار باعث افزایش رضایت زناشویی می¬شود و شرایط نامناسب و جوّ سرد، مسئولیت¬ناپذیر و ناتوان در حل مناسب تعارض¬ها در خانواده اصلی از طریق نقش واسطه¬ای سبک مقابله¬ای هیجان-مدار باعث کاهش رضایت زناشویی می¬شود.
-
بررسی پایایی و روایی مقیاس کیفیت زندگی خانوادگی بیچ سنتر در خانوادههای با کودکان دارای ناتوانیها و اختلالهای رشدی
سعید قایدامینی هارونی 774این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی اکتشافی و آزمون برازندگی مدل پنج عاملی مقیاس کیفیت زندگی خانوادگی بر روی خانوادههای با کودکان دارای ناتوانیها و اختلالهای رشدی شهر اهواز صورت گرفت. 93 خانواده برای مطالعه اول و 207 خانواده برای مطالعه دوم به صورت هدفمند-در دسترس انتخاب شدند و مقیاس کیفیت زندگی خانوادگی بیچ سنتر (2005) را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی در SPSS-21 و AMOS-22 تحلیل شدند. در پژوهش اول تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مولفههای اصلی (چرخش واریماکس) پنج عامل تعاملات خانوادگی، والدینی، بهزیستی عاطفی، بهزیستی فیزیکی-جسمانی و حمایت مرتبط با ناتوانی را شناسایی کرد. ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس 85/0 و در عاملهای اول تا پنجم به ترتیب 96/0، 91/0، 95/0، 91/0 و 92/0 بود. ضرایب همبستگی بین هر یک از مادههای مقیاس و نمره کل بین 22/0 تا 58/0 (01/0 > p) متغیر و ضرایب روایی همگرای این مقیاس یا مقیاس منابع خانوادگی 54/0 (001/0 > p) و با مقیاس عملکرد خانواده آپگار 73/0 (001/0 > p) معنادار بودند.
در پژوهش دوم نتایج تحلیل عاملی تاییدی مقیاس فوقالذکر نشان داد که مدل پنج عاملی مقیاس کیفیت زندگی خانوادگی تا حدود زیادی برازنده الگوی دادهها است. ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس 93/0 و در عاملهای اول تا پنجم به ترتیب 86/0، 84/0، 78/0، 73/0 و 82/0 بود. همچنین ضرایب روایی همگرای این مقیاس یا مقیاس منابع خانوادگی 64/0 (001/0 > p) و با مقیاس عملکرد خانواده آپگار 59/0 (001/0 > p) معنادار بودند.
از این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که مقیاس کیفیت زندگی خانوادگی در نمونه حاضر دارای برازندگی مطلوبی است و همچنین روایی همگرا و واگرای این مقیاس نیز قابل قبول ارزیابی شد و ضرایب آلفای کرونباخ به دست آمده نیز نشان از پایایی بالای این مقیاس بود.
-
آزمایش مدل رابطه بین خانواده اصلی با رضایت زناشویی با میانجی¬گری سبک¬های دلبستگی
رضوان کردعزیزپورمحمدی 774اهمیت شناسایی و بررسی عواملی که سبب رضایت بین زوجین می¬گردند می¬تواند گامی مفید در راستای ارتقای سطح فرهنگ جامعه باشد. از جمله این عوامل می¬توان به سلامت خانواده اصلی و سبک¬های دلبستگی همسران اشاره کرد. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش آزمایش برازندگی مدل خانواده اصلی با رضایت زناشویی و با میانجی¬گری¬های سبک¬های دلبستگی بود. این مطالعه همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه¬ی پژوهش شامل کلیه پرستاران زن متاهل بیمارستان¬های دولتی و خصوصی شهر اهواز بود، که از میان آن¬ها 200 پرستار با توجه به ملاک¬های ورود و خروج و با استفاده از روش نمونه¬گیری هدفمند-داوطلب برگزیده شدند. شرکت کننده¬ها به مقیاس خانواده اصلی، مقیاس رضایت زناشویی، پرسشنامه تجارب در روابط نزدیک، مقیاس انسجام خانواده، آزمون سازگاری زناشویی لاک–والاس و مقیاس سبک دلبستگی بزرگسال پاسخ دادند. داده¬ها با استفاده از روش-های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و با استفاده از برنامه¬های 21-SPSS و AMOS تحلیل شدند. نتایج شاخص¬های برازندگی حاکی از برازش مدل پیشنهادی بود و ضرایب مسیر مستقیم مدل پیشنهادی نشان داد که خانواده اصلی به دلبستگی اضطرابی (002/0 p)، خانواده اصلی به دلبستگی اجتنابی (001/0 p)، خانواده اصلی به رضایت زناشویی (002/0 p)، دلبستگی اضطرابی به رضایت زناشویی (001/0 p) و دلبستگی اجتنابی به رضایت زناشویی (001/0 p) و ضریب مسیر غیرمستقیم استاندارد خانواده اصلی به رضایت زناشویی با میانجیگری دلبستگی اضطرابی (013/0 ≥ p) معنادار می¬باشند اما ضریب مسیر غیرمستقیم استاندارد خانواده اصلی به رضایت زناشویی با میانجیگری دلبستگی اجتنابی غیرمعنادار بود (074/0 = p). براساس یافته¬های این پژوهش، می¬توان نتیجه¬گیری کرد که مدل پیشنهادی مورد حمایت تجربی قرار گرفته است.
-
بررسی پایایی و روایی مقیاس تعارض کار-خانواده-تحصیل در دانشجویان
ندا سیاح طرف زاده 774در قرن بیست و یکم، یادگیری مهارت¬ها و کسب دانش بیشتر برای بهبود زندگی افراد در محیط¬های رقابتی-اقتصادی کنونی بسیار حائز اهمیت است. در این میان، زنان نیز با دنبال کردن تحصیلات دانشگاهی، علاوه بر نقش¬های کار و خانه، نقش تحصیلی را هم بر عهده دارند که این امر موجب بروز تعارض در بین نقش¬های آنان شود. به دلیل اهمیت تعارض¬های بین نقشی در زندگی افراد و اثرات منفی که در ابعاد گوناگون زندگی بر جای می¬گذارند، متخصصان و پژوهشگران ابزارهایی جهت اندازه¬گیری و سنجش آن¬ها تدوین کرده¬اند. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش بررسی تعیین روایی و پایایی مقیاس تعارض کار-خانواده-تحصیل در میان زنان متاهل شاغل و مشغول به تحصیل در دانشگاه¬های شهید چمران اهواز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. طرح این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان زن متاهل شاغل دانشگاه¬های شهید چمران اهواز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود که از میان آن¬ها 200 نفر به روش نمونه¬گیری داوطلب براساس ملاک¬های ورود و خروج انتخاب شدند و به مقیاس¬های تعارض کار-خانواده-تحصیل اولسون و مقیاس تعارض کار-خانواده-تحصیل زو و سونگ پاسخ دادند. داده¬ها با روش¬های آماری ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از بسته آماری برای علوم اجتماعی (21-SPSS) تحلیل شدند. یافته¬ها نشان داد که ضرایب پایایی آلفای کرونباخ کل مقیاس 96/0، در عامل¬های 12-گانه از 83/0 تا 96/0 و در عامل¬های 4-گانه از 57/0 تا 80/0 بود. همچنین، ضرایب روایی همگرا بین این مقیاس و مقیاس تعارض کار-خانواده-تحصیل زو و سونگ و عامل¬های 12-گانه اولسون در سطح آماری 001/0 معنادار بودند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از مقیاس تعارض کار-خانواده-تحصیل می¬توان به عنوان یک ابزار پایا و روا در مراکز پژوهشی و مشاوره¬ای استفاده کرد.
-
بررسی مدل شفقت-خود، همدلی زناشویی و افسردگی، با میانجیگری بخشش زناشویی، در زنان شهرستان حمیدیه
مهدی حریزاوی 773هدف پژوهش حاضر بررسی مدل شفقت-خود، همدلی زناشویی و افسردگی، با میانجیگری بخشش زناشویی، در زنان بود. 200 زن متاهل خانه دار از میان کلیه زنان متاهل خانه دار شهرستان جمیدیه اهواز به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله¬ای و براساس ملاک¬های ورود و خروج از مناطق سه گانه شهرداری این شهرستان انتخاب شدند. آن¬ها پرسشنامه¬های شفقت-خود SCS))، مقیاس بخشش تخلف-خاص زناشویی (MOFS )، پرسشنامه افسردگی بک (BDI) و مقیاس همدلی زناشویی پایه بزرگسالان (BES-A) را تکمیل نمودند. تحلیل داده¬ها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS-21 و AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد که مدل پس از حذف یک مسیر از برازش مناسب در جامعه برخوردار بود. مسیرهای مستقیم شفقت-خود به بخشش زناشویی، همدلی زناشویی به بخشش زناشویی به طور مثبت و شفقت-خود به افسردگی و بخشش زناشویی به افسردگی به طور منفی معنادار و مسیرهای غیر مستقیم شفقت خود با میانجی¬گری بخشش زناشویی و همدلی زناشویی با میانجی¬گری بخشش زناشویی معنادار بودند.
-
نشخوار فکری و نگرانی به عنوان میانجی بین شفقت-خود و افسردگی در پرستاران زن متاهل
خدیجه گشتیل 773هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین متغیرهای نشخوار فکری و نگرانی به عنوان میانجی بین شفقت-خود و افسردگی در میان پرستاران زن متاهل شهر اهواز بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه پرستاران زن متاهل بیمارستان¬های شهر اهواز بود. 193 پرستار به شیوه نمونه¬گیری نسبتی طبقه¬ای بر اساس ملاک¬های ورود و خروج پژوهش از بیمارستان¬های امام خمینی (ره)، گلستان، شفا، آریا و مهر شهر اهواز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه افسردگی بک ویرایش دوم (BDI-II)، مقیاس پاسخ¬های نشخواری (RRS)، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) و پرسشنامه فرم کوتاه شفقت-خود بودند. تجزیه و تحلیل از طریق ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون سلسله مراتبی همزمان به روش بارون و کنی (1986) و با استفاده از نرم افزار 21SPSS- انجام گرفت. ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیر شفقت-خود با متغیرهای افسردگی، نشخوار فکری و نگرانی همبستگی منفی معنادار و بین متغیرهای نگرانی و نشخوار فکری با افسردگی همبستگی مثبت معنادار وجود دارد (01/0p<). همچنین تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی به روش بارون و کنی (1986) و آزمون سوبل نشان دادند که نگرانی و نشخوار فکری میانجی¬های بین شفقت-خود و افسردگی هستند. به طور کلی می¬توان بیان کرد که هر چه اعضای خانواده و همچنین افراد جامعه، حس شفقت و مهربانی بیشتری نسبت به خود و دیگران داشته باشند به همان میزان ویژگی¬های آسیب¬زایی چون افسردگی، نگرانی و نشخوار فکری کاهش خواهد یافت.
-
بررسی نقش میانجیگری وظیفهشناسی بر رابطه بین شفقت خود و رضایت زناشویی بین کارمندان متاهل دانشگاه شهید چمران اهواز
مصطفویان-راضیه 772هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه¬ی بین شفقت خود و رضایت زناشویی با میانجی گری وظیفه شناسی در بین کارمندان متاهل دانشگاه شهید چمران اهواز بود. 200 کارمند دانشگاه شهید چمران از طریق روش نمونه گیری داوطلب انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده پرسشنامه شفقت- خود، پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نئو (NEO-FFI) و مقیاس رضایت زناشویی بودند. ارزیابی مدل فرضی با استفاده از روش تحلیل مسیر و از نرم افزار AMOS/16 انجام گرفت. یافته¬ ها نشان داد که بین متغیرهای شفقت-خود با وظیفه شناسی و وظیفهشناسی با رضایت زناشویی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. اما بین شفقت-خود و رضایت زناشویی رابطهای دیده نشد. همچنین یافته ها نشان داد که وظیفه شناسی میانجی رابطه بین شفقت خود و رضایت زناشویی است.
-
بررسی پایایی و روایی مقیاس نگرشها و انتظارات نسبت به ازدواج در دانش جویان مجرد دانشگاه شهید چمران اهواز
امیری اصل - ژیلا 772این پژوهش با هدف بررسی ساختار عاملی مقیاس نگرشها و انتظارات نسبت به ازدواج بر روی کلیه دانشجویان مجرد دانشگاه شهید چمران صورت گرفت. 221 دانشجو از میان 6 دانشکده دانشگاه شهید چمران اهواز به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاس انتظارات و نگرشها نسبت به ازدواج را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی 21- SPSS تحلیل شدند. تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مولفههای اصلی (چرخش واریماکس) دو عامل قصد و نگرشهای کلی نسبت به ازدواج با 29/24 درصد واریانس و جنبههایی از ازدواج با 20/11 درصد واریانس را شناسایی کرد. ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس 0/91، دو عاملهای اول و دوم به ترتیب 0/87 و 0/92 و ضریب روایی این مقیاس با مقیاس باورهای محدود کننده انتخاب همسر 0/15 (0/025) بهدست آمدند که بیانگر پایایی و رضایت بخش و معتبر بودن این ابزار است.
-
بررسی مدل فرضی رابطهی بین دلبستگی ناایمن، رضایت جنسی و عملکرد جنسی با میانجی¬گری خودکارآمدی کنش¬وری جنسی در زنان متاهل شهر شیراز
خیری قرقانی-سمیه 772این پژوهش با هدف بررسی مدل فرضی رابطهی بین دلبستگی ناایمن، رضایت جنسی و عملکرد جنسی با میانجی¬گری خودکارآمدی کنش¬وری جنسی در زنان متاهل شهر شیراز انجام گرفته است. 160 زن با روش نمونه¬گیری هدفمند-در دسترس انتخاب شدند و مقیاس دلبستگی کولینز و رید (RAAS)، مقیاس رضایت جنسی هادسون و همکاران (ISS)، تجارب جنسی آریزونا (ASEX) و مقیاس خودکارآمدی کنش¬وری زنان (رجبی و همکاران) را تکمیل کردند. ارزیابی مدل فرضی با استفاده از روش تحلیل مسیر و نرم افزار AMOS انجام گرفت. تحلیل مدل فرضی نشان داد که سه مسیر از مدل معنادار نبودند و ضرایب مسیر بین سبک دلبستگی ناایمن (اجتنابی و اضطرابی) با خودکارآمدی جنسی و خودکارآمدی جنسی با عملکرد جنسی به صورت منفی معنادارند. ضرایب مسیر بین سبک دلبستگی ناایمن اضطرابی با عملکرد جنسی و خودکارآمدی جنسی با رضایت جنسی به صورت مثبت معنادارند. ضرایب مسیر بین سبک دلبستگی ناایمن (اجتنابی و اضطرابی) با رضایت جنسی و سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی با عملکرد جنسی معنادار نبودند. پس از حذف سه مسیر غیر معنادار و یک شاخص اصلاح، مدل نهایی از برازش مناسب برخوردار بود. ضرایب غیرمستقیم بین سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی به رضایت جنسی با میانجی¬گری خودکارآمدی جنسی به صورت منفی و بین سبک دلبستگی ناایمن اضطرابی به عملکرد جنسی با میانجی¬گری خودکارآمدی جنسی به صورت مثبت معنادار بودند.
-
بررسی درمان¬های شناختی- رفتاری و بین فردی در کاهش میزان افسردگی، افزایش رضایت زناشویی و حمایت اجتماعی درک شده در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان در یکی از دفاتر مامایی شهر اهواز
شهلا مولوی - شهلا 772این پژوهش با هدف بررسی درمان های شناختی – رفتاری و ارتباط بین فردی در کاهش میزان افسردگی پس از زایمان، افزایش رضایت زناشویی و حمایت اجتماعی در سه زن مراجعه کننده به یکی از دفاتر مامایی در شهر اهواز انجام گرفت. سه زن مبتلا به افسردگی پس از زایمان همراه با همسران شان با روش نمونه گیری هدفمند- در دسترس از طریق سخنرانی در مراکز بهداشتی و فراخوانی شهر اهواز به طریق مصاحبه تشخیصی بالینی و پرسشنامه افسردگی پس از زایمان ادینبورگ و بر اساس ملاک های ورود انتخاب شدند. طرح این پژوهش طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه، چندگانه ناهمزمان بود. تحلیل داده ها با استفاده از ترسیم دیداری، شاخص تغییر پایا (RCI) و درصد بهبودی انجام شد. در این پژوهش، دو زن مبتلا به افسردگی پس از زایمان در درمان شناختی- رفتاری و یک زن مبتلا به افسردگی پس از زایمان در درمان ارتباط بین فردی در مراحل خط پایه، درمان و پیگیری یک ماهه شرکت نمودند و پرسشنامه فرم کوتاه افسردگی بک (BDI-13)، مقیاس های رضایت زناشویی و حمایت اجنماعی درک شده را تکمیل کردند. یافته ها نشان دادند که در درمان شناختی- رفتاری میزان بهبودی نسبی زن اول در افسردگی 17/24 درصد و در زن دوم 92/20 درصد؛ میزان افزایش در رضایت زناشویی در زن اول 74/34 درصد و در زن دوم 20/30 درصد و میزان افزایش حمایت اجتماعی درک شده در زن اول 13/31 درصد و در زن دوم 25/15 درصد است. هم چنین درمان ارتباط بین فردی نیز توانسته است افسردگی زن سوم را کاهش، رضایت زناشویی و حمایت اجتماعی او را افزایش دهد. در نتیجه بر اساس یافته ها می توان بیان کرد که هر دو درمان در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان در کاهش افسردگی، افزایش رضایت زناشویی و حمایت اجتماعی موثر هستند.
-
اثر بخشی آموزش شناختی-رفتاری گروهی والدین بر کاهش بی توجهی و تکانشوری کودکان 6 تا 12 ساله ی مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه
کسایی نجفی - زهره 772هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش والدین کودکان بیش فعال/کمبود توجه 6 تا 12 ساله با رویکرد شناختی-رفتاری بر کاهش علائم بیش فعالی/کمبود توجه بود. طرح این تحقیق آزمایشی گسترش یافته از نوع پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری (یک و دو ماهه) با گروه کنترل بود. در این مطالعه، 30 کودک 6 تا 12 ساله با مشکلات پر تحرکی و کمبود توجه از مدارس پیش دبستانی و دبستان های شهر اهواز و همچنین در یک فراخوان عمومی به مرکز مشاوره روان آسا مراجعه کرده بودند و با استفاده از یک مصاحبه بالینی ساختار یافته به روش هدفمند-در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15نفر) واگذار شدند. والدینِ کودکان گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش شناختی-رفتاری گروهی بر اساس بسته آموزشی بارکلی قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه بیش فعالی/ کمبود توجه کانرز (فرم والدین) انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس یک راهه) انجام شد. یافته ها نشان دادند که میانگین های نمره های پر تحرکی و بیش فعالی کودکان مبتلا به ADHD با استفاده از تحلیل کوواریانس (کنترل، پیش آزمون) کاهش یافته است. همچنین میانگین نمره های کمبود توجه گروه کودکان مبتلا به ADHD پس از مداخله آموزشی کاهش یافته است. ضمناً در طول پی گیری یک و دو ماهه، مداخله آموزشی اثر پا بر جای خود را هنوز نشان می دهد.
-
ارتباط بین ذهن آگاهی و رضایت زناشویی با میانجی گری سبک های دلبستگی اضطرابی و اجتنابی در زنان و مردان متاهل شهرستان اندیمشک
نرگس پاپی 772پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ذهن¬آگاهی و رضایت زناشویی با میانجی¬گری سبک های دلبستگی اضطرابی و اجتنابی در افراد متاهل (زن و مرد) شهرستان اندیمشک انجام گرفت. جامعه آماری این مطالعه کلیه زنان و مردان متاهل شهرستان اندیمشک بود که از این جامعه 266 نفر (158 زن و 108 مرد) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی بائر(FFMQ)، فرم کوتاه تجارب در رابطه نزدیک وی (ECR-S) و مقیاس رضایت زناشویی رجبی بودند. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی به روش پیشنهادی بارون و کنی و با استفاده از نرم افزار SPSS-16 انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین متغیرهای ذهن آگاهی و رضایت زناشویی رابطه مثبت وجود دارد. بین متغیرهای ذهن آگاهی و سبک های دلبستگی اضطرابی و اجتنابی و نیز بین متغیرهای سبک های دلبستگی اضطرابی و اجتنابی و رضایت زناشویی رابطه منفی وجود دارد ولی بین ذهن آگاهی و رضایت زناشویی با میانجی گری سبک های دلبستگی اجتنابی و اضطرابی رابطه معنادار یافت نشد. با توجه به یافته های پژوهش و ارتباط مستقیم ذهن آگاهی با متغیرهای مورد مطالعه، می توان نتیجه گرفت برگزاری کارگاه های آموزش مهارت های ذهن¬آگاهی و کسب ذهن¬آگاهی، به افزایش رضایت زناشویی و بهبود روابط عاطفی می انجامد.
-
اثر بخشی درمان شناختی – رفتاری گروهی بر کاهش علائم افسردگی و افزایش سلامت روان در دختران نوجوان.
شمعونی اهوازی - شهلا 772هدف این پژوهش تاثیر درمان شناختی- رفتاری گروهی بر کاهش نشانه های افسردگی و افزایش سلامت عمومی در دانش آموزان دختر نوجوان 13 تا 15 ساله مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر اهواز در سال93- 1392 بود. بدین ترتیب از میان این دانش آموزان 20 نفر براساس نقطه برش 22 در پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI، رجبی، 1386)، و مصاحبه تشخیصی جامع بین المللی (DSM-5) انتخاب و از این تعداد 10 نفر به صورت تصادفی به گروه آزمایش و 10 نفر به صورت تصادفی به گروه کنترل واگذار شدند. گروه آزمایش 12 جلسه و هر هفته 2 جلسه، 90 دقیقه¬ای تحت آموزش درمان شناختی- رفتاری گروهی قرار گرفت و برای گروه کنترل فقط یک جلسه در خصوص آشنایی و ارائه بعضی از مسائل دوره نوجوانی و پرسش و پاسخ اجرا شد. برای اندازه گیری افسردگی از پرسشنامه افسردگی کودکان و نوجوانان (CDI-27) و برای اندازه گیری سلامت عمومی از پرسشنامه سلامت عمومی(11-GHQ، رجبی و هاشمی شیخ شبانی، 2009) استفاده گردید. یافتهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیری (کنترل پیش آزمون) نشان داد که درمان شناختی- رفتاری گروهی باعث کاهش افسردگی در مرحله پس آزمون شده است و این کاهش را می توان هنوز در مرحله پی گیری مشاهده کرد (001/0 >p). یافته دیگر نشان داد که درمان شناختی- رفتاری گروهی منجر به افزایش سلامت عمومی در مرحله پس آزمون شده است و این افزایش را می توان هنوز در مرحله پی گیری مشاهده کرد (001/0 >p). بنابراین می توان بیان کرد که درمان شناختی- رفتاری یک روش درمان موثر در کاهش نشانههای افسردگی و افزایش سلامت عمومی دانش آموزان دختر است.
-
بررسی رابطه بین تجربه معنوی روزانه، رضایت زناشویی و افسردگی با میانجی گری خود متمایز سازی (گسلش عاطفی، واکنش پذیری هیجانی) در بین زنان بد سرپرست شهرستان دشتستان.
هاجر باصولی 771<p><p>هدف پژوهش حاضر بررسی مدل فرضی رابطه&not;ی بین تجربه معنوی روزانه، رضایت زناشویی و افسردگی با میانجی&not;گری تمایز خود(گسلش عاطفی و واکنش&not;پذیری هیجانی) در بین زنان بدسرپرست شهر برازجان می&not;باشد. 182نفر از زنان بد سرپرست این شهر از طریق نمونه&not;گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تجربه معنوی روزانه (DSE))، تمایز خود، رضایت زناشویی و پرسشنامه افسردگی (BDI-13) بودند و ارزیابی مدل فرضی با استفاده از روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار AMOS/16 انجام گرفت. نتایج ضرایب مسیر مدل نهایی نشان داد که بین تجربه معنوی روزانه و گسلش عاطفی، بین تجربه معنوی روزانه و واکنشپذیری هیجانی، بین تجربه معنوی روزانه و میزان افسردگی و بین گسلش عاطفی و رضایت زناشویی رابطه منفی معنادار و بین تجربه معنوی روزانه و رضایت زناشویی و بین گسلش عاطفی و افسردگی رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد. در صورتی که بین واکنشپذیری هیجانی و افسردگی رابطهای مشاهده نشد. همچنین گسلش عاطفی میانجی بین تجربه معنوی روزانه و رضایت زناشویی است ولی میانجی واکنشپذیری هیجانی بین تجربه معنوی روزانه و افسردگی معنادار نیست.</p></p>
-
رابطه بین تمایز یافتگی )موقعیت من(، سبک دلبستگی ایمن و رضایت زناشویی با واسطه گری خوش بینی زناشویی در والدین دانش آموزان پایه اول متوسطه شهرستان داراب (استان فارس).
اصغر جمالی 771 -
آزمایش مدل افسردگی و رضایت زناشویی بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه و سبک های مقابله ای مردان مبتلا به مواد افیونی در شهرستان تربت حیدریه.
مرضیه یوسفی مقدم 771 -
آزمایش مدل خودـانتقادی، جهت گیری مذهبی درونی و افسردگی و تنهایی با میانجیگری خودـخاموشی در بین دانشجویان در گیر رابطه ی رمانتیک دانشگاه شهید چمران اهواز.
فاطمه ملک محمدی 771 -
بررسی رابطه ی تعارضهای زناشویی و شیوه ی فرزندپروری مقتدرانه مادر و خودتنظیمی با ناسازگاری با در دانش آموزان دختر پایهی اول متوسطه شهرستان اندیمشک
سیده لیلا موسوی 770 -
بررسی رابطهی سبکهای دلبستگی و افسردگی بر رضایت زناشویی با میانجیگری شیوههای حل تعارض در زنان کارمند ادارههای دولتی شهرستان ماهشهر
زهرا حسینی 770 -
نقش میانجیگری صمیمیت در ارتباط با مهارتهای هیجانی، رضایت و سازگاری زناشویی در مردان صنف طلا فروش شهر همدان
لیدا حیات بخش ملایری 770 -
بررسی رابطه بین تعارض کار-خانواده و تعارض خانواده-کار با رضایت زناشویی، با میانجی گری خود کارآمدی تعارض کار-خانواده و خود کارآمدی تعارض خانواده-کار در زنان متاهل پرستار بیمارستان های دولتی وابسته به دانشگاه جندی شاپور شهر اهواز.
یعقوب سروستانی 770 -
بررسی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم سبکهای دلبستگی بر رضایت زناشویی و تعارض زناشویی با میانجیگری هوش هیجانی در معلمان زن متاهل مقطع ابتدایی شهر اهواز
خلیل موسویان نژاد 770 -
بررسی روابط بین خشونت مردان در 3 ماهه آخر دوران بارداری و رضایت زناشویی با میانجیگریهای اضطراب و افسردگی در زنان نخست زا
فاطمه خواجه 770 -
بررسی تاثیر مستقیم و غیرمستقیم استرس ناباروری بر رضایت و سازگاری زناشویی زن با میانجیگری رضایت جنسی در زنان نابارور شهرستان های شوشتر و گتوند
نسترن کلانتری 769 -
بررسی تاثیر مستقیم و غیر مستقیم تعارض نقش جنسیتی مرد برافسردگی، عزت نفس و رضایت زناشویی زن با میانجی;گری انتقاد شوهر در زوج;های مناطق شهر اهواز
حدیث پناهی 769 -
بررسی رابطه بین سطح تمایز یافتگی خود، صمیمیت و خود افشایی با رضایت زناشویی در بین کارمندان متاهل دانشگاه های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز.
سعید زهیری 769 -
بررسی اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری بر کاهش باورهای محدود کننده انتخاب همسر در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان بروجرد
معصومه پیردایه 768 -
بررسی مدل آسیب شناسی خانواده و رضایت زناشویی در کارمندان متاهل اداره های دولتی شهر خرم آباد
کلثوم کریمی نژاد 768 -
فارسی: بررسی رابطه بین ایدئولوژی های جنسیتی، نقش های زناشویی، هوش هیجانی و کیفیت زناشویی در کارکنان متاهل اداره های دولتی شهر شیراز.
فردین قربانی 768 -
بررسی پیشایندهای رشد و تکامل پس آسیبی شکست رابطه عاشقانه از طریق مولفه های اسناد شکست رابطه عاشقانه و سنخ های شخصیتی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
زهرا نادری نوبندگانی 768 -
: بررسی رابطه نگرش های جنسی و سبک های عشق ورزی با معیارهای انتخاب همسر در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
قدرت اله عباسی 768 -
رجحانهای همسرگزینی در دانشجویان دختر و پسر با تاکید بر قومیتهای (کرد، بختیاری و عرب زبان) دانشگاه شهید چمران اهواز
مریم ابراهیمی نوبندگانی 767 -
مقایسه بهزیستی روانشناختی بین کارمندان متاهل، مطلقه، بیوه و مجرد ادارههای دولتی شهرستان کرج
مریم سهیلی 767 -
تاثیر روانشناختی- رفتاری گروهی (CBT) و آموزش شناختی مبنی بر حضور ذهن (CBMT) بر کاهش افسردگی و افزایش رضایت زناشویی در زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز
سیدامید ستوده ناورودی 765 -
بررسی رابطه سبکهای هویتی و عوامل فردی-خانوادگی با رضایت زناشویی در کارمندان متاهل دانشگاه شهید چمران اهواز
سید صادق موسوی 765 -
بررسی رابطه شادمانی ذهنی و سطح تمایزیافتگی خود با رضایت زناشویی در کارکنان متاهل ادارههای دولتی با کنترل سالهای ازدواج در شهر کرمان
ابراهیم رسائی 764 -
رابطه سبکهای اسنادی با رضایت زناشویی در بین زنان و مردان معلم فرهنگی شهر یاسوج
هوشنگ علی بازی 763 -
رابطه هوش هیجانی و ابراز وجود با رضایت زناشویی در معلمان متاهل آموزش و پرورش شهرستان مسجدسلیمان با کنترل سالهای ازدواج
مسعود شهبازی 762 -
بررسی رابطه عملکرد خانواده و جو روانی- اجتماعی کلاس با ناسازگاری در بین دانشآموزان دختر و پسر پایه سوم متوسطه شهر ملایر
حجت اله چهاردولی 762