درباره گروه

فعالیت آموزش کتابداری در دانشگاه شهید چمران با ایجاد و شروع دوره فوق لیسانس(کارشناسی ارشد) کتابداری شروع شد. مرکز اسناد و کتب دانشگاه که به مرکز علوم کتابداری نیز معروف بود (1356-13

58) با استخدام دکتر لاری بار و همسرش جانت بار و با همکاری  آقایان پورشعبان، مرتضی کوکبی، و خانم فخری ناظمی و سودابه ساجد (داروگر)، دوره کارشناسی ارشد کتابداری را پی ریزی کرد. دو دوره دانشجو برای این سطح پذیرفته شدند. اما با شروع انقلاب اسلامی و خروج اساتید خارجی از ایران این دوره متوقَف شد و دانشجویان این دوره ها برای ادامه تحصیل به دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران معرفی شدند. این افراد تحصیلات خود را در آن دانشگاه به پایان رساندند. شایان ذکر است که بیشتر افراد پذیرفته شده در این دوره کار شناسان کتابخانه های دانشگاه بودند که بعد از آن  سه نفر از این افراد به عضویت گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران در آمده اند.

گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران در سال 1362 به طور رسمی کار خود را آغاز کرد. این گروه بدو تاسیس و راه اندازی  همه ساله دو واحد درس  ‏"آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری" را برای رشته علوم تربیتی و )از سال 1369 برای گروه روانشناسی( تدریس می­کرد، از طریق کنکور سراسری با جذب 35 دانشجو برای دوره کاردانی  کتابداری  کار خود را به صورت جدی و گسترده تری ادامه داد. اعضای هیات علمی گروه در سال 1362 عبارت بودند از خانم ها: فخری ناظمی، زهلوله دغاغله و آقایان محمد حسین دیانی، مرتضی کوکبی و شادروان منصور پورشعبان. دو سال بعد خانم ناظمی باز نشسته شد، خانم دغاغله به مسافرت رفتند و آقای منصور پور شعبان بر اثر تصادف به رحمت ایزدی پیوستند. در سالهای بعد با پیوستن آقایان عبدالحسین فرج پهلو، زاهد بیگدلی و خانم فریده عصاره به گروه کتابداری، ادامه فعالیت علمی و آموزشی گروه در سطحی وسیعتر میسر گردید. علاوه بر این، گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران اجرای یک دوره رسمی کاردانی کتابداری برای کارکنان کتابخانه های دانشگاه را نیز در کارنامه آموزشی خود دارد. در سال 1365 با موا فقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور تعداد 26 نفر از کتابداران دانشگاه طی آزمونی برای مقطع کاردانی پذیرفته شدند. این عده پس از پنج نیمسال حضور در کلاسهای درسی گروه،  در سال 1369 دوره کاردانی کتابداری را به پایان رسانیدند. محتوی برنامه آموزشی این دوره با برنامه مصوب کاردانی یکسان بود.

در مهرماه 1368 پس از تصویب برنامه کارشناسی کتابداری، تعداد 30 نفر دانشجو از طریق آزمون  سراسری برای طی دوره کارشناسی پیوسته با گرایش علوم  پذیرفته شدند. در همین سال از میان فارغ التحصیلان دوره کاردانی کتابداری نیز تعداد 30 نفر برای ادامه تحصیل در سطح کارشناسی ناپیوسته با گرایش علوم پذیرفته شدند و به گروه کتابداری معرفی گردیدند. در مهر 1369 نیز تعداد 21 نفر دانشجوی کارشناسی پیوسته و در بهمن همان سال تعداد 18 نفر در دوره کارشناسی ناپیوسته ثبت نام کردند. از آن پس گروه کتابداری با پذیرش دانشجویان کارشناسی به صورت مستمر به کار خود ادامه داد.

در سال 1368 با حضور آقای حمید معرف زاده به جمع گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران اهواز جمع اعضای هیات علمی گروه به 6 نفر رسید. همچنین در سال 1369، چهار عضو گروه کتابداری، یعنی آقایان عبدالحسین فرج­پهلو، مرتضی کوکبی، زاهد بیگدلی، و  خانم فریده  عصاره برای اخذ درجة دکتری به دانشگاه نیوساوت ولز کشور استرالیا  عازم مأموریت تحصیلی شدند. و تا برگشت اعضای اعزامی به ماموریت تحصیلی، فعالتیهای گروه با تلاشهای آقای دکتر حسن دیانی و حمید معرف زاده ادامه پیدا کرد.

     با بازگشت چهار عضو گروه یعنی خانم دکتر عصاره، و آقایان دکتر عبدالحسین فرج­پهلو، دکتر مرتضی کوکبی، و دکتر زاهد بیگدلی از مأموریت تحصیلی‏، گروه کتابداری با 6 نفر عضو که 5 نفر از آنان دارای دکتری تخصصی بودند کار خود با کیفیت متفاوتی ادامه داد. در سال 1374 آقای دکتر دیانی به دلیل کسالت ناچار از ترک گروه و انتقال به دانشگاه فردوسی مشهد شدند. در سال 1375 همزمان با اعزام آقای حمید معرف زاده به هند برای تکمیل تحصیلات و اخذ مدرک دکتری، گروه، نخستین دوره کارشناسی ارشد خود را با پذیرش چهار دانشجو آغاز کرد. آقای دکتر حمید معرف زاده بعد از تکمیل دوره تحصیلی خود در سال 1380 مجدد به گروه ملحق شد و گروه برای توسعه گروه با جذب آقای محمد حسن عظیمی در سال 1383 به عنوان مربی گروه کار خود را ادامه داد.

دوره های آموزشی گروه در دو مقطع کارشناسی در یک گرایش  و کارشناسی ارشد در دو گرایش ادامه داشت و در سال 1384 اولین دوره دکتری خود  را با جذب 4 دانشجو شروع کرد و از بین دانشجویان اولین دوره دکتری خود آقای غلام رضا حیدری را برای تقویت بیشتر گروه بورسیه نمود که در سال 1388 بعد از فارغ التحصیلی به جمع اعضای هیات علی ملحق شد. در سال 1389 آقای دکتر حمید معرفی زاده نیز به افتخار بازنشستگی نائل شد.

در سال 1392 گرایش اطلاع رسانی در مقطع فوق لیساس به گرایش مدیریت اطلاعات تغییر پیدا کرد و همچنان جذب فوق لیساس در دو گرایش مدیریت اطلاعات و کتابخانه های دانشگاهی ادامه یافت. گروه کتابداری و اطلاع رسانی  در سال 1389 به عنوان گروه برتر دانشگاه شهید چمران انتخاب شد.

گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران اهواز تا سال 1392  با داشتن 4 استادتمام (دکترها: زاهد بیگدلی، فریده عصاره، عبدالحسین فرج­پهلو و مرتضی کوکبی)‎، 2 استادیار (دکترها حیدری و معرف­زاده) و یک مربی (آقای محمدحسن عظیمی) به کار خود ادامه داد.  

در سال 1389 آقای دکتر معرف زاده به افتخار بازنشستگی نائل شدند و از سال 1390 آقای محمدحسن عظیمی ادامه تحصیل خود را در مقطع دکتری در دانشگاه تهران آغاز کرد. در این سال با تغییر نام رسمی رشته کتابداری و اطلاع رسانی به "علم اطلاعات و دانش شناسی" نام گروه نیز به همین ترتیب تغییر کرد. در سال 1392 تغییر دیگری که رخ داد، پیوستن دو عضو جدید به گروه بود که عبارتند از خانم دکتر شهناز خادمی زاده و خانم پروین نجف پور مقدم. از مهرماه 1394 آقای دکتر مرتضی کوکبی نیز به افتخار بازنشستگی نائل شدند و در سال 1396 آقای دکتر غلامرضا حیدری به مرتبه دانشیاری ارتقاء پیدا کردند و در همین سال نیز گروه با جذب آقای دکتر منصور کوهی رستمی از فارغ التحصیلان دکتری خود سعی کرد گروه را تقویت نماید. در همین نیز سال آقای دکتر زاهد بیگدلی به افتخار بازنشستگی نائل شد و گروه با 7 نفر عضو هیات علمی کار خود را ادامه داد، در سال 1397 آقای دکتر محمدحسن عظیمی با تکمیل دوره آموزشی و اخذ مدرک دکتری خود مجددا فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود را در گروه جدی تر ادامه داد و در حال حاضر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی با داشتن سه عضو استاد، 3 عضو استادیار و یک عضو دانشیار و 1 عضو مربی، و با داشتن دوره های مختلف در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری همچنان به کار خود ادامه داده و به جرأت می توان گفت قویترین گروه آموزشی کشور در این حوزه می باشد. لازم به ذکر است که گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران با تربیت بیش از  17 فارغ التحصیل دکتری که موفق شده اند در کسوت عضویت هیات علمی در دیگر گروههای آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران جایگاه و تاثیر این گروه را به خوبی در رشد و توسعه کمی و کیفی این حوزه نشان دهد.

    از سوی دیگر، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز از سال 1390 با تأیید و مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان قطب علمی مدیریت دانش کشور به رسمیت شناخته شد.  در این جایگاه، هدف گروه این است که با بهره گیری از اعضای هیأت علمی و دانشجویان توانمند خود و سایر گروه های علم اطلاعات و دانش شناسی در کشور، و نیز با همکاری و حمایت سازمانهای مستقر در استان به ترویج مدیریت دانش و سازماندهی اطلاعات موجود در سازمان ها یاری رساند.

مدیران گروه:

در طول تاریخ این گروه پس از انقلاب اسلامی، مدیران گروه به شرح زیر بوده اند:

  1. دکتر محمدحسین دیانی از 1361 لغایت 1373
  2. دکتر مرتضی کوکبی از 1373 لغایت 1379
  3. دکتر فریده عصاره از 1379 لغایت 1381
  4. دکتر مرتضی کوکبی از 1381 لغایت 1383
  5. دکتر عبدالحسین فرج پهلو از 1383 لغایت 1384
  6. دکتر مرتضی کوکبی از 1384 لغایت 1388
  7. دکتر فریده عصاره از 1388لغایت 1391
  8. دکتر عبدالحسین فرج پهلو از 1391 تا 1394
  9. دکتر زاهد بیگدلی از سال 1394 تا 1396
  10. دکتر غلامرضا حیدری از سال 1396 تا 1397
  11. دکتر فریده عصاره از 1397 
  12. دکتر عبدالحسین فرج پهلو از سال       تا        
  13. دکتر شهناز خادمی زاده از سال          تا کنون