حجت اله درفش

استادیار

تاریخ به‌روزرسانی: 1403/12/13

حجت اله درفش

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی / گروه علوم تربیتی

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. بررسی تاثیر سبک رهبری اخلاقی بر سلامت سازمانی مدارس ابتدایی شهرستان مسجد سلیمان
    نسیم طهماسبی علیجان وند 782
  2. بررسی سیاست های آموزشی برنامه ششم توسعه کشور ) مطالعه موردی: آموزش عمومی استان خوزستان)
    حدیث نورعلی دلور 781
  3. بررسی عوامل موثر بر تقاضای انتقالی معلمان آموزش و پرورش استان خوزستان
    سیدعمار جمالی فر 781
  4. نقش گروه های آموزشی در بهبود عملکرد معلمان مدارس ابتدایی شهر اهواز
    کیوان تامرادی منگنان 781
  5. بررسی تاثیر سلامت سازمانی بر توسعه حرفه ای و تعهد سازمانی معلمان مدارس ابتدایی دولتی شهر دزفول
    جواد ظفری فر 781
  6. بررسی جو سازمانی مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهرستان باغملک در دوران کرونا
    نرگس پنام 780
  7. بررسی میزان آشنایی معلمان دوره ی ابتدایی شهرستان باغملک با روش های فعال تدریس
    محمد صیدالی 779
  8. مقایسه توانمندی‌های معلمان دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان و دیگر دانشگاهها از دیدگاه گروههای آموزشی و مدیران مدارس شهرستان شوش و دزفول
    احمد نوابی 779
  9. بررسی نقش گروههای آموزشی در توسعه ی حرفه ای معلمان مدارس شهرستان باوی
    عباس سرخی 779
  10. نقش سبک رهبری زهرآگین در نارضایتی شغلی معلمان آموزش‌وپرورش شهرستان اندیمشک
    حمیدرضا صفری نسب 778
  11. بررسی نقش میانجی اخلاق حرفه ای در تبیین ارتباط سبک رهبری بصیر و اثربخشی سازمانی مدارس شهرستان باغملک
    ایرج محراب نسب 778
  12. نقش ادراک از عدالت سازمانی بر رضایت شغلی و سلامت اجتماعی معلمان آموزش و پرورش شهر بهبهان
    غلامعباس مجتهدی 778
  13. تجزیه و تحلیل شیوه جدید گزینش مدیران مدارس ناحیه 2 اهواز
    شهرام بهمنی نیا 777
  14. بررسی وضعیت فضا و نیروی انسانی در مراکز پیش دبستانی شهر اهواز
    زیبا رمضانی 777
  15. : رابطه بین مدیریت استعداد با سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی در آموزش و پرورش ناحیه 2
    آزیتا ابهرک پور 775

    هدف از این پژوهش آگاهی از رابطه مدیریت استعداد با سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی در آموزش و پرورش بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه‌ آماری شامل کلیه مدیران، معاونان و دبیران دبیرستان‌های ناحیه 2 شهر اهواز در نیمسال دوم سال تحصیلی 96-1395 بود که با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده 295 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده¬ها عبارت بود از پرسشنامه¬های مدیریت استعداد برگرفته از مدل سوئیم (2009)، سلامت سازمانی مدرسه هوی و فیلدمن (1987) و اعتماد سازمانی کاناواتاناچی و یو (2002). داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین مدیریت استعداد و مولفه‌های آن با سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی همبستگی ساده و چندگانۀ مثبت و معنی‌دار وجود داشت (01/0 >p). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون با روش گام به گام نشان داد که از بین متغیرهای پیش‌بین، مولفه¬های مدیریت عملکرد کارکنان و پاداش و قدردانی از کارکنان توان پیش‌بینی سلامت سازمانی را داشتند، به طوری که 17/0 از واریانس سلامت سازمانی توسط این متغیرها قابل تبیین بود. همچنین مولفه¬های پرورش کارکنان، ارتباط میان کارکنان، مدیریت عملکرد کارکنان و جو فرهنگی باز توان پیش‌بینی اعتماد سازمانی را داشتند، به طوری که 63/0 از واریانس اعتماد سازمانی توسط این متغیرها قابل تبیین بود.


  16. رابطه معنویت در محیط کار با سلامت سازمانی و تعهد سازمانی مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر اهواز
    مرجان گلشن پور 775

    هدف پژوهش، رابطه معنویت در محیط کار با سلامت سازمانی و تعهد سازمانی مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش اهواز بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه‌ آماری پژوهش شامل مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش اهواز در نیمسال دوم سال تحصیلی 96-1395 بود که با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده 140 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده¬ها، پرسشنامه¬های سلامت سازمانی مدرسه هوی و فیلدمن (1987)، پرسشنامه¬ معنویت در محیط کار میلیمین و همکاران (2003) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و می‌یر (1996) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین معنویت در محیط کار با سلامت سازمانی و تعهد سازمانی همبستگی مثبت و معنی‌دار وجود داشت (01/0 >P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون با روش مرحله‌ای نشان داد که از بین متغیرهای پیش‌بین، مولفه¬های کار معنادار و همسویی با ارزش‌های سازمان توان پیش‌بینی تعهد سازمانی را داشتند، به‌طوری که 52/0 از واریانس تعهد سازمانی مدیران توسط این مولفه¬ها قابل تبیین بود. همچنین از بین متغیرهای پیش‌بین فقط مولفه¬ همسویی با ارزش‌های سازمان توان پیش‌بینی سلامت سازمانی را داشت، به‌طوری که 31/0 از واریانس سلامت سازمانی مدیران توسط این مولفه قابل تبیین بود.


  17. بررسی اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت سازمان تامین اجتماعی خوزستان(شعب اهواز)
    زینب خیری 774

    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت بر توانمندی های دانشی ، نگرشی و مهارتی کارکنان ، در سطح سازمان تامین اجتماعی خوزستان (شعب اهواز) انجام گردید. الگوی نظری این تحقیق براساس الگوی انتقالی هالتون بود که با بهره گیری از تحقیق آمیخته ( کمی و کیفی ) بررسی گردید. جامعه آماری عبارت بود از کلیه کارکنان رسمی سازمان تامین اجتماعی شعب اهواز ،که مجموعا 600 نفر شدند. در این خصوص با استفاده از فرمول کوکران 234 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و تعداد پرسشنامه برگشت داده شده نیز همین مقدار می باشد.چک لیست به 30 نفر از مسئولان واحدها ، معاونان و مدیران که به روش نمونه گیری هدفمند( انتخاب موارد مطلوب)و همچنین تعداد 10مصاحبه که 5 مصاحبه با مسئولان و 5 مصاحبه با کارکنان انجام گرفت. ابزارهای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ، چک لیست و مصاحبه بود که در سه حیطه ی دانشی ، نگرشی و مهارتی توسط پژوهشگر تهیه گردیده است. روایی پرسشنامه بااستفاده از روش روایی محتوایی و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ 97/0 محاسبه گردید.برای تحلیل داده ها¬از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی، برای آزمون سوالات از روشهای آماری ( از روش آزمون T تک گروهی) استفاده گردید. یافته های این پژوهش نشان دادکه مرحله اول الگوی هالتون در سطح دانش،نگرش و مهارت محقق شده اما درسطح نگرش، میانگین آن کمتر از میانگین مطلوب می باشد.در مرحله دوم الگو نیزدرهرسه سطح دانش ، نگرش و مهارت در حدبالایی می باشد و در سطح سوم ، یافته¬ها نشان دادند که آموزش ها تاثیر مثبت در عملکرد سازمان داشته اند


  18. بررسی رابطه جوسازمانی مدارس با خلاقیت و نوآوری معلمان مقطع ابتدایی شهرستان حمیدیه
    جویداروی-نوشین 773

     

     بررسی رابطه جوسازمانی مدارس با خلاقیت و نوآوری معلمان شهرستان حمیدیه

    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه جو سازمانی مدارس با خلاقیت و نوآوری معلمان شهرستان حمیدیه بود. نمونه پژوهش شامل 120 نفر از معلمان شهرستان حمیدیه انتخاب شدند. برای گردآوری داده¬¬ها از سه پرسشنامه شامل پرسشنامه توصیف جو سازمانی مدارس ابتدایی هال پین و کرافت(1963)، پرسشنامه خلاقیت رندسیپ(1979) و پرسشنامه جرفی، فیضی و علیپور(2013) استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بوده و تحلیل داده¬ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام انجام گرفت. نتایج آزمون فرضیه¬های تحقیق نشان داد که بین جو سازمانی مدارس و خلاقیت معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین تمامی مولفه¬های جو سازمانی با خلاقیت معلمان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. بین جو سازمانی مدارس با نوآوری معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین تمامی مولفه¬های جو سازمانی با نوآوری معلمان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیر نوآوری معلمان با مقدار بتای 296/0 پراهمیت¬ترین متغیر تاثیرگذار بر جو سازمانی می¬باشد و در اولویت¬های بعدی متغیر خلاقیت با مقدار بتای 221/0 قرار دارد. سه متغیر در مجموع حدود 332/0 درصد از واریانس مربوط به جو سازمانی مدارس شهرستان حمیدیه را تبیین می¬نماید.

    کلیدواژه¬ها: جو سازمانی مدارس، خلاقیت، نوآوری.