اعضای هیات علمی

بازگشت

اموزش و پرورش پیش دبستانی، دبستانی و متوسطه

آشنایی دانشجویان با اهداف، اصول، سیاست ها، برنامه ها و تحولات آموزش و پرورش پیش دبستانی، دبستانی و متوسطه (اول و دوم) در نظام آموزشی ایران

دانشگاه شهید چمران اهواز معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی طرح درس ویژة درس‌های کارشناسی دانشگاه آدرس ایمیل: A_b_613@yahoo.com مرتبة علمی:استادیار نام و نام خانوادگی استاد:علی بیرمی پور نیمسال تحصیلی:99-98 گروه:علوم تربیتی دانشکده:علوم تربیتی و روانشناسی تعداد واحد:2 نام درس:آموزش و پرورش پیش دبستانی، دبستانی و متوسطه دورة تحصیلی:کارشناسی ارشد جایگاه درس در برنامة درسی دوره: آشنایی دانشجویان با اهداف، اصول، سیاست ها، برنامه ها و تحولات آموزش و پرورش پیش دبستانی، دبستانی و متوسطه (دوره دوم) در نظام آموزشی ایران هدف کلی: آشنایی دانشجویان با اهداف، اصول، سیاست ها، برنامه ها و تحولات آموزش و پرورش پیش دبستانی، دبستانی و متوسطه در نظام آموزشی ایران اهداف یادگیری: 1- آشنایی با کلیات نظام اموزشی (پیش دبستانی، دبستانی و متوسطه) 2- اشنایی با اسناد فرادستی رفتار ورودی: آشنایی کلی با اموزش و پرورش کشور و ساختارها و سازکارها مواد و امکانات آموزشی: کلاس درس، تخته، ماژیک، جزوه درسی، ویدیو پروژکتور و اینترنت روش تدریس: ترکیبی از روش های توضیحی، اکتشافی، بحث گروهی، پروژه، به تناسب اهداف و سرفصل ها وظایف دانشجو: 1- شرکت در ازمون میان ترم و پایان ترم 2- مشارکت در فعالیت ها و بحث های کلاسی 3- انجام پروژه (Curriculum Policy) 4- ارایه شیوه آزمون و ارزیابی: 1- انجام تکالیف درسی هفتگی 2- فعالیت کلاسی و مشارکت فعالانه 3- جستجوهای اینترنتی مرتبط با مباحث و ارایه در کلاس 4- ازمون میان ترم و پایان ترم 5- نمره پروژه 6- پوشه کار منابع درس: صافی، احمد ( ،)۱۳۹8آموزش و پروش ابتدایی دوره اول و دوره متوسطه، انتشارات سمت، چاپ بیستم همکاران ارجمند می‌توانند برای آگاهی بیشتر درباره روش‌ها و فنون تدریس و به‌ویژه روش تهیه طرح درس، نگاه کنند به: حسن شعبانی، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، 2 جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1390. هفتة یکم (16/11/1402 تا23//1402/11) مفهوم، تعریف، اهمیت و ضرورت هفتة دوم (23/11) سیر تاریخی و تکوینی این دوره به اختصار - تغییرات و تحولات مربوط به دروره پیشدبستانی در اسناد مهم مربوط به آموزش و پرورش با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه ملی هفتة سوم (30/11/1402) - ویژگیهای کودکان دوره پیش دبستانی ( ۵تا ۶ساله) - اهداف و اصول آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی هفتة چهارم(7/12/1402) صلاحیتهای عمومی و حرفه ای مربیان دوره پیش دبستانی و راههای تربیت و تامین آنان - سیاستها و برنامه های دوره پیش دبستانی در آموزش و پرورش در راستای برنامه درسی ملی - بررسی وضعیت کلی کمّی و کیفی دوره پیش دبستانی و چشم انداز آینده هفتة پنجم (14/12/) - مفهوم، تعریف، اهمیت و ضرورت دوره ابتدایی - سیر تاریخی و تکوینی این دوره به اختصار هفتة ششم (21/12) - انواع مدارس ابتدایی و ویژگیهای عمده - تغییرات و تحولات مربوط به دوره ابتدایی در اسناد مربوط به آموزش و پرورش با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش - اهداف و اصول آموزش و پرورش دوره ابتدایی (مرحله اول و دوم هفتة هفتم (28/12) ویژگیهای دانش آموزان دوره اول متوسطه - سیاست ها و برنامه درسی و توسعه دوره اول متوسطه در راستای برنامه درسی ملی - سیر تحولات کمّی آموزش و پرورش دوره اول متوسطه و چگونگی اجرای قانون تعلمیات اجباری در این دوره - صلاحیتهای عمومی و حرفهای دبیران دوره اول متوسطه و راههای تربیت و تأمین آنان - هدایت تحصیلی در این دوره و نقش مشاوران و معلمان در پیشرفتهای تحصیلی و انتخاب شاخه - ارزشیابی تحصیلی در دوره اول متوسطه و فرایند اجرا هفتة هشتم (15/1/1403) مفهوم، تعریف، اهمیت و ضرورت دوره متوسطه به اختصار - سیر تاریخی و تکوینی دوره دوم متوسطه با تاکید بر شاخهها و رشتههای تحصیلی - تغییرات و تحولات مربوط به دوره دوم متوسطه در سند بنیادین آموزش و پرورش و اسناد فرادستی - اهداف و اصول آموزش و پرورش دوره دوم متوسطه هفتة نهم (22/1/1403) ساختار آموزشی دوره دوم متوسطه و سیاستها و برنامههای درسی شاخهها و رشتههای تحصیلی این دوره - ویژگی های نوجوانان دوره دوم متوسطه و روش های شناخت آنان هفتة دهم (29/1/1403) صلاحیت های عمومی و حرفه ای معلمان و کارکنان این دوره و راههای تربیت و تأمین آنان - راهنمایی و مشاوره در دوره دوم متوسطه و فرایند انتخاب رشته و نقش مشاوران و معلمان هفتة یازدهم (5/2/1403) میان ترم هفتة دوازدهم (12/2/1403) - - راهنمایی و مشاوره و چگونگی انتخاب رشته در این دوره - - ارزشیابی تحصیلی در دوره اول متوسطه و ارتباط ان با تحصیل در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور - - بررسی کمی و کیفی آموزش و پرورش دوره اول متوسطه و چشم انداز آینده هفتة سیزدهم (19/2/) جایگاه آموزش و پرورش غیر رسمی در تربیت کودکان و نوجوانان در اسناد فرادستی به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هفتة چهاردهم (26/2) نقش نهادهای مهم اجتماعی و فرهنگی در آموزش و پرورش غیر رسمی مانند: خانواده ها مساجد انجمن اولیاء و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هفتة پانزدهم (2/3) - کانون های فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش سازمان دانش آموزی شورای دانش آموزی مدارس صدا و سیما و سایر وسایل ارتباط جمعی فناوری اطلاعات و مراکز آموزش مجازی نهادهای محلی هفتة شانزدهم (9/3/1403) بررسی کمّی و کیفی آموزش و پرورش غیر رسمی و چشم انداز آینده و روند ارزشیابی پایان