طرح درس
شامل مجموعه اهداف، انتظارات، مهم ترین محورها و سرفصل های محتوا و شیوه ارزشیابی
شامل مجموعه اهداف، انتظارات، مهم ترین محورها و سرفصل های محتوا و شیوه ارزشیابی
دانشگاه شهید چمران اهواز
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
طرح درس ویژة درسهای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
آدرس ایمیل: abdparsa@gmail.com | مرتبة علمی: دانشیار | نام و نام خانوادگی استاد: عبدالله پارسا |
نیمسال تحصیلی: 2 – ۹۸
| گروه: علوم تربیتی | دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی |
تعداد واحد: ۲ | نام درس: طراحی برنامه درسی | دورة تحصیلی: ارشد برنامه ریزی درسی
|
جایگاه درس در برنامة درسی دوره: اصلی - تخصصی | ||
هدف کلی: آشنایی با نظریه ها، الگوها و تکنیک های عملی طراحی برنامه درسی | ||
اهداف یادگیری: آشنایی با مفاهیم و مراحل برنامه ریزی درسی مفهوم شناسی: تفاوت مفهوم طراحی برنامه درسی با طراحی آموزشی و مفاهیم مشابه مؤلفه ها و مراحل طراحی برنامه درسی الگوها و رویکردهای طراحی برنامه درسی در دنیا جهت گیری های برنامه ریزی درسی در طراحی برنامه مقایسه الگوهای طراحی برنامه درسی | ||
رفتار ورودی: آگاهی دانشجویان از مفاهیم عمومی برنامه ریزی درسی آگاهی از نظریه های برنامه درسی | ||
مواد و امکانات آموزشی: کلاس درس، ویدئو پرژکتور
| ||
روش تدریس: سخنرانی و پرسش و پاسخ همراه با ارائه گزارش های تحقیق دانشجویان
| ||
وظایف دانشجو: مطالعه مفاهیم طرح شده در کلاس درس مشارکت در مباحث و گفتگوهای کلاس مطالعه و تهیه گزارش های خواسته شده ارائه نتایج گزارش تحقیق خود در کلاس درس ارائه فایل گزارش خود برای ارزیابی به استاد شرکت در امتحان پایان نیمسال
| ||
شیوه آزمون و ارزیابی: آزمون کتبی پایان نیمسال ( تشریحی) ارزیابی تحقیق و گزارش ارائه شده در کلاس درس ارزیابی مشارکت در مباحث کلاسی حضور مستمر و فعال
| ||
منابع درس: مبانی و اصول برنامه ریزی درسی محمد حسین یارمحمدیان مباحث تخصصی برنامه ریزی درسی محسن طالب زاده نوبریان و کورش فتحی واجارگاه نیازسنجی برنامه ریزی درسی مدرسه محور کورش فتحی واجارگاه، محرم آقازاده و محمود ابوالقاسمی Key concepts for understanding curriculum. Colin J. Marsh مقالات و منابع مرتبط در اینترنت |
هفتة یکم طرح مقدمات و آشنایی با مفاهیم اولیه در حوزه برنامه ریزی درسی |
هفتة دوم معرفی مفهوم طراحی برنامه های درسی و مقایسه با مفاهیم هم ارز |
هفتة سوم یاداوری خلاصه تاریخچه و تحولات صورت گرفته در نظریات مرتبط با طراحی برنامه درسی |
هفتة چهارم معرفی نظریه های مختلف در طراحی برنامه درسی |
هفتة پنجم الگوهای مختلف طراحی برنامه درسی |
هفتة ششم نیازسنجی در برنامه ریزی درسی – مفاهیم و محورها |
هفتة هفتم ادامه بحث نیازسنجی، الگوها و روش ها |
هفتة هشتم نیازسنجی مدرسه محور- مزایا و محدودیت ها |
هفتة نهم الگوهای نیازسنجی مدرسه محور |
هفتة دهم طراحی و تدوین محتوای برنامه درسی، اصول، فنون، روش ها و ... |
هفتة یازدهم رویکردهای تلفیقی در طراحی و تدوین محتوای برنامه درسی |
هفتة دوازدهم روش های تحلیل محتوای برنامه های درسی |
هفتة سیزدهم اصلاح و تغییر در برنامه های درسی- رویکرده، اقدامات، مراحل و ویژگی ها |
هفتة چهاردهم ارائه گزارش های تحقیقی مرتبط با تکالیف تعیین شده در ابتدای نیمسال و نقد و بررسی و گفتگوی مشارکت جویانه و بحث گروهی در باره موضوع |
هفتة پانزدهم ارائه گزارش های تحقیقی مرتبط با تکالیف تعیین شده در ابتدای نیمسال و نقد و بررسی و گفتگوی مشارکت جویانه و بحث گروهی در باره موضوع |
هفتة شانزدهم ارائه گزارش های تحقیقی مرتبط با تکالیف تعیین شده در ابتدای نیمسال و نقد و بررسی و گفتگوی مشارکت جویانه و بحث گروهی در باره موضوع جمع بندی مباحث نیمسال |