مدیریت بهبود عملکرد
معرفی اجمالی درس
معرفی اجمالی درس
علوم مرتبط با سازمان و مدیریت به دنبال کشف و شناسایی راههایی برای تحقق چشمانداز، اهداف و استراتژیهای سازمان بر اساس ملاکهای قابل اطمینان سنجش عملکرد، می باشند. یکی از مهمترین گامهای ضروری برای بهسازی سازمانها، سنجش و اندازهگیری عملکرد است که در سالهای اخیر با مفاهیم مختلفی مانند مدیریت عملکرد، بهبود عملکرد، ارزیابی عملکرد و ... جایگزین شده و نگاهی کلنگر به بحث عملکرد درسازمان دارد. عملکرد هر سازمان در سه سطح فرد، گروه و سازمان قابل ارزیابی و بهبود است. مدیریت بهبود عملکرد، فرایندی نظام مند و اصولی است که سازمانها بر اساس آن عملکرد کارکنان را به صورت فردی یا عضوی از گروه و همچنین عملکرد کلی سیستم را به عنوان یک کلیت واحد، مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. در این راستا صاحینظران این حوزه مراحل مختلفی را برای بهبود عملکرد سازمان تدوین و پیشنهاد کرده اند. معمولاً این مراحل شامل سازوکارهایی برای برنامهریزی وظایف و تعیین انتظارات، برنامه هایی برای نظارت مستمر بر عملکرد، چارچوبهایی برای توسعه و گسترش عملکرد، منطقی برای رتبهبندی دورهای عملکرد و در نهایت طراحی سیستمی برای پاداش دادن به عملکرد خوب، می شود. دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی سازمان باید در این فرایند بتواند دیدگاهی علمی(نظری) و مهارتی عملی برای تدوین مداخله های بهسازی و بهبود عملکرد داشته باشد. از این رو این درس دو واحدی در سرفصل دروس کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی سازمانی گنجانده شده است. این درس و مطالعه دقیق سرفصلهای آن به دانشجویان رشته آموزش و بهسازی سازمانی کمک می کند تا بتوانند در موقعیتهای عملی بهره وری کارمندان را افزایش داده، انگیزه را بهبود بخشیده وعملکرد فردی کارکنان را با اهداف سازمان هم راستا نمایند.
پیش نیازها:
برای این درس و در دوره کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی پیش نیازی در نظر گرفته نشده است اما آشنایی مقدماتی با الگوهای توسعه برنامه ریزی شده سازمان، آشنایی مختصر با مفاهیم برنامهریزی و تغییر، آشنایی با چرخه تصمیمگیری، آشنایی نسبتاً خوب با نظریههای سازمان و مدیریت و بهویژه توانایی شاخص سازی بر اساس اهداف سازمان، می تواند زمینههای استفاده بهینه از این درس و سرفصلهای آن را فراهم نمایند.
منابع پیشنهادی:
هدف کلی:
آشنایی با مفاهیم و مهارتهای عملی ارزیابی و بهبودعملکرد
تعداد و شروع جلسات:
برای درس مدیریت بهبود عملکرد 16جلسه 2 ساعته در ساعت 16 تا 18 روزهای دوشنبه در نظر گرفته شده است. جدول کلی جلسات و سرفصلهای هر جلسه به تفصیل در ادامه آمده است.
روش تدریس و شیوه کار:
روش تدریس ترکیبی، شامل سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی، تحلیل فرایند و تحلیل مقالات کلیدی خواهد بود. مطابق مباحث مطرح شده، در پایان هر جلسه یک سوال کلیدی مطرح خواهد شد که محور بحث جلسه بعدی خواهد بود. یکی از تکالیف اصلی برای این درس تهیه پادکستهای صوتی به موازات دروس هر جلسه و ارائه آن در فرصتهای مقتضی است.
ارزشیابی دانشجویان:
به منظور ارزیابی کار دانشجویان از سه فرایند کلی الف) ارزشیابی مستمر: بر اساس مشارکت فعال در جلسات آموزشی و ارائه گزارشهای تخصصی درباره موضوعات هر جلسه به صورت مکتوب؛ ب) کار عملی: شامل تدوین بسته ارزیابی عملکرد برای یکی از سازمانهای کشور بر اساس یکی از حلقه های فرایند مدیریت عملکرد و ارائه گزارش به صورت یک گزارش علمی؛ و ج) ارزشیابی پایانی: امتحان پایان نیمسال بر اساس مطالب ارائه شده در منابع معرفی شده و یا سایر منابع که در طول نیمسال در دسترس قرار خواهند گرفت.
نمره ارزشیابی مستمر | جمعبندی مستندات و گزارش | نمره آزمون پایانی | نمره نهایی |
5 | 4 | 11 | 20 |
شرح جلسات نیمسال:
مباحث مورد نظر | تاریخ | شماره جلسه | ردیف |
مدیریت عملکرد: معرفی کلی، تفاهم نامه انتظارات متقابل، مفاهیم و تعاریف، تاریخچه و تفاوت مدیریت عملکرد با ارزیابی عملکرد | 8/11/98 | جلسه اول | 1 |
فرایند مدیریت و برنامه ریزی عملکرد: مدل مفهومی، مدل عملیاتی، مدیریت عملکرد به مثابه یک فرایند، مشارکت فرد و سازمان، محتوا و تدوین برنامه | 15/11/98 | جلسه دوم | 2 |
اهداف و استاندارهای عملکرد و تعیین نیازهای قابلیت/شایستگی، شایستگیشغلی و شایستگیرفتاری و روش شناسی | 22/11/98 | جلسه سوم | 3 |
ارائه و تحلیل انتقادی گزارشهای علمی دانشجویان(پادکستها) بحث گروهی و مسائل روز مدیریت عملکرد بر اساس الگوی یک سازمان | 29/11/98 | جلسه چهارم | 4 |
اندازه گیری عملکرد: مسائل اندازه گیری، معیارها و مقیاسهای فردی و سازمانی، طبقه بندی مقیاسها و مدیریت عملکرد در طول سال | 06/12/98 | جلسه پنجم | 5 |
بازنگری عملکرد: مسائل سازمانی، جلسات بازنگری، مسائل سازمانی، آمادگی برای جلسات بازنگری، خودارزیابی و اقدامات بهبود، رویه قابلیت | 13/12/98 | جلسه ششم | 6 |
درجه بندی عملکرد: موافقین و مخالفین درجه بندی، اعتبار درجه بندی، تعداد سطوح درجه بندی و داشتن ثبات رویه و بازخورد 360 درجه | 20/12/98 | جلسه هفتم | 7 |
بازخورد، مشاوره و مربیگری و مستندسازی مدیریت عملکرد، هدف مستندسازی، فرمهای مستندسازی، طراحی فرم | 27/12/98 | جلسه هشتم | 8 |
امتحان میان ترم بر اساس مطالب جلسات یکم تا هشتم، ارائه گزارشها و معرفی پادکستها، نقد و تحلیل مسائل پادکستها | 19/01/99 | جلسه نهم | 9 |
مدیریت عملکرد فردی و سازمانی(یکپارچه سازی عملکرد فرد و سازمان) و مدیریت عملکرد و بهبود عملکرد در کسب و کارهای کوچک | 26/01/99 | جلسه دهم | 10 |
مدیریت عملکرد تیم: هدف و فرایند، ارزیابی عملکرد تیمی، پاداش تیمی و برنامه های کاری تیم | 02/02/99 | جلسه یازدهم | 11 |
برنامه ریزی توسعه فردی: تعریف، فرایند کلی، نیازها و خواسته های توسعه، برنامه ریزی عملی، مسئولیت برنامه ریزی توسعه فردی | 09/02/99 | جلسه دوازدهم | 12 |
پرداخت مبتنی بر عملکرد: پیوند بین مدیریت و پرداخت، رویکردهای پرداخت اقتضایی، رابطه بین عملکرد و پرداخت | 16/02/98 | جلسه سیزدهم | 13 |
تحلیل انتقادی رابطه بین پرداخت و عملکرد، استدلالهای نظری و عملی، ارائه گزارشها و معرفی پادکستها | 23/02/98 | جلسه چهاردهم | 14 |
طراحی و آموزش مدیریت عملکرد: تدوین چارچوب و سایر نکات قابل بررسی. اهداف آموزش، برنامههای آموزش و یادگیری از راهدور و مسائل پیش روی ارزیابی عملکرد و روشهای مدیریت آنها | 30/02/98 | جلسه پانزدهم | 15 |
ارزیابی اثربخشی مدیریت عملکرد، و تجارب برتر مدیریت عملکرد، جمعبندی و تحلیل مسائل جاری نیمسال | ؟؟ | جلسه شانزدهم | 16 |