بازگشت این درس برای آشنایی عمیق دانشجویان با مبانی عصب ـ شناختی پدیده های بهنجار و نابهنجار روانی، از جمله پدیده های شناختی، عاطفی، انگیزشی و رفتاری، و جنبه های زیست ـ پزشکی موضوعات روانشناسی است. ساختار و کارکردهای عصبی ـ روانی دستگاه عصبی مورد بررسی قرار می گیرد.
طرح درس «روانشناسی پزشکی و نوروپسیکولوژی»
هدف کلی: آشنایی عمیق دانشجویان با مبانی عصب ـ شناختی پدیدههای بهنجار و نابهنجار روانی، از جمله پدیدههای شناختی، عاطفی، انگیزشی و رفتاری، و جنبههای زیست ـ پزشکی موضوعات روانشناسی است.
جلسه اول: مروری بر ساختمان و عملکرد نورون، سیناپس و بافت عصبی و نحوه ایجاد پیامهای الکتریکی عصبی در دستگاه عصبی انجام میشود، تا آموختههای دوره کارشناسی در این زمینه تثبیت گردند.
جلسه دوم: ساختار کلی دستگاه عصبی مورد بررسی قرار گرفته و نحوه ارتباط آن با سایر اعضای بدن شرح داده میشود. سپس به ساختار و عملکرد نخاع شوکی پرداخته میشود.
جلسه سوم: ساختمان و عملکرد ساقه مغز مورد بررسی قرار گرفته و ساختارهای عصبی حیاتی و ویژهای که در ساقه مغز موجودند شرح داده میشود و به ویژه تشکیلات مشبک و نقش آن در هشیاری، خواب و بیداری، هیجانات و عملکردهای نباتی توضیح داده میشود.
جلسه چهارم: ساختمان و عملکرد تالاموس و نقش ایستگاهی آن برای قشر مخ توضیح داده شده و سپس ساختمان و عملکرد هیپوتالاموس و دستگاه لیمبیک به تفصیل شرح داده میشود. همچنین نقش دستگاه لیمبیک در رفتارهای پایه و عالی، هیجانات و رفتارهای هیجانی، پدیدههای تنبیه و پاداش، انگیزش و فعال کردن قشر ارادی مخ، و پدیده تقویت بیان میشود.
جلسه پنجم: ساختمان و تقسیمات آناتومیک نیمکرههای مخ شرح داده شده و سپس به تقسیمات عملکردی قشر مخ پرداخته میشود. در این جلسه مناطق حرکتی و حسی قشر مخ، نحوه ارتباط این مناطق با بدن، عملکرد ارادی و خودآگاه قشر مخ، مناطق تفسیری حسی و مناطق حرکتی حاوی طرحوارههای حرکتی، و آدمکهای حسی و حرکتی شرح داده میشوند.
جلسه ششم: مناطق ارتباطی قشر مخ، شامل منطقه گیجگاهی ـ آهیانهای پسسری، ناحیه ورنیکه، منطقه پیشپیشانی، منطقه لیمبیک، منطقه شناسایی قیافه، منطقه بروکا و کارکرد این مناطق بیان شده و نقش مناطق ارتباطی به تفکیک در تفکر، تکلم، توجه، تصمیمگیری، قضاوت، خویشتنداری، برنامهریزی، حل مسئله، آداب اجتماعی، و اخلاق بیان میشود.
جلسه هفتم: روند عصبی فکر و ساختارهای عصبی دخیل در آن، چیستی پدیده خودآگاهی ونقش قشر مخ در آن، نابسندگی نظریههای مونیستی در توجیه خودآگاهی با توجه به دادههای تجربی ازجمله موضوع کدگذاری عصبی، پدیده بیماران دوپاره مغز، و نظریه کوانتوم به تفصیل مورد بحث قرار میگیرد.
جلسه هشتم: مبانی عصب ـ شناختی حافظه و یادگیری به تفصیل شرح داده شده، نقش سیناپسها و تغییرات ساختاری و عملی آنها در حافظه بیان میشود. سپس به نقش مدار پاپز، هیپوکامپ، تالاموس، نورنهای آینهای و سایر ساختارهای عصبی دخیل در حافظه و یادگیری بیان شده و انواع پدیدههای شرطیسازی به عنوان انواعی از یادگیری مبتنی بر عملکرد دستگاه عصبی بیان میشوند. همچنین مکانیسم عصب ـ شناختی انواع فراموشی شرح داده میشود.
جلسه نهم: نقش نیمکرههای نقش دستگاه عصبی، به ویژه قشر مخ و نوروترانسمیترها در اختلالات روانی مهم شامل افسردگی، اضطراب، وسواس، دمانس، روانپریشی و اختلال کمبود توجه ـ بیشفعالی، و علایمی مانند توهم و هذیان بیان شده و مبانی عصب ـ شناختی اختلالات فکری و شناختی، هیجانی و رفتاری شرح داده میشوند.
جلسه دهم: ساختار و عملکرد دستگاه عصبی اتونوم یا نباتی (سمپاتیک و پاراسمپاتیک) و نقش آن در پدیدههای هیجانی، ارتباط آن با دستگاه لیمبیک و تشکیلات مشبک و پدیدهها و اختلالات روان ـ تنی شرح داده میشوند.
جلسه یازدهم: ساختار و عملکرد مخچه و هستههای قاعدهای و نقش آنها در تنظیمات حرکتی و اختلالات ناشی از آسیب آنها بیان میشوند.
جلسه دوازدهم: نقش پیچیده دستگاه عصبی در رفتار جنسی به تفصیل شرح داده شده و نحوه تنظیم عصبی هورمونی رفتار جنسی و ارتباط آن با پرخاشگری و رفتار مادرانه با توجه به دادههای تجربی و عینی بیان میشود.
جلسه سیزدهم: نقش غده پینهآل به عنوان یک ساختار عصبی ـ هورمونی در خواب و بیداری، اختلالات خواب، و ارتباط آن با ساعت بیولوژیک، تشکیلات مشبک و سیستم بینایی بیان میشوند.
جلسه چهاردهم: روشهای تجربی بررسی عملکرد دستگاه عصبی، شامل روشهای تخریبی، تحریکی، تصویربرداری، ثبت امواج عصبی، بیوشیمیایی، و روشهای تلفیقی بیان میشوند.
جلسه پانزدهم: مروری بر کاربست آموزههای روانشناسی در محیطهای پزشکی شامل، رفتار کنار بستر، ارتباط بالینی، آموزش بهداشت، بحرانهای روانی ناشی از بیماری و سوگ، نقش روانشناسی در درمان اختلالات روان ـ تنی، و موضوع مواجهه با مرگ بیان میشود.