اعضای هیات علمی

بازگشت

آسیب

دانشگاه شهید چمران اهواز

طرح درس : آسیب های روانی اجتماعی

نیمسال دوم : 99-1398

دوره :دکتری

تعداد واحد : 2

زمان تشکیل کلاس : شنبه 18-16

استاد درس : دکتر رضا خجسته مهر

مرتبه استادی : استاد تمام گروه مشاوره

توصیف درس : تمرکز اساسی این درس اساساً بر آسیب شناسی طلاق، خودکشی، افسردگی، استرس و خشم است.

اهداف عمده درس : در این درس دانشجویان به طور عمیقی با علل و عوامل آسیب های اجتماعی نظیر طلاق، خودکشی، افسردگی، استرس و خشم و راه های پیشگیری از این آسیب ها آشنا می شوند. از دانشجویان انتظار می رود پس از گذراندن این درس بتوانند در خصوص یکی از موضوعات آسیب های روانی اجتماعی مقاله تحلیلی بنویسند و در آن مقاله به کاربردهای مشاوره ای آن به تفصیل بحث کنند.

رفتار ورودی : از دانشجویان انتظار می رود پیش از شروع این درس با اصطلاحات انواع آسیب شناسی های روانی اجتماعی آشنا باشند.

روش تدریس : در این درس از روش پرسش و پاسخ و بحث گروهی استفاده می شود.

حضور و شرکت در کلاس : همه دانشجویان ملزم به شرکت در کلاس درس هستند. خواندن مطالب درسی قبل از جلسه کلاس و شرکت در بحث های کلاسی الزام آور است و نقش اساسی درارزیابی عملکرد دانشجو دارد.

شیوه ارزیابی دانشجو

نمره

تکلیف

4

1-حضور در کلاس بصورت واقعی و مجازی

5

2-شرکت در بحث های گروهی و ارائه

6

3-ارائه یک مقاله تحلیلی استاندارد در خصوص یکی از آسیب های روانی اجتماعی و ارائه آن در کلاس درس

5

4-امتحان پایان ترم

20

نمره کل :

 

 

 

 

 

 

 

مطابق برنامه تکلیف بالا هر دانشجو لازم است یک ارائه 35 دقیقه ای در کلاس داشته باشد. موضوع ارائه باید مطابق مطالبی باشد که در سر فصل درس مشخص شده است. همچنین لازم است دانشجو یک مقاله تحلیلی تهیه کند. این مقاله نباید از 15 صفحه کمتر و از 20 صفحه بیشتر باشد.

جدول خلاصه جلسات درس آسیب شناسی روانی اجتماعی- دکتری سال تحصیل 98-99

شیوه تدریس و ارائه

موضوع درس

تاریخ

ردیف

تدریس استاد به شیوه بحث گروهی، پرسش و پاسخ، ترجمه لاتین

تدریس مقاله دلایل طلاق

13/10/1398

 

جلسه 1

حضوری

تدریس استاد به شیوه بحث گروهی، پرسش و پاسخ، ترجمه لاتین

ادامه مقاله دلایل طلاق

20/10/ 1398

جلسه 2

حضوری

تدریس استاد به شیوه بحث گروهی، پرسش و پاسخ، ترجمه لاتین

ادامه مقاله دلایل طلاق

27/ 10/1398

جلسه 3

حضوری

 

بررسی اتصال دانشجویان به کلاس انلاین و گروه بندی اعضا برای ارائه های کلاسی

20/1/1399

جلسه 4

مجازی

تدریس استاد به شیوه بحث گروهی، پرسش و پاسخ، ترجمه لاتین

تدریس مقاله تصمیم طلاق

27/1/1399

جلسه 5

تدریس استاد به شیوه بحث گروهی، پرسش و پاسخ، ترجمه لاتین

ادامه مقاله تصمیم طلاق

3/2/1399

جلسه 6

تدریس استاد به شیوه بحث گروهی، پرسش و پاسخ، ترجمه لاتین

ادامه مقاله تصمیم طلاق

10/2/1399

جلسه 7

تدریس استاد به شیوه بحث گروهی، پرسش و پاسخ، ترجمه لاتین

ادامه مقاله تصمیم طلاق

17/2/1399

جلسه 8

ارائه دانشجو یعقوب سروستانی به صورت کنفرانس همراه با اسلاید و ترجمه لاتین و بحث گروهی

مقاله کاربرد نظریه اریکسون در فرایند طلاق

24/2/1399

جلسه 9

ارائه دانشجو یعقوب سروستانی به صورت کنفرانس همراه با اسلاید و ترجمه لاتین و بحث گروهی

ادامه مقاله کاربرد نظریه اریکسون در فرایند طلاق

31/2/1399

جلسه 10

ارائه توسط دانشجو رویا حیدری به صورت کنفرانس همراه با اسلاید و بحث گروهی

مقاله مروری خودکشی

8/3/1399

جلسه 11

ارائه توسط دانشجو آذر صمدی فرد به صورت کنفرانس همراه با اسلاید و بحث گروهی

مقاله مروری استرس

14/3/1399

جلسه12

ارائه توسط دانشجو نیلوفر رفاهی به صورت کنفرانس همراه با اسلاید و ترجمه لاتین و بحث گروهی

مقاله لاتین خودکشی

21/3/1399

جلسه 13

ارائه توسط دانشجو نیلوفر رفاهی به صورت کنفرانس همراه با اسلاید و ترجمه لاتین و بحث گروهی

ادامه مقاله لاتین خودکشی

29/3/1399

جلسه 14

ارائه توسط دانشجو مرتضی نجیمی به صورت کنفرانس همراه با اسلاید و ترجمه لاتین و بحث گروهی

مقاله نظریه تلقیح اجتماعی

4/4/1399

جلسه 15

ارائه توسط دانشجو خلیل موسویان به صورت کنفرانس همراه با اسلاید و ترجمه لاتین و بحث گروهی

مقاله لاتین استرس

11/4/1399

جلسه 16

ارائه توسط دانشجو خلیل موسویان به صورت کنفرانس همراه با اسلاید و ترجمه لاتین و بحث گروهی

ادامه مقاله لاتین استرس

18/4/1399

جلسه 17

ارائه توسط دانشجو پریسا رنجگر به صورت کنفرانس همراه با اسلاید و ترجمه لاتین و بحث گروهی

مقاله اختلالات اضطرابی کودکان

25/4/1399

جلسه 18

ارائه توسط دانشجو جعفر ممبینی به صورت کنفرانس همراه با اسلاید و ترجمه لاتین و بحث گروهی

مقاله مدیریت خشم

27/4/1399

جلسله 19

ارائه توسط دانشجو محمد زربخش به صورت کنفرانس همراه با اسلاید و بحث گروهی

مقاله مروری افسردگی

28/4/1399

جلسه 20

 

منابع درس آسیب شناسی روانی- اجتماعی

  1. Laura S. Smart, MEd. (1977). An application of Erikson’s theory to the recovery- from- divorce process. Journal of Divorce. 1(1): 67- 79.
  2. Nock & et al. (2008). Suicide and Suicidal Behavior. Epidemiol Rev; 30: 133–154.
  3. Lynn Gigy PhD & Joan B Kelly. (1993). Reasons for Divorce. Journal of Divorce & Remarriage, 18(1-2), 169-188.
  4. Donovan, R. L. & Jackson, B.L. (1990). Deciding to divorce: A process guided by social exchange, attachment and cognitive dissonance theories. Journal of Divorce, 13(4): 23-35.
  5. Varvogli, L & Darviri, C. (2011). Stress Management Techniques: evidence-based procedures that reduce stress and promote health. Health Science Journal. 5(2):74-89.
  6. Compton, J., Jackson, B., Dimmock, J. A. (2016). Persuading Others to Avoid Persuasion: Inoculation Theory and Resistant Health Attitudes. Open Dartmouth: Published works by Dartmouth faculty. 3032.
  7. Shahsavarani, A. M., Noohi, S., Heyrati, H., Mohammadi, M., Mohammadi, A., Sattari, K. (2016). Anger Management and Control in Social and Behavioral Sciences: A Systematic Review of Literature on Biopsychosocial Model. International Journal of Medical Reviews; 3(1-9): 355-364.
  8. Murray, L., Creswell, C., Cooper, P. J. (2009). The development of anxiety disorders in childhood: an integrative review; 39(9):1413-23.

 

9- مقاله مروری خودکشی . رویا حیدری(1399).

10- مقاله مروری استرس. آذر صمدی فرد(1399).

11- مقاله مروری افسردگی. محمد زربخش(1399).